Totul despre bujiile auto

Vi s-a intamplat sa observati faptul ca in momentul in care intentionati sa porniti motorul masinii, pornirea nu are loc asa cum ar trebui? Vi s-a aprins in acele clipe martorul motorului in bord?

Ei bine, daca raspunsul este da, atunci sunt sanse mari ca problema sa fie cauzata de catre o bujie defecta, sau de catre una care inca functioneaza, dar nu la parametri optimi.

In ceea ce priveste bujiile, trebuie mentionat faptul ca o bujie este o piesa care are un rol foare important pentru motor, iar atunci cand aceasta nu functioneaza perfect, poate avea diferite simptome si poate provoca vatamari grave ale motorului. Ei bine, in cele ce urmeaza veti descoperi atat ce este o bujie, dar si care sunt simptomele cand aceasta nu functioneaza bine, si veti obtine o multime de alte informatii despre aceste piese. Este important de stiut ca bujii ofera scanteie doar masinilor pe benzina, bujiile la diesel sunt incandescente, adica nu produc o descarcare electrica, ele se incalzesc la 800 de grade Celsius pentru a incalzi camera de ardere in primele 5-10 minute.

 

Ce simptome prezinta bujiile defecte?

In cele mai multe situatii, atunci cand bujiile sunt defecte atunci cand motorul este pornit si lasat la ralanti, pot aparea oscilari lente. De asemenea, este important de mentionat ca atunci cand o bujie este defecta, se poate ca pornirea sa fie mai grea, se poate ca masina sa consume mai mult combustibil si se poate sa apara martorul motor aprins in tabloul de bord al masinii ( Check-Engine ). Bujiile sunt componente importante ale motorului iar atunci cand sunt defecte pot provoca probleme foarte grave.

In continuare vom discuta putin despre simptomele bujiilor defecte, pentru a putea sa intelegeti mai bine ceea ce conteaza in legatura cu acest aspect.

 

Anomalii in functionarea motorului

In momentul in care va confruntati cu bujii defecte, va confruntati cu defectiuni la motor. Pot aparea cazuri de acceleratie greoaie, consum mai mare de combustibil, etc. Tot in aceste conditii se va aprinde in tabloul de bord al masinii si martorul de verificare a motorului, iar motorul masinii va functiona din ce in ce mai greu.

 

Martorul motor aprins in tabloul de bord

De fiecare data cand motorul nu functioneaza in mod corespunzator, unitatea de comanda a acestuia va depista pierderea exploziei, motiv pentru care in bord se va aprinde martorul motor. In acest sens, ar fi indicat sa cititi erorile codului folosind scanerul OBD2.

 

Ralanti oscilant

In momentul in care pornirea este greoaie din cauza unei bujii defecte, sunt sanse mari ca motorul sa pacaleasca senzorii O2, acest senzor regleaza mai apoi amestecul de combustibil, insa se poate obtine un amestec slab, ceea ce duce la aparitia incarcaturii inactive, sau chiar la defectarea celorlalte bujii.

 

Acceleratie lenta

Senzorii O2 amintiti anterior pot sa duca la o accelerare mai lenta de la scanteie, si pot fi motivul unui amestec slab. Daca va confruntati cu aceasta problema, veti stii cand accelerati masina.

 

Pornire greoaie

Este foarte important ca in momentul pornirii motorului, sa se obtina o scanteie buna. Din cauza unei bujii defecte insa, se poate ca scanteia sa nu fie foarte buna iar motorul sa nu porneasca, sau sa porneasca foarte greu.

 

Consum mai mare de carburant

Datorita defectiunilor si a reglementarii senzorilor O2, se poate ca masina sa aiba un consum mai mare de carburant. Cu siguranta nu va exista o diferenta foarte mare, de cativa litri la suta de kilometri, dar totusi, masina a consuma mai mult carburant.

 

Ce se poate intampla daca masina este condusa cu o bujie defecta?

In conditiile in care va aflati in aceasta situatie, probabil va intrebati “Ce se poate intampla daca masina este condusa cu o bujie defecta?”. Ei bine, in aceste conditii, la un moment dat motorul va ceda dat fiind faptul ca bujiile defecte vor provoca explozii necontrolate, care la randul lor vor provoca daune serioase.  

Este important sa tineti cont de faptul ca masina in cazul in care dispune de convertor catalictic, datorita lipsei de explozie, se va ajunge la situatia unui combustibil nears, ce va fi eliminat prin conducta de esapament. Acest lucru poate provoca deteriorarea convertorului catalictic care cu siguranta va fi foarte scump.

