Merita sa faci soft sau Stage 1 la motor?

Merita sa faci soft sau Stage 1 la motor?

Care sunt avantajele resoftarii motorului?

Este oare posibil sa imbunatatesti performantele motorului fara sa recurgi la modificari fizice? Daca raspunsul tau este da, inseamna ca esti familiar cu resoftarea. Daca raspunsul este nu, vei afla in continuare totul despre acest proces.

Resoftarea inseamna inlocuirea software-ului implicit al unitatii de control a motorului, cu un nou software, programat sa optimizeze performantele masinii.

Vehiculele moderne sunt echipate cu computere de bord care au o plaja larga de responsabilitati, controland functii precum injectia de combustibil, senzori, fluxul de aer si multe altele.

Prin suprascrierea acestui program cu software nou, poti customiza functiile si imbunatati performantele automobilului. In continuare, vom vorbi pe larg despre avantajele/dezavantajele resoftarii, si cum poate afecta acest proces evolutia masinii tale.

Citeste si despre: motor in 2 timpi vs motor in 4 timpi

De ce este nevoie de resoftare?

In ziua de astazi, puterea si performanta celor mai multe masini sunt reduse, nu neaparat de factori mecanici, ci de software-ul care controleaza computerul motorului.

Atunci cand masina ta a parasit fabrica, sunt mari sanse ca performantele ei sa fi fost reduse. Este un lucru stiut ca producatorii de masini programeaza unitatile de control astfel incat sa nu atinga performanta maxima.

Unul dintre motive este dorinta de a se incadra in obiectivele si in target-urile de eficienta fixate la inceputul procesului de productie.

Micsorarea performantelor permite producatorilor sa lanseze un model mai sport cu un motor mai eficient, prin simpla reprogramare a unitatii centrale de control, la care se pot adauga mici modificari de design.

Un alt motiv este faptul ca producatorii vor sa vanda masinile peste tot in lume, ceea ce inseamna ca setarile unitatii de control trebuie sa ia in considerare toate tipurile de clima, legi/restrictii, dar si calitatea variata a combustibililor.

Cum functioneaza?

Procesul de resoftare este simplu: software-ul nou este introdus in portul OBD al masinii, iar acesta suprascrie o versiune care imbunatateste motorul.

Resoftarea nu presupune nicio interventie/modificare fizica asupra motorului, intregul proces fiind realizat prin modificarea software-ului.

Resoftarea poate imbunatati dramatic puterea si cuplul motorului, ofera o acceleratie mai responsiva, fara intarzieri, si, in general, o masina mai placuta la condus.

Eliminarea restrictiilor inutile ale motorului poate imbunatati drastic performantele masinii, fara a fi nevoie de modificari aditionale.

Merita sa faci resoftare?

Sunt multe motive care te pot determina sa alegi resoftarea. In primul rand, vei observa ca motorul masinii tale va raspunde mai bine atunci cand apesi acceleratia.

Puterea si cuplul vor fi si ele imbunatatite vizibil. Siguranta la volan va creste, datorita depasirilor mai sigure. 

Resoftarea este cea mai eficienta in cazul motoarelor cu propulsie, fie ca sunt pe benzina sau motorina.

Este important de tinut minte ca nu toate automobilele pot fi resoftate, motivul fiind de obicei varsta inaintata. In general, masinile produse inainte de anul 2000 sunt prea vechi ca sa mai poata fi imbunatatite prin resoftare.

Citeste si despre: motor pe benzina sau motor pe motorina

Cum afecteaza consumul?

In multe cercuri de pasionati de automobile, circula vorba ca resoftarea nu are efecte asupra consumului de combustibil. In realitate, nu este adevarat. Resoftarea ofera masinii putere mai multa, ceea ce poate veni la pachet cu un consum mai mare de combustibil.

Multi soferi au tendinta sa-si conduca masinile cu mai mult entuziasm dupa ce ele au fost imbunatatite. Ei vor accelera mai des si mai repede, pentru a se bucura de diferenta de performanta. Toate aceste lucruri pot duce la un consum sporit.

