Despre 1UR-FE de la Toyota

Despre 1UR-FE de la Toyota

Toyota a dezvoltat o noua familie UR de motoare puternice V8 care sa inlocuiasca vechea familie de motoare UZ. Modelul 1UR-FE este un motor V8 de 4,6 litri complet turnat din aluminiu. Acesta a inlocuit vechiul motor 2UZ-FE montat practic pe camioanele si pickupurile Toyota (Toyota Tundra, Toyota Sequoia, Toyota Land Cruiser etc.).

Motorul Toyota 1UR-FE a fost montat pentru prima data pe modelele Lexus pentru piata din Orientul Mijlociu, iar dupa 2010 a devenit disponibil pentru unele pick-up-uri si camioane Toyota din SUA si din alte tari.

Sa aruncam o privire mai atenta asupra componentelor principale ale motorului 1UR-FE. Una dintre caracteristicile cheie este noul bloc de cilindru din aliaj de aluminiu cu garnituri din fonta de tip spinos (2UZ avea un bloc traditional din fonta). Blocul nou are acelasi unghi “V” de 90 de grade.

Motorul a primit noul arbore cotit din otel forjat. Acest arbore cotit are doar sase greutati de echilibru, in timp ce arborele cotit al predecesorului avea opt greutati de echilibru. In acest caz, 1UR-FE are o functionare mai slaba. Astfel, pentru reducerea zgomotului si a vibratiilor, scripetele de arbore cotit de 1U are un amortizor de cuplu din cauciuc.

De asemenea, motorul are tije de forfecare si pistoane din aluminiu cu acoperire cu rasina. Modelul 1UR-FE este deja echipat cu patru jeturi de ulei in blocul de cilindri pentru racirea pistoanelor cu ulei.

Exista doi arbori cu came pentru fiecare cilindru, patru valve pe cilindru. Dar aici este cea de-a doua caracteristica cheie a noului motor: 1UR-FE foloseste lanturile de distributie (fara curele de distributie nesigure).

Lanturile de distributie primare actioneaza arborii cu came care actioneaza arborii cu came de evacuare printr-un lant de distributie secundar pe fiecare cap.

Supapele de evacuare si de admisie sunt actionate acum de bratele oscilante, iar valva este echipata cu tacheti hidraulici (nu este necesara ajustarea clemei valvei). Intre blocul de cilindru si fiecare cap, exista o garnitura de cap cilindric din otel laminat cu trei straturi.

Motorul 1UR-FE are sistemul Dual VVT-i al Toyota, care controleaza atat arborii cu came, cat si sistemele deja cunoscute, cum ar fi Sistemul de inductie acustica (ACIS), Sistemul de aprindere directa (DIS) cu varf de iridiu cu durata lunga de viata a bujiilor si a sistemului electronic de control al acceleratiei - inteligent (ETCS-i). Motorul utilizeaza injectia de combustibil secvential de tip L (SFI) si injectorii de combustibil cu douasprezece gauri.

Sistemul de evacuare este alcatuit din placutele din otel inoxidabil cu patru in unu (4-1), tevile de esapament din otel inoxidabil si convertizoarele catalitice pentru ambele maluri de cilindri din stanga si dreapta. Emisia redusa este sistemul de recirculare a gazelor de esapament racite cu apa (EGR) si sistemul de injectie a aerului pentru o incalzire mai rapida a convertizoarelor catalitice.

Aplicabilitate: Toyota Tundra, Toyota Sequoia, Toyota Land Cruiser, Lexus LS 460, Lexus GS 460, Lexus GX 460.

Probleme ale motorului 1UR-FE si fiabilitate

In ciuda faptului ca noul motor nu are nimic similar cu 2UZ-FE, au probleme comune. Pompa de apa este inca o sursa de scurgeri si probleme. Are o viata scurta - 100.000 km, iar apoi nu mai este buna.

Uneori, dispozitivul de tensionare a lantului hidraulic da erori, slabind tensiunea lantului de distributie. In primii ani de productie, motorul a fost echipat cu arcuri de valve foarte subtiri si nesigure.

Unii proprietari se plang de cresterea consumului de ulei - pana la 0,5 litri la 1500 de km. In rest, motorul 1UR-FE are o longevitate si o durabilitate excelenta, aproape la fel ca 2UZ-FE.

Modificari

Motorul 1UR-FSE este o versiune mai avansata din punct de vedere tehnologic a motorului 1UR. Aceasta versiune are sistem de injectie D-4S (injectie directa in 4 timpi), care contine un injector in orificiul de admisie si un al doilea in camera de combustie pentru fiecare cilindru.

D-4S poate furniza numai mod direct de injectare si atat injectie directa, cat si injectie port in acelasi timp. Motorul a crescut raportul de compresie - 11,8: 1. Modelul 1UR-FSE a inlocuit in mod eficient modelul 3UZ-FE in multe modele Lexus.

Sursa foto: special-reports.pickuptrucks.com, irwinhyundai.com, toyota.co.uk

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...