Despre arderea anormala a benzinei (rateuri)

Despre arderea anormala a benzinei (rateuri)

Inainte de a citi tot articolul vrem sa precizam ca el se refera la un fenomen care apare doar la masinile cu aprindere prin scanteie, benzina sau gpl. Daca conduci o masina diesel, articolul nu este pentru tine.

Arderea anormala a combustibilului poate sa apara din cauza fenomenului de detonatie sau din cauza unei aprinderi secundare, unei scantei secundare mai exact. In ambele variante, arderea anormala poate dauna extrem de mult motorului dar si partilor auxiliare.

Arderea cu detonatie este tipul numarul 1 de ardere anormala care se poate produce la motoarele cu aprindere prin scanteie ( benzina, gpl ). Detonatia apare din cauza unor schimbari de conditii, cum ar fi: marirea raportului de compresie al motorului, schimbarea combustibilului etc.

 

Citeste si despre: cunoaste-ti motorul cunoscandu-ti bujiile

 

Care sunt simptomele unui motor in care apar fenomene de detonatie?

 

Manifestarile exterioare ale detonatiei sunt zgomote metalice in cilindri, incalzirea excesiva a motorului, scaderea brusca de putere, aparitia de fum negru la evacuare si cresterea semnificativa a consumului.

In cazul in care mergeti mult cu o masina care prezinta aceste simptome uzura motorului creste si pot aparea avarii grave, cum ar fi: craparea sau spargerea capului pistonului, topirea supapelor de evacuare etc.

Daca ajungeti in aceasta situatie masina trebuie reparata cat mai repede.

Arderea cu aprinderi secundare este al doilea tip de ardere anormala care poate aparea la masinile pe benzina atunci cand amestecul de aer-carburant este aprins nu numai de catre scanteia electrica declansata de bujie, ci si de la o sursa secundara, de exemplu, un punct incandescent sau o suprafata foarte fierbinte.

Daca aprinderea secundara se declanseaza inaintea aprinderii de la bujie aveti un fenomen de preaprindere si daca apare dupa se numeste postaprindere.

 

Preaprinderea amestecului conduce la un mers violent, scadea puterii si cresterea consumului de combustibil dar si la o eventuala aparitie a fenomenului de detonatie. Functionarea motorului cu fenomene de aprindere secundare duce la avarierea pistonului prin topirea capului in centru sau la periferie. In cazuri rare, poate aparea topirea electrodului central al bujiei.

 

Citeste si despre: tu cu ce combustibil alimentezi

 

Fenomenele de detonatie si de aprindere secundara afecteaza puternic motorul. De aceea este important de stiut care sunt factorii care influenteaza arderea si aprinderea in motoarele cu aprindere prin scanteie.

Arderea este influentata de mai multi factori care pot fi grupati in factori constructivi, functionali si de stare. Ce mai importanti sunt factorii constructivi: raportul de compresie, forma camerei de ardere, pozitia bujiei, natura si starea peretilor camerei de ardere.

 

Raportul de compresie. Cresterea raportului determina marirea temperaturii si presiunii la sfarsitul compresiei, contribuind astfel la cresterea vitezei de propagare a frontului flacarii, respectiv reducerea duratei procesului de ardere.

Prin cresterea raportului de comprimare se mareste randamentul termic al ciclului motorului si se imbunatateste economicitatea. Insa, marirea raportului de compresie este limitata de aparitia fenomenului de detonatie.

Raportul optim de compresie pentru masinile pe benzina din ziua de azi este intre 10 si 11, exceptie facand masinile de performanta al caror raport este mai mare.

Forma camerei de ardere. Cu cat camera de ardere este mai compacta, drumul ce trebuie parcurs de flacara este mai redus, la fel si durata totala a arderii din cilindru.

Factori functionali

 

Turatia motorului. Odata cu cresterea turatie scade pericolul de aparitia al detonatiei, datorita cresterii turbulentei si maririi vitezei de propagare a frontului de flacara.

 

Regimul termic al motorului. Cu cat temperatura este mai ridicata cu atat temperatura amestecului final va spori, ceea ce va usura autoaprinderea lui, iar intensitatea detonatie va creste.

Nota! Detonatia este foarte mult influentata de calitatea combustibilului. Combustibilul care se oxideaza mai usor prezinta o inclinare mai mare spre detonatie.

Cu cat cifra octanica este mai mare cu atat rezistenta la autoaprindere a combustibilului este mai mare si tendinta de detonatie este mai redusa.

 

 

Citeste si despre: raport compresie diesel si benzina

 

 

Citare sursa: Fratila Gheorghe; Fratila Mariana; Samoila Sterian;  Automobile Constructie, intretinere si reparare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2011, ISBN: 978-973-30-2857-4, Pag. 37-38-39-40

 

 

Sursa foto: import-car.com, capitol-chevy.com, underhoodservice.com, mycheckenginelight.com

Articole similare

Motoarele de astazi fac o reglare fina si durabila prin utilizarea unei serii de senzori auto care joaca roluri cheie pentru a obtine o buna performanta.

Alegerea de anvelope noi nu este niciodata o decizie usoara, mai ales cu atatea variante pe piata. In acest articol vom prezenta avantajele anvelopelor noi.

In acest articol vom raspunde la urmatoarele intrebari: Ce este? La ce ne ajuta? Ce costuri are aceasta operatiune? Avantaje si dezavantaje.

Acest cod se refera la eroarea circuitului de intrare a modulului de control al tractiunii - tensiune ridicata.

Cauti o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.