 

Ce este o bujie?

Pana acum am discutat despre situatiile care pot aparea atunci cand este stricata o bujie, dar ce este oare o bujie? In cazul in care inca nu stiti, bujia este o piesa a motorului, foarte importanta, care are rolul de a aprinde amestecul alcatuit din combustibil si aer, la nivelul cilindrilor masinii, intr-o ordine bine definita. 

Injectoarele de combustibil sunt foarte importante datorita rolului lor de a injecta combustibil in camera de ardere, dupa care intervine pistonul care comprima amestecul de aer – comustibil. In acest moment, trebuie sa isi faca treaba bujia, care are rolul de a aprinde acest amestec pentru ca mai apoi pistoanele sa fie impinse in jos si sa actioneze arborele cotit.

In conditiile in care exista o problema cu scanteia, atunci amestecul de aer cu combustibil nu poate fi aprins, asa ca va trebui sa fie aruncat prin sistemul de esapament, fara sa fie ars.

 

In cazul in care bujiile nu isi mai fac treaba, atunci este mai mult ca evident faptul ca trebuie sa le inlocuiti, dar oare cum se inlocuiesc bujiile?

Ei bine, totul depinde de marca si modelul masinii, iar in functie de acest aspect inlocuirea bujiilor poate reprezenta o misiune mai complicata sau mai putin complicata. Daca discutam despre motoarele cu constructie in V de exemplu, trebuie precizat ca desi principiul schimbarii este identic cu cel al altor motoare, este dificil de ajuns la bujii.

In cazul in care este necesar sa inlocuiti bujiile, este important sa indepartati piesele de pe cablurile de aprindere / bobinele de aprindere. Apoi scoateti bobinele de aprindere/cablurile de aprindere, dupa care veti ajunge sa indepartati bujia. Este necesar sa fiti siguri de faptul ca aveti la dispozitie bujiile potrivite, asa ca verificati lungimea acestora. In cazul in care bijiile au filetele mai lungi decat este necesar, acestea pot deteriora pistoanele foarte grav, iar paguba va fi una foarte – foarte costisitoare.

Dupa ce scoateti bujiile si le verificati, este important sa folositi putin lubrifiant pe care il veti pulveriza la firele de pe bujie, dupa care va trebui sa strangeti cuplul inspre partea dreapta.

Ultimul pas este acela de a remonta bobinele si cablurile de aprindere, dar si toate celelalte componente, dupa care va puteti considera norocosi ca ati remediat problema.

 

Cele mai bune bujii

Probabil atunci cand trebuie sa inlocuiti bujiile va intrebati care sunt cele mai bune bujii, iar aici mecanicii pot avea parerile lor. Multi sustin ca bujiile din platina si iridiu sunt mai rezistente in timp decat cele obisnuite.

Despre acestea se mai spune si ca ar avea o scanteie mai mare, si ca in toate sensurile sunt mai bune decat cele obisnuite.

Este foarte important insa ca atunci cand vine vorba despre schimbarea bujiilor, cele defecte sa nu fie schimbate cu altele alese intr-un mod gresit, pentru ca astfel se pot deteriora diferite alte componente importante, precum sistemul de aprindere care cuprinde bobinele de aprindere dar si cablurile de aprindere.

Odata cu trecerea timpului au existat situatii in care din cauza unei bujii alese gresit, s-au distrus pistoanele si supapele, asa ca reparatiile au costat foarte multi bani.

Specialistii sustin ca bujiile marca NGK sau cele marca Bosch sunt de cea mai buna calitate, mai ales ca sunt testate iar multe masini noi care ies pe portile fabricii sunt echipate cu asemenea bujii.

 

Unde se afla bujiile?

In functie de marca si modelul masinii, aceste componente pot fi amplasate in diferite locuri. Ca si principiu de baza, bujiile se regasesc in capul cilindrului care se regaseste deasupra camerei de ardere. 

De exemplu, exista masini care sunt dotate cu motoare in V, iar in cazul acestor masini bujiile se regasesc pe exteriorul capului cilindrului. Exista si situatii cand pentru aceste motoare, bujiile sunt amplasate in partea superioara a chiulasei.

In conditiile in care insa discutam despre un motor V montat direct, exista posibilitatea (iar sansele sunt destul de mari) ca bujiile sa se regaseasca la partea superioara a chiulasei sau la locul exterior de la capul cilindrului.

Exista motoare V care sunt montate lateral. In cazul de fata, bujiile se schimba usor pentru ca dopurile din spate sunt asezate impotriva firewall-ului. Partea mai putin placuta aici ar putea fi reprezentata de un spatiu ingust pentru inlocuirea acestora.