Schimbarea mai rapida a vitezelor, condusul cu viteza mare, accelerarile si franarile bruste sunt factori care pot mari consumul cu pana la 40%, dupa resoftare.

Pe de alta parte, daca, pe langa computerul de bord, alegi sa iti imbunatatesti si stilul de condus pentru a se potrivi cu noile caracteristici ale masinii, poti mentine consumul de combustibil in aceleasi limite. O combinatie fericita intre resoftare si un stil de condus lin si cu grija fata de masina se vor reflecta pozitiv in consum.

Stilul de condus consecutiv resoftarii poate afecta si longevitatea motorului. Asa cum am spus, resoftarea va mari puterea motorului. Daca vei conduce mai dur, te poti astepta la o reducere a duratei de viata a motorului.

Cu toate acestea, condusul nesanatos va avea aceleasi efecte si fara resoftare. Concluzia este ca resoftarea in sine nu este cea care afecteaza durata de viata a motorului, ci mai degraba stilul de condus.

Riscuri si dezavantaje

Chiar daca in general aduce imbunatatiri masinii tale, resoftarea vine la pachet cu o serie de dezavantaje. Daca detii un automobil nou, cel mai probabil resoftarea va invalida garantia.

Aici depinde doar de tine daca alegi sa faci resoftarea imediat dupa expirarea garantiei sau risti si o faci inainte.

Exista si posibilitatea de a produce daune motorului in urma resoftarii. Insa nu trebuie sa-ti faci prea multe griji, sansele sunt extrem de reduse. Cu toate acestea, majoritatea celor care efectueaza resoftari ofera garantie pe viata pentru software-ul instalat.

Dupa resoftare, s-ar putea sa simti masina altfel la condus. Majoritatea soferilor au nevoie de cateva calatorii pentru a se adapta intr-o masina proaspat modificata, in vreme ce alti soferi s-ar putea sa nu o mai conduca niciodata la fel de confortabil ca inainte.

Din fericire, resoftarea este reversibila. Daca nu te simti bine la volan, poti reveni oricand la setarile din fabrica.

Este important sa tii cont de viteza maxima a masinii tale, deoarece este limitata cu un motiv. Daca in urma resoftarii incerci sa o depasesti, risti ca masina sa zboare de pe sosea.

Acelasi lucru este valabil si pentru sistemul de franare, anvelope si suspensii. Toate acestea sunt proiectate in functie de puterea vehiculului si este posibil sa nu faca fata cailor putere in plus.

Consideratii inainte de resoftare

Inainte de a lua decizia de a resofta masina, este bine sa ai in vedere cateva aspecte.

In primul rand, nu are rost sa resoftezi masina daca ea nu este intr-o conditie buna. Asadar, iti recomandam sa faci o verificare amanuntita a masinii inainte de a lua decizia.

Un alt aspect de care este bine sa tii cont este reprezentat de capabilitatile tale de sofer. Este bine sa fii constient de stilul tau de condus, cum poate fi acesta afectat de modificarile aduse masinii, dar si invers, precum si cat de multe „poti duce” la volan, in termen de performante ale masinii.

Nu in ultimul rand, tine minte ca resoftarea este un proces care obligatoriu trebuie mentionat companiei de asigurari, chiar daca poate duce la cresterea politei.

Citeste si despre: masinile autonome, masinile care se conduc singure

Sursa foto: blog.emanualonline.com, youtube.com, infinitechtuning.com

Articole similare

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de oxigen, raspunsul lent al acestuia, ( cilindrul 2 – senzorul 3 ).

Dupa cum bine stii, motorul este esential pentru buna functionare a masinii tale. De aceea este bine sa il intretii pentru o perioada cat mai lunga.

Pompa de combustibil este responsabila pentru circularea combustibilului din rezervor pana la motor. Pompa este localizata in interiorul rezervorului.

De cate ori apare un martor luminos legat de sistemul de franare al masinii, aveti o problema si ar trebui sa opriti in siguranta pe marginea drumului.

Cauti sa cumperi o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.