Cutia Multitronic. Istoric, defectiuni, fiabilitate.

Cutia Multitronic. Istoric, defectiuni, fiabilitate.

In acest articol vom vorbi despre un tip de transmisie automata de care cu siguranta foarte multi ati auzit dar nu stiti de la ce vine numele, sau care este principiul de functionare.

[[ad number=“1”]]

Vom vorbi despre cutia de viteze multi-tronic. Cei care au sau au vrut sa-si cumpere un autoturism marca Audi au auzit cu siguranta de acest nume, dar foarte putini stiu de la ce vine acest nume. Nu e problema, pentru asta am realizat urmatorul material, pentru a explica mai bine toate aspectele legate de aceast tip de transmisie.

Mai intai de toate, trebuie sa stim ca transmisia de tip multi-triptonic este o transmisie cu un principiu de functionare putin mai special, mai exact nu exista trepte de viteze. Acest tip de cutie a fost inventata de Audi si Luk in anul 1999.

[[ad number=“2”]]

Cutia de viteze multitronic este bazata in mare parte pe principiile de functionare a transmisiilor continue (variabile – CVT). Cutia este automata, dar nu exista trepte de viteze delimitate, pur si simplu raportul dintre axul de intrare (input) si axul de iesire (outpout) poate varia in permanenta, in intervalul dat, astfel putem avea un numar aproape infinit de rapoarte.

Multitronic vine si de la faptul ca aceasta cutie foloseste o placa cu lant de actionare, un ambreiaj multi-disc (cu 6 parti sau mai nou cu 7 parti) si un complex sistem electronic pentru a elimina din problemele cutiilor automate CVT clasice. Spre deosebire de cutiile de viteze clasice CVT, aceasta este mult mai robusta, deoarece ea nu foloseste o curea metalica, foloseste un lant destul de gros si are mult mai multi senzori care asigura o buna funtionare a acesteia. Racirea unei astfel de cutii este realizata cu ajutorul uleiului.

Asa cum este de asteptat si aceasta piesa este controlata la randul ei de un calculator, mai exact de catre “DRP” sau mai bine zis “program dinamic de reglementare”. Acest calculator are un rol foarte important, cel de a aduna mai multe date (de exemplu modul de apasare a pedalei de acceleratie, pozitia pedalei, sarcina motorului etc) si sa controleze cutia in asa fel incat sa obtina cele mai bune performante sau cel mai bun consum de carburant.

[[ad number=“3”]]

Inginerii s-au gandit sa faca si programe prestabilite pentru cutie. De asta avem optiunea sa trecem cutia in modul “Sport” unde va raspunde mult mai rapid la comenzi, si va fi mereu pregatita sa stoarca cele mai bune performante ale motorului. De asemenea avem si modul “Drive” in care

Din anul 2004 inginerii au perfectionat si mai mult aceasta cutie, astfel din 2004 cutia avea si modul “Manual” in care puteai selecta singur “treapta de viteza” (o treapta de viteza fictiva, de exemplu treapta 1 avea la randul ei mai multe rapoarte pe care nu le puteai controla dar care existau acolo, asa ca treptele erau fictive oarecum).

Tot in acest an s-a introdus si o serie de senzori care puteau detecta daca masina cobora pentru a oferi frana de motor daca este necesar. Pe modul “Manual” soferul poate interschimba 6 sau mai nou 7 rapoarte de viteza in mod secvential sau la unele modele din padelele montate pe volanul masini.

[[ad number=“4”]]

Cutia de viteze multitronica are mai multe functii, daca la inceput ea oferea posibilitatea de a alege intre 6 rapoarte de viteza, dupa 2004 acest numar a crescut la 7 rapoarte, dar noile modele de masini va pun la dispozitie 8 rapoarte de viteza. Tot dupa 2004 aveai si modul “Manual” de a schimba vitezele si la unele masini mai dotate puteai schimba treptele din padelele volanului, acum aceasta optiune vine standard pe cam toate modelele Audi.

Cat de buna este cutia multitronic?

motorului, astfel imbina performanta (in modul Sport), economia de combustibil si confortul (in modul Drive). Acest tip de cutie este cu mult peste una manuala, ofera mult mai multe avantaje.

[[ad number=“5”]]

, cuplul maxim la care putea fi supusa cutia era de 310 Nm, ulterior a fost modificata si in prezent rezista la putin peste 400 Nm. Da, rezista la un

Mai nou, ultimele cutii multitronice scoase de Audi au o functie ascunsa foarte foarte interesanta. Aceasta functie se numeste “Fuzzy Logic”, ea pur si simplu memoreaza stilul de condus al soferului, daca conduci sportiv de fel, atunci cutia va incerca sa schimbe mai sus in ture pentru a-ti satisfice nevoia de putere. Daca conduci calm atunci cutia va schimba mult mai incet si lin pentru a asigura un consum mai mic si un confort mai mare.

[[ad number=“6”]]

Cat de fiabile sunt cutiile multitronice?

Desi cutia multitronica are multe avantaje (performanta, confort, consum), are si cateva probleme specifice. Mai multe probleme apar la cutiile cu ambreiaj din 6 placi (fabricate pana in 2006).

Simptomele tipice ar fi: licarirea indicatorului treptei de viteza (PRNDS) din bord, ezitarea la retrogradare ( in momentul accelerarilor puternice ), imposibilitatea de a selecta modul (R- reverse). Odata cu iesirea pe piata a urmatorului model (cel cu ambreiaj din 7 placi) majoritatea acestor probleme au fost rezolvate, astfel noua cutie este mult mai fiabila si ofera mult mai multa placere la condus.

Multe din aceste defecte se rezuma la modul de condus al soferului, daca soferul conduce foarte agresiv atunci cutia va ceda foarte rapid. Acest tip de cutie este facuta mai mult pentru condusul economic si confortabil, dar asta nu inseamna ca nu stie sa fie performanta, doar ca nu este proiectata pentru asa ceva. Condusul sportiv costa, si costa uneori foarte mult.

[[ad number=“7”]]

Audi recomanda sa se faca schimbul de ulei la un interval de 30.000 - 75.000 km, dar de multe ori ele se strica chiar daca schimbul a fost realizat la timp.

Cat costa intretinerea unei cutii multitronice?

Pentru cutia multitronica o revizie se face in medie la 50.000 – 60.000 km si costa undeva la 1500 lei, nu este o suma asa de mare tinand cont ca o dai o data la 60.000 km. Sfatul nostru pentru tine este sa faci schimbul numai la reprezentanta sau service-uri care se ocupa numai de cutii automate.

O intrebare pe care multi si-o pun: dupa ce am schimbat foarte multe masini, multe Audi-uri cu diferite tipuri de cutii de viteze, imi pot da seama daca service-ul cutiei a fost facut in reprezentanta sau nu.

[[ad number=“8”]]

Cum? Pai e simplu, dupa modul in care schimba cutia de viteze, in modul Drive, schimbarea treptelor de viteza trebuie sa se faca foarte usor si lin fara smucituri sau bruscari, iar in modul Sport cutia nu trebuie sa ezite sa schimbe o treapta inferioara la accelerarea puternica.

Noi recomandam uleiul ATF pentru cutiile de viteze multitronice. Acesta este uleiul care respecta toate normele necesare cutiei de viteze pentru a functiona la capacitate maxima.

Citeste si despre:

Sursa foto: youtube.com, multitronic-box.com, junkmail.co.za

Citeste si...
Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?
Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?

Toate autoturismele cu combustie interna sunt dotate fie cu o cutie de viteze manuala, fie cu una automata. Anumite modele de masi...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...