Exista de asemenea si masini care au motorul in linie ( mult mai intalnite la noi in tara ), iar acesta este de 3, 4, 5 sau 6 cilindri. Daca asa este si motorul masinii pe care o detineti, sansele ca bujiile sa se regaseasca in partea de sus a chiulasei sunt foarte mari. Se poate sa gasiti bujiile si pe partea laterala a chiulasei. De mentionat aici este faptul ca exista si diferite masini pentru care, in ceea ce priveste inlocuirea bujiilor este necesara indepartarea capacului care se regaseste deasupra chiulasei. Doar asa se poate in acest caz inlocui o bujie.

 

Cate bujii are motorul unei masini?

Pentru a afla cu cate bujii este prevazut motorul unei masini, este necesar sa cunoasteti numarul de cilindrii ai masinii. In cazul in care discutam de exemplu despre un motor in linie sau V4, discutam fireste despre o masina dotata cu 4 cilindri. 

Ce inseamna acest lucru? Ei bine, lucrurile sunt cat se poate de simple, pentru ca fiecare cilindru are o bujie a sa, asa ca un motor cu 4 cilindrii dispune de 4 bujii. De precizat insa este si faptul ca raspunsul pentru aceasta intrebare nu este de fiecare data simplu, pentru ca exista si situatii in care anumite masini sunt prevazute cu un sistem dublu de scanteie. Acest lucru inseamna ca fiecare masina are nevoie de doua bujii pentru un singur cilindru.

Este greu sa depistati acest lucru, mai ales daca nu sunteti expert in domeniul mecanicii auto, insa pentru a stii cate bujii are masina dumneavoastra puteti sa ridicati capota masinii, si sa cautati cablurile de aprindere daca masina pe care o detineti este una mai veche, sau bobinele de aprindere daca aveti o masina mai noua.

Aceste componente de regula se regasesc pe partea superioara a motorului. Exista situatii in care trebuiesc indepartate capacele de plastic de pe motor, pentru a descoperi numarul bujiilor.

Pentru ca am adus anterior in discutie masinile cu doua bijii pe fiecare cilindru, este important de mentionat faptul ca nu sunt foarte des intalnite aceste situatii, insa insa este important sa va asigurati ca masina dumneavoastra are nevoie doar de una sau de doua bujii pentru fiecare dintre cilindrii.

 

In linie vs. motor in V

Cei doi termeni se refera la structura motorului. Discutam despre motoarele care sunt montate in lini iar motoarele in V au cilindrii montati in forma literei V. De aici vine si denumirea cunoscuta de catre toata lumea, de motoare in V. 

Aceste motoare in V, pot fi construite in asa fel incat sa aiba dimensiunile mai scurte dar mai late, iar astfel ele vor putea fi asezate mult mai bine sub capota, mai ales daca discutam si despre mai multi cilindrii.

Motoarele inline, sunt de cele mai multe ori mai echilibrate, si nu creaza atat de multe vibratii precum motoarele in V. In ceea ce priveste aceste doua motoare, fiecare au fanii lor, care vor spune ca motoarele in V sunt mai bune, pe cand fanii motoarelor inline vor sustine contrariul. Aici tine totul de preferintele fiecaruia in parte.

Pentru cei care nu stiu, exista si masini precum cele fabricate de catre Subaru, care sunt total diferite de celelalte doua tipuri de motoare despre care am discutat, acestea de la Subaru fiind echipate cu motoare care au capetele cilindrilor drept in lateral. 

 

Cat costa inlocuirea bujiilor?

Atunci cand bujiile masinii dumnevoastra nu mai functioneaza la parametrii sau sunt stricate total, cu siguranta va intrebati si care ar fi costurile pentru inlocuirea acestora. Ei bine, depinde totul in functie de marca si modelul masinii, insa se pot gasi bujii ieftine sau bujii mai scumpe. Se pot gasi bujii la magazine aftermarket de exemplu, iar acestea au preturi mai mici.

Este important ca in cazul in care trebuie sa le inlocuiti, sa stiti care sunt bujiile potrivite pentru masina dumneavoastra, iar pentru a depista care sunt acestea, ar fi indicat sa studiati cu mare atentie cartea service a masinii.

Puteti intreba si vanzatorul de la magazinul de piese auto de unde alegeti bujiile, sau puteti intreba mecanicul la care va reparati de regula masina.

