Despre sistemul de control al stabilitatii

Despre sistemul de control al stabilitatii

Computerele si electronica preiau toate vehiculele in ziua de azi. Sistemul de control al stabilitatii, este singura piesa de tehnologie inovatoare, care ofera vehiculelor o stabilitate si o tractiune suplimentara, in special pe drumuri rele. Aceasta tehnologie functioneaza impreuna cu modulul de comanda a motorului.

Ori de cate ori masina incepe sa piarda tractiunea pe carosabil, senzorii din roti vor furniza aceasta informatie computerului motorului. Acest lucru va determina computerul sa activeze o frana pentru a preveni vehiculul sa iasa din carosabil. Acest lucru se intampla si in cazul unei subvirari sau supravirari.

Pentru a intelege mai bine sistemul de control al stabilitatii va vom prezenta 4 principii de functionare.

1. Senzori de viteza roti

Sistemul de control al stabilitatii poate determina viteza tuturor rotilor. Odata ce aceste informatii sunt transmise computerului, acesta va calcula cantitatea de putere a sistemului de franare pentru a opri vehiculul.

2. Pozitia volanului

In vehicul exista un senzor care urmareste directia, astfel incat sa stie in ce directie doriti sa mergeti. Daca vehiculul merge in alta directie decat cea dorita, sistemul de control al stabilitatii va frana rotile pentru ca sa puteti repozitiona directia in mod corespunzator.

3. Fenomenul de derapare

Rotile din spate ale vehiculului pot pierde tractiunea inaintea celor din fata. Acest lucru este cunoscut sub numele de derapare (fishtailing) si este principalul motiv pentru care soferii supravireaza. Este posibil sa va confruntati cu astfel de probleme in conditii meteorologice nevaforabile.

Din fericire, sistemul electronic de control al stabilitatii va detecta acest lucru si va frana inainte ca vehiculul sa derapeze.

4. Stabilitatea la intoarcere

Vehiculele au un senzor lateral de acceleratie care urmareste cat de repede intoarceti vehiculul. Daca exista probleme de directie in momentul intoarcerii, senzorul va transmite acest lucru, iar sistemul de control al stabilitatii va remedia problema.

4 simptome ale unui sistem de control al stabilitatii defect

Daca aveti un sistem de control al stabilitatii defect, acest lucru va face dificila conducerea. Aceasta problema trebuie rezolvata rapid, in caz contrar ati putea pune viata dumneavoasta sau a celorlalti participanti la trafic in pericol.

In continuare va vom prezenta 4 simptome ale unui sistem de control al tractiunii defect. Daca observati oricare dintre aceste simptome, atunci trebuie sa remediati numai decat problema.

1. Martor de avertizare

Daca exista o problema cu sistemul electronic de control al stabilitatii, pe tabloul de bord se va aprinde un martor pentru a va informa. De asemenea, se vor stoca si anumite coduri de eroare. In orice caz, aprinderea acestui martor indica clar ca aveti o problema la sistemul electronic de control al stabilitatii.

2. Tractiune necorespunzatoare

Sistemul de control al stabilitatii trebuie sa mentina vehiculul stabil pe carosabil. Evident, daca exista o problema cu acest sistem, atunci stabilitatea vehiculului va fi afectata. Asta inseamna ca tractiunea va fi necorespunzatoare, facandu-va sa va indeparati de partea carosabila.

3. Probleme la sistemul de franare

ABS-ul este conectat la sistemul electronic de control al stabilitatii. Acest lucru inseamna ca, atunci cand aveti sistemul de control al stabilitatii nu functioneaza corect, veti avea probleme si la sistemul de franare. Franele vor functiona, dar va trebui sa apasati mai tare pe pedala de frana pentru a opri vehiculul.

4. Nu puteti anula sistemul

Exista cateva modele care dau posibilitatea soferilor de a activa sau a dezactiva sistemul de control al stabilitatii. Acest lucru poate fi util daca ati ramas cu masina blocata si va trebui sa accelerati pentru a putea iesi de acolo. Daca sistemul este defect, nu veti putea sa anulati sistemul sau sa il reporniti.

Sursa foto: bosch-mobility-solutions.com,

Citeste si...
Despre sistemul VANOS de la Bmw
Despre sistemul VANOS de la Bmw

In materialul de astazi vom incerca sa vorbim despre ceva putin mai interesant, mai exact despre sistemul “vanos” intalnit la renu...

Despre sistemul cu dubla evacuare
Despre sistemul cu dubla evacuare

Motorul masinii, care este ca o pompa imensa de vid, aspira aer si combustibil. Majoritatea vehiculelor au un motor in 4 timpi: ad...

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?
Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Cred ca e de la sine inteles ce reprezinta, insa nu toate autoturismele sunt dotate cu un astfel de sistem. Sistemul de spalare fa...

Cum functioneaza sistemul de pornire al unui vehicul?
Cum functioneaza sistemul de pornire al unui vehicul?

Sistemul de pornire al unui autovehicul necesita o foarte buna sincronizare a diferitelor sisteme implicate in acest proces. Porni...