Inainte de a citi tot articolul vrem sa precizam ca el se refera la un fenomen care apare doar la masinile cu aprindere prin scanteie, benzina sau
Arderea anormala a combustibilului poate sa apara din cauza fenomenului de detonatie sau din cauza unei aprinderi secundare, unei scantei secundare mai exact. In ambele variante, arderea anormala poate dauna extrem de mult motorului dar si partilor auxiliare.
Arderea cu detonatie
Citeste si despre: cunoaste-ti motorul cunoscandu-ti bujiile
Care sunt simptomele unui motor in care apar fenomene de detonatie?
la evacuare si cresterea semnificativa a consumului.
In cazul in care mergeti mult cu o masina care prezinta aceste simptome uzura motorului creste si pot aparea avarii grave, cum ar fi: craparea sau spargerea capului pistonului, topirea supapelor de evacuare etc.
Daca ajungeti in aceasta situatie masina
bujie
Daca aprinderea secundara se declanseaza inaintea aprinderii de la bujie aveti un fenomen de preaprindere si daca apare dupa se numeste postaprindere.
Preaprinderea amestecului conduce la un mers violent, scadea puterii si cresterea consumului de combustibil dar si la o eventuala aparitie a fenomenului de detonatie. Functionarea motorului cu fenomene de aprindere secundare duce la avarierea pistonului prin topirea capului in centru sau la periferie. In cazuri rare, poate aparea topirea electrodului central al bujiei.
Citeste si despre:
Fenomenele de detonatie si de aprindere secundara afecteaza puternic motorul. De aceea este important de stiut care sunt factorii care influenteaza arderea si aprinderea in motoarele cu aprindere prin scanteie.
Arderea este influentata de mai multi factori care pot fi grupati in factori constructivi, functionali si de stare. Ce mai importanti sunt factorii constructivi: raportul de compresie, forma camerei de ardere, pozitia bujiei, natura si starea peretilor camerei de ardere.
Raportul de compresie. Cresterea raportului determina marirea temperaturii si presiunii la sfarsitul compresiei, contribuind astfel la cresterea vitezei de propagare a frontului flacarii, respectiv reducerea duratei procesului de ardere.
Prin cresterea raportului de comprimare se mareste randamentul termic al ciclului motorului si se imbunatateste economicitatea. Insa, marirea raportului de compresie este limitata de aparitia fenomenului de detonatie.
Raportul optim de compresie pentru masinile pe benzina din ziua de azi este intre 10 si 11, exceptie facand masinile de performanta al caror raport este mai mare.
Forma camerei de ardere. Cu cat camera de ardere este mai compacta, drumul ce trebuie parcurs de flacara este mai redus, la fel si durata totala a arderii din cilindru.
Factori functionali
Turatia motorului. Odata cu cresterea turatie scade pericolul de aparitia al detonatiei, datorita cresterii turbulentei si maririi vitezei de propagare a frontului de flacara.
Cu cat temperatura este mai ridicata cu atat temperatura amestecului final va spori, ceea ce va usura autoaprinderea lui, iar intensitatea detonatie va creste.
. Combustibilul care se oxideaza mai usor prezinta o inclinare mai mare spre detonatie.
Cu cat cifra octanica este mai mare cu atat rezistenta la autoaprindere a combustibilului este mai mare si tendinta de detonatie este mai redusa.
Citeste si despre:
Citare sursa: Fratila Gheorghe; Fratila Mariana; Samoila Sterian; Automobile Constructie, intretinere si reparare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2011, ISBN: 978-973-30-2857-4, Pag. 37-38-39-40
Sursa foto: import-car.com, capitol-chevy.com, underhoodservice.com, mycheckenginelight.com
Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!