Uleiul de motor este unul dintre consumabilele esentiale in functionarea corecta a oricarui vehicul si prelungirea duratei sale de viata. Rolurile esentiale ale uleiului de motor sunt acelea de lubrifiere si de racire a componentelor interne ale propulsorului. Mai mult decat atat, uleiul are si functii anticorozive, ajuta la eliminarea reziduurilor rezultate in urma procesului de ardere.
Tinand cont de faptul ca verificarea nivelului si aspectului uleiului este o procedura absolut necesara, acesta poate fi facuta direct de catre utilizatori, in mod clasic, la joja sau, la masinile mai noi, prin afisajul electric din bord. Periodic, uleiul trebuie sa fie inlocuit, astfel incat acesta sa aiba proprietatile specifice pentru a-si putea indeplini rolul.
Cate tipuri de ulei exista, tinand cont de componenta?
Tinand cont de componenta, uleiul de motor poate fi:
Sistetic – contine substante chimice sintetizate si poate fi utilizat mai mult timp;
Semi-sintetic – este o combinatie de ulei sintetic si ulei mineral, este o solutie de mijloc din punctul de vedere al substantelor continute si din punctul de vedere al costurilor.
Mineral – contine substante alcaline din petrol brut si are un pret mai redus.
Ce fel de ulei de motor trebuie sa alegi?
Uleiul se alege in functie de caracteristicile sale. Uleiul de motor trebuie sa corespunda recomandarilor venite din partea producatorului autovehiculului. In cartea tehnica sunt disponibile atat specificatiile, cat si intervalul recomandat pentru schimburile de ulei.
Gradul de vascozitate – in functie de vascozitate, uleiurile sunt monograde sau multigrade. Cele mai utilizate sunt uleiurile multigrade, deoarece pot fi folosite in toate anotimpurile. Codificarea lor este “XW-XX” (ex. 5W40). W – indica gradul de vascozitate al uleiului la rece si este prescurtarea de la iarna (winter = iarna). Cu cat numarul este mai mic, cu atat uleiului se va ingrosa la scaderea temperaturii.
Cifra indica temperatura minima la care uleiul este capabil sa protejeze motorul in timpul pornirii la rece. Cifrele sunt din 5 in 5, gradul 0 avand ca valoare de referinta temperatura de -35 grade Celsius. Exemple: un produs marcat 5W isi pastreaