Mai pot circula masinile cu volan pe dreapta in Romania?

Mai pot circula masinile cu volan pe dreapta in Romania?

Un nou proiect de lege, care prevede interzicerea circulatiei pe drumurile publice a autovehiculelor cu volan pe partea dreapta, asteapta votul final din Camera Deputatilor

Potrivit avocatnet.ro, cu exceptia masinilor istorice, autoturismele avand in dotare volan pe partea dreapta, inregistrate in Romania, ar putea fi restrictionate de la circulatia pe drumurile nationale, potrivit unui proiect legislativ adoptat in Senat, care asteapta votul final al Camerei Deputatilor.

Aceasta initiativa legislativa are ca scop cresterea sigurantei in trafic prin restrictionarea autoturismelor cu volan pe partea dreapta, considerate un real pericol pe drumurile nationale. Mai precis, potrivit textului de lege, documentul se refera la „circulatia pe drumurile publice a autovehiculelor inmatriculate sau inregistrate in Romania care au postul de conducere situat pe partea dreapta in raport cu planul median longitudinal al autovehiculului“.

Potrivit avocatnet.ro, de la aceasta regula sunt exceptate masinile utilitare, precum cele care asigura curatenia pe strazi, dar si masinile istorice.

In cazul in care prezenta propunere legislativa trece de plenul Camerei Deputatilor, conducatorii auto care ruleaza la ora actuala masini cu volanul pe dreapta risca amenzi substantiale, incadrate in clasa a III-a de sanctiuni, pentru care se acorda de la 6 la 8 puncte de amenda; aceasta presupune sanctiuni cuprinse intre 870 si 1160 ron, in conditiile in care punctul de amenda este de 145 ron pe an.

Punctul de amenda in anul 2022

Capital.ro si romaniatv.net vin cu informatia potrivit careia conducatorii auto sunt pasibili de sanctiuni dintre cele mai serioase in cazul in care sunt surprinsi nerespectand regulile din trafic. Astfel, oficialitatile au anuntat faptul ca valoarea punctului de amenda se va situa la 145 ron pe parcursul intregului an 2022, aceasta in conditiile in care nu s-a mai procedat la initiativa de crestere valorica la 255 ron. Potrivit Codului Rutier 2022, punctul de amenda este 10% din valoarea salariului brut pe economie al conducatorului auto.

Valoarea de 145 ron este neschimbata inca din anul 2017, atunci cand a fost stabilita in baza salariului brut pe economie de la acel moment, respectiv 1450 ron.

Astfel, conducatorii auto se pot confrunta cu un numar de cinci clase de amenda. 4 dintre acestea sunt aplicabile persoanelor fizice, respectiv a cincea face obiectul persoanelor juridice.

Mentionam faptul ca sanctiunea maxima in cazul persoanelor fizice se ridica la suma de 2900 ron, pe cand in cazul persoanelor juridice vorbim de un cuantum maxim de 14500 ron.

Enumeram, in cele ce urmeaza, cele cinci clase de amenda:

Pe langa amenda emisa de organele abilitate, conducatorii auto depistati in trafic conducand autovehicule cu volanul pe dreapta risca deposedarea de talon. In aceste conditii, unica modalitate de recuperare a talonului masinii consta in mutarea postului de conducere din partea dreapta in partea stanga.

Mai mult, in ceea ce priveste autoturismele cu volan in partea dreapta, valabilitatea ITP-ului se va diminua la numai 6 luni. Ulterior mutarii postului de conducere din dreapta in stanga, se va reveni la valabilitatea standard a ITP-ului, respectiv 2 ani.

Potrivit avocatnet.ro, cei care au venit cu propunerea legislativa sunt de parere ca „Interventia legislativa este necesara, deoarece numarul total de accidente produse de masini cu volanul pe dreapta depaseste 10% din totalul accidentelor pe an. Coliziunile sunt frontale, iar posibilitatea de evitare este nula din cauza lipsei de vizibilitate a soferilor acestor masini“.

Aceasta initiativa legislativa vine in conditiile in care, potrivit stirileprotv.ro si economie.hotnews.ro, din luna iulie a anului in curs a intrat in vigoare Noul Regulament care priveste siguranta generala a vehiculelor. Acesta vizeaza implementarea unei intregi serii de sisteme avansate de asistenta in trafic, obligatorii in structura autovehiculelor care ies pe portile fabricilor, potrivit Comisiei Europene.

Aceste masuri recent implementate vizeaza protejarea vietii si integritatii corporale a conducatorilor auto si partenerilor de trafic, a pietonilor si biciclistilor din Uniunea Europeana, studiile in domeniu vorbind despre o estimare de aproximativ 25000 de vieti salvate, respectiv 140000 de vatamari corporale grave evitate pana in anul 2038.

Facem mentiunea faptului ca prezentele prevederi care vizeaza autovehiculele cu volan pe partea dreapta raman la stadiul de initiativa legislativa pana la momentul in care Proiectul de lege va fi adoptat in plenul Camerei Deputatilor, urmand sa fie promulgat de catre Presedintele Romaniei si publicat in Monitorul Oficial.

sursa foto: https://ziarulromanesc.net/

Citeste si...
Recomandare RAR: Uleiul de motor – cum il alegi pe cel potrivit?
Recomandare RAR: Uleiul de motor – cum il alegi pe cel potrivit?

Uleiul de motor este unul dintre consumabilele esentiale in functionarea corecta a oricarui vehicul si prelungirea duratei sale de...

Mercedes Benz GLB: Ghid complet pentru alegerea modelului potrivit și întreținerea corectă
Mercedes Benz GLB: Ghid complet pentru alegerea modelului potrivit și întreținerea corectă

Mercedes-Benz dezvoltă o gamă variată de autoturisme, începând de la modele subcompacte accesibile, până la sedanuri opulente adre...

Posibile noi reguli pentru examinatorii si instructorii auto, potrivit unui nou proiect de lege depus in Parlamentul Romaniei
Posibile noi reguli pentru examinatorii si instructorii auto, potrivit unui nou proiect de lege depus in Parlamentul Romaniei

Playtech.ro vorbeste despre o posibila modificare a conditiilor de sustinere a examenului auto, in conditiile in care un nou proie...

Topul celor mai fiabile autoturisme la nivel international, potrivit sondajului WhatCar
Topul celor mai fiabile autoturisme la nivel international, potrivit sondajului WhatCar

Interesul conducatorilor auto pentru autovehicule fiabile este mai mult decat indreptatit, in conditiile in care fiabilitatea unei...