Sunt cateva lucruri pe care vrem sa le stim despre masina noastra proaspat cumparata. Stim ca uleiul este un ingredient extrem de important pentru masina si ca trebuie schimbat regulat. Intrebarea care vine este daca uleiul sintetic este cel care este potrivit pentru tine.
Un raspuns scurt si cuprinzator nu poate fi decat DA. Producatorii, respecta in general fiecare standard de producere a uleiurilor de masina, iar in ultimul timp, uleiurile sintetice au inlocuit aproape total vechiul tip de ulei si se potrivesc la toate modelele de masina noi produse.
Motoarele noi care folosesc uleiuri ce indeplinesc standardele impuse de Societatea de Ingineri de Automobile (SAE – abrevierea in engleza) sunt compatibile cu indicatiile din manualul masinii, functioneaza perfect atat cu uleiul sintetic, cat si cu un ulei de amestec sintetic.
Chiar si un ulei conventional este util motorului atata timp cat indeplineste si el standardele impuse clasei sale de catre SAE. Fiind nemodificat chimic, uleiul clasic este considerat ca fiind un lubrifiant total organic.
Tipuri de ulei sintetic
Uleiurile sintetice pot fi impartite in doua clase mari. Cel sintetic si cel amestec sintetic.
Uleiul sintetic
Uleiul sintetic este un produs fabricat in totalitate. Are ca baza petrolul, dar prin procesele chimice la care este supus moleculele sale devin uniforme, iar faptul ca este un proces complicat determina si denumirea sa.
Sinteza completa la care este adus il transforma intr-un ulei greu, cu proprietati de lubrifiere superioare celorlalte clase. Acest gen de ulei, functioneaza optim in orice conditii de temperatura inalta, intalnita la motoarele cu o compresie mare, de performanta.
Datorita acestor calitati, motorul isi pastreaza proprietatile si functionalitatea in parametri optimi pentru o perioada lunga de timp. Pentru a intelege mai bine acest lucru, trebuie sa intelegem specificatiile uleiului.
Astfel pentru 5W-20 temperatura indicata este de -40 grade Celsius si +80 de grade Celsius cu 5 indicand prima valoare si 20 cea de-a doua valoare a vascozitatii. Intelegem ca automobilul va functiona in parametri optimi atat iarna, cat si vara, pastrandu-si capacitatea de lubrifiere indiferent de anotimp, fiind mult mai performante fata de uleiurile clasice.
Amestecurile de ulei sintetic
Dupa cum sunt si denumite, uleiurile din amestec sintetic sunt o combinatie a celor sintetice cu cele clasice de tip premium, preluand de la ambele cele mai bune caracteristici. Fiind un amestec, in general sunt mai putin costisitoare decat cele total sintetice.
Din compozitia chimica a uleiului sintetic, intelegem baza sa, fiind un amestec de lanturi moleculare standardizate si conventionale. Producatorii aleg acest gen de ulei, deoarece mentine o parte din performantele uleiului sintetic, pastrand in acelasi timp costurile scazute.
Unele companii, chiar si la acest gen de ulei adauga diferiti compusi ce vin cu adaos la uleiul conventional si la lubrifierea sa, compusi ca anticeara sau elemente de stabilizare, toate acestea oferind performante inalte pentru motor.
Uleiul sintetic se potriveste cu masina ta?
O schimbare permanenta a uleiului la masina dumneavoastra, la un interval de 5000-10000 de km, este necesara pentru o buna functionare a motorului si pentru a preveni defectiuni ce pot aparea oricand.
Uleiurile sintetice sunt preferate de marile companii producatoare de automobile datorita caracteristicilor de performanta pe care le ofera. Chiar daca sunt cele mai scumpe uleiuri de pe piata, ele sunt cele care dureaza cel mai mult si functioneaza cel mai bine
Un cost mai mic vine de la amestecul de sintetice care functioneaza in parametri normali, iar un cost scazut, dar cu performante slabe vine de la uleiurile clasice. Chiar daca toate functioneaza si ofera lubrifiere motorului, o alegere buna pentru masina dumneavoastra este cel care va ofera cele mai inalte performante.
Sursa foto: autoblog.com, businessinsider.com, zeemotorspares.co.uk