In cazul in care va descurcati sa faceti acest lucru, puteti sa verificati si personal bujiile, pentru a stii daca acestea au dopuri de platina sau nu. Cele care au dopul de platina sau iridiu sunt mai scumpe decat cele simple, dar au si o durata mai mare de viata. De regula, acestea se inlocuiesc dupa 60.000 de kilometrii daca discutam despre bujii normale, pe cand cele cu platina si iridiul se schimba chiar si la 60.000 sau 120.000 de kilometri.

Intr-adevar sunt ceva mai scumpe bujiile cu iridiu si platina, dar isi merita banii tinand cont ca pot fi folosite mai mult timp decat cele obisnuite.

 

Cat rezista bujiile?

Mai mult ca sigur atunci cand trebuie sa va alegeti bujii noi, va intrebati si cat rezista bujiile. Ei bine, este important ca in primul rand sa stiti ce bujii aveti, iar abia apoi sa va intereseze durata lor de viata, care difera de la un tip la altul de bujii.

Bijiile sunt de 3 feluri diferite. Cele mai des intalnite sunt bujiile regulare, care nu au o durata de viata indelungata, insa sunt cele mai ieftine si cele mai des achizitionate. Exista insa si bujii mai scumpe si mai rezistente iar aici discutam despre cele cu iridiu si platina, care pot fi de diferite tipuri, dar care au o scanteie mult mai puternica decat bujiile simle si care au o durata de viata mult mai mare decat bujiile obisnuite.

In momentul in care trebuie sa depistati ce tip de bujii are masina dumneavoastra, trebuie sa verificati varful acesteia. Cele regulate si ieftine au varful mai larg, pe cand cele de iridiu si platina au varful mai mic. Este necesar de asemenea sa verificati si numerele de pe bujii, iar astfel pe Google veti afla informatii despre bujiile pe care le are masina dumneavoastra, folosind acele numere. Puteti de asemenea sa solicitati informatii de la distribuitorul autorizat.

Este important sa stiti ca instalarea gresita a bujiilor va poate deteriora motorul, asa ca trebuie sa va asigurati ca alegeti bujiile potrivite. Acestea trebuiesc inlocuite in functie de tip, distanta si perioada astfel: bujiile normale o data la 4 ani sau la 60.000 de kilometri; bujiile din iridiu si platina o data la 6 ani sau la 90.000 de kilometri.

Puteti folosi cartea service a masinii pentru a afla mai multe detalii despre bujiile necesare si despre cum sa le inlocuiti. De precizat este faptul ca acestea se pot defecta mai repede decat termenul prevazut, asa ca trebuie sa tineti cont de acest aspect.

In cazul in care va intrebati daca sa alegeti bujiile normale care sunt cele mai ieftine si mai putin rezistente, sau sa alegeti bujiile de platina care sunt cele mai scumpe dar si cele care rezista mai mult timp, trebuie sa stiti ca decizia va apartine in totalitate. Puteti totusi sa solicitati parerea mecanicului, si puteti chiar sa il lasati pe acesta sa le comande iar astfel veti scapa de griji.

In cazul in care veti comanda dumneavoastra bujiile si nu veti face alegerea corecta, atunci sunt sanse foarte mari ca daca le veti monta pe cele gresite sa loveasca pistoanele, care vor deteriora motorul, iar costurile reparatiei vor fi uriase.

In cele ce urmeaza, vom prezenta cateva concluzii foarte importante, de care ar fi bine sa tineti cont.

In primul rand este important sa cunoasteti faptul ca exista atat motoare in V cat si motoare in linie.

Pe piata se gasesc bujii de la diferiti producatori, insa daca va doriti bujii de calitate superioara pentru masina dumneavoastra, atunci este indicat sa optati pentru bujii de la Bosch sau NGK. Optati pentru cele din platina sau iridiu, iar astfel veti avea bujii de cea mai buna calitate.

Costurile privind inlocuirea bujiilor difera de la caz la caz, in functie de marca si modelul masinii, dar si in functie de gradul de dificultate intalnit pentru inlocuirea acestora.

Bujiile din platina sunt cele mai rezistente, apoi cele din iridiu, pe cand cele normale sunt cele mai putin rezistente. Asa stau lucrurile si cu preturile, pentru ca cele mai scumpe sunt cele din platina, urmate de cele din iridiu si apoi cele obisnuite.

Verificati mereu bujiile inainte de a face cumparaturi, pentru ca trebuie sa alegeti bujii compatibile pentru motorul masinii. Este important sa tineti cont de lungimea conectorilor bujiilor inainte de a le monta.

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

Asadar, acesta este un articol care va prezinta tot ceea ce este important sa cunoasteti in ceea ce priveste bujiile masinilor.

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate