Informatii despre motorul TDI

Informatii despre motorul TDI

Incepem simplu, cu ce inseamna TDI, mai exact ne referim la un motor “Turbocharged Direct Injection”, adica un motor turbo cu un sistem direct de injectie.

Sistemul de injectie directa a fost mult considerat mult timp salvarea motorului diesel si datorita lui piata mondiala pentru masinile cu motoare cu aprindere prin compresie a crescut semnificativ.

TDI este gandit de constructori, sau a fost gandit, ca un motor care sa ofere performante asemanatoare benzinei si eficienta arderii la fel ca la benzina si cu un mare plus pe langa, consum mic. Din pacate, motoarele TDI au fost in atentia unui scandal monstruos din cauza emisiilor de carbon si prin asta s-a demonstrat ca imposibilul chiar nu este posibil.

Avantajele unui motor TDI

Cum am spus si mai sus, TDI-ul a fost gandit sa “imite” performantele masinilor pe benzina, de aceea TDI-ul vine cu o presiune mare in turbina care ajuta masina sa urce repede in ture, asemanator unei benzinare. Cu toate astea, visul producatorilor nu s-a indeplinit. TDI nu este la fel de rapid ca un rival benzinar si nici pe departe la fel de prietenos cu mediul.

Motorul TDI este raspunzator pentru aparitia EGR-ului sau a supapei de recirculare a gazelor de esapament. Pe langa EGR, pe modelele mai noi de TDI, s-au montat catalizatoare mult mai performante, cu scopul de a scadea emisiile de carbon. TDI ofera intr-adevar un consum redus fata de un motor cu acceasi capacitate cilindrica, dar cu aprindere prin scanteie, si de multe ori, mai mult cuplu.

Dezavantajele unui motor TDI

Studiile arata ca motoarele diesel costa cam cu 5% mai mult sa fie produse, decat cele pe benzina. Automat, daca vrei sa cumperi o masina cu un motor TDI noua, vei plati mai mult decat pe aceeasi masina, dar cu motorizare pe benzina.

Stiu ca 5% nu pare mult, dar cand vorbim de 30.000-40.000 de euro inseamna ceva bani. Pe langa pretul ridicat de productie, TDI-ul mai are o buba si revenim iar la emisiile de carbon. Diesel-ul in general produce un poluant numit NOx. Inginerii incearca sa elimine aceasta problema, care inseamna bani in plus pentru cercetare = bani in plus pentru alegerea unui TDI mai performant.

Un dezavantaj binecunoscut este faptul ca masinile echipate cu motor TDI sunt destul de zgomotoase, desi cele de generatie noua au imbunatatit mult insonorizarea din cabina, dar si sunetul scos de motor.

De ce ai cumpara un motor TDI?

Eu unul nu as mai cumpara un diesel. Dupa ce am fost si inca sunt posesor de 1.9 diesel, o data cu trecerea la benzina 2.0 TSI am descoperit un “rai” al motoarelor rafinate.

La diesel in fiecare dimineata, chiar daca era vara si cald afara, aveam emotii ca poate nu vrea sa porneasca, daca pornea scotea in fiecare zi un alt sunet si pana se incalzea parca aveam impresia ca piesele incerca sa se aseze unele peste altele, pur si simplu, dieselul mi se pare un motor rudimentar si grosolan.

Cand venea vorba de acceleratii bruste, parca totul se termina imediat, imediat ajungeai in 4.500 de ture si gata, trebuia sa schimbi treapta, distractia dura 2.000 de ture. La benzina, totul e diferit, merge lin, porneste fara emotii si distractia tine din 1800-6800 de ture.

De ce as alege iar diesel? Pentru un consum cu 1 litru mai mic la 100km? Adica 5-6 lei la 100 km parcursi? Nu, mersi. Regret daca aici am fost prea subiectiv, dar consider ca dieselul este util pentru camioane, tir-uri, utilaje grele si utilaje agricole.

Sunt de acord ca are un cuplu foarte mare fata de benzina, dar pana la urma cuplul nu este nimic fara turatie. Cineva spunea: “Caii putere inseamna cat de tare lovesti zidul si cuplul cat de mult tragi zidul dupa tine”. Ce trebuie sa tragem cu un TDI in oras?

Sursa foto: greenfleetmagazine.com, volkswagen-newroom.com

Citeste si...
Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric
Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric

Atunci cand iei decizia de a-ti achizitiona o masina ai mai multe optiuni in ceea ce priveste motorizarea. In primul rand poti opt...

Ulei motor: sintetic sau natural?
Ulei motor: sintetic sau natural?

Cand circula uleiul prin motor, poate aduna reziduuri. Dupa o perioada uleiurile normale aduna gunoaie care scad din eficienta mot...

Decarbonizare motor. Merita sau nu?
Decarbonizare motor. Merita sau nu?

Ce este decarbonizarea motorului? La ce ne ajuta? Cat costa decarbonizarea? Ce vantaje si dezavantaje ai in urma acestui proces? S...

Ce motor este mai bun? TSI sau TDI?
Ce motor este mai bun? TSI sau TDI?

Trebuie sa mentionam ca majoritatea producatorilor de autoturisme folosesc mai nou initiale pentru a identifica motoarele pe care...