E corect sa te uiti peste umar cand dai cu spatele?

E corect sa te uiti peste umar cand dai cu spatele?

Majoritatea soferilor au obiceiul de a se uita peste umar atunci cand merg in marsarier sau cand parcheaza cu spatele. Desigur, verificarea oglinzilor este importanta, dar de cele mai multe ori nu vom putea vedea toate unghiurile, asa ca atunci cand mergem in marsarier intoarcerea capului peste umar ne ofera cea mai buna vizibilitate. Trebuie sa nu uitam ca un vehicul care merge cu spatele este mai greu de control, asa incat va sfatuim sa faceti aceasta operatiune doar atunci cand este necesar.

Atunci cand mergem cu spatele exista trei modalitati distincte prin care ne putem asigura ca avem o vizibilitate buna si putem incerca sa acoperim toate unghiurile:

Privind peste umar

Acest lucru nu functioneaza la orice autoturism, deoarece la masinile de mari dimensiuni sau pick-upuri se poate sa nu avem vizibilitate prin luneta, in timp ce in cazul masinilor mici cu doua locuri se poate ca luneta sa fie prea mica pentru a putea vedea corect. Insa, pentru masinile care o permite, operatiunea este foarte simpla si de ajutor. Ne vom sprijini bratul drept peste scaunul pasagerului de langa noi si vom intoarce capul peste umar in timp ce vom controla volanul cu bratul stang. Cu toate acestea, chiar procedam astfel, trebuie sa utilizam si oglinzile laterale pentru a vedea in unghiurile ascunse, asa incat nu este suficient sa folosim o singura metoda.

Utilizand oglinzile

Daca in trecut puteai sa nu acorzi o importanta asa de mare oglinzilor laterale, in momentul de fata situatia s-a schimbat radical, iar oglinda retrovizore este mult mai putin folosita, in timp ce oglinzile laterale au devenit mult mai importante. Vehiculele moderne au geamuri tot mai mici, deoarece stalpii masinii au o constructie tot mai masiva pentru a face autoturismul mai sigur. In cazul in care nici nu aveti acces la luneta, cum ar fi in cazul unui pick-up sau a unei dubite, este esential sa reglati si sa folositi in mod corespunzator oglinzile laterale.

Oglinzile trebuie reglate in asa fel incat in acestea sa vedem o mica parte din lateralul autoturismului, in general de la usa pasagerilor catre spate, iar in rest sa avem o vizibilitate completa asupra drumului. Acest fel de reglare a oglinzilor reduce la minim punctele moarte. Desigur, in functie de situatie si de drumul pe care circulam, putem modifica temporar pozitia oglinzilor, dar in general aceasta este asezarea corecta.

Mersul sau parcatul cu spatele este mult mai dificil atunci cand vine vorba despre utilizarea oglinzilor laterale, dar este vorba doar de exercitiu si de capacitatea de a aproxima corect distante intre autovehicul si alte obiecte sau masini.

Dupa cateva incercari nu ar trebui ca acest proces sa mai para dificil. De fiecare data cand vom vedea ca un obiect este foarte aproape de autoturism, rotiti invers fata de oglinda in care va uitati pentru a va indeparta de acesta.

Mare atentie, deoarece trebuie sa verificam constant ambele oglinzi in timp ce mergem cu spatele, nu doar atunci cand pornim de pe loc. Mai mult, trebuie sa stiti ca legea interzice sa mergem mai mult de 50 de m in marsarier, asa incat la fiecare 50 de m, cu aproximatie, va trebui sa ne oprim si sa ne asiguram din nou. Chiar daca fata de restul masinilor esti pozitionat corect, un obstacol la nivelul solului iti poate da mari batai de cap.

In cazul in care autoturismul este dotat cu o camera de marsarier sau cu senzori acest lucru va face deplasarea cu spatele mult mai usoara si ar trebui sa va descurcati mai usor. Cu toate acestea, nu va bazati strict pe senzorii dumneavoastra, deoarece daca un senzor este murdar si nu indica corect distanta ne putem trezi foarte rapid intr-o coliziune. Acestea fiind spuse, intotdeauna verificati in cel putin doua locuri atunci cand mergeti cu spatele.

Citeste si...
Poti adauga lichid de racire atunci cand motorul este fierbinte?
Poti adauga lichid de racire atunci cand motorul este fierbinte?

Lichidul de racire este un element esential in angrenajul oricarui autoturism si de multe ori putem sustine ca este la fel de impo...

Metode prin care sa conduci in siguranta atunci cand traficul este foarte aglomerat
Metode prin care sa conduci in siguranta atunci cand traficul este foarte aglomerat

Se apropie sarbatorile importante din acest an, iar drumurile sunt mai pline ca niciodata, aglomerate si tensionate din cauza nenu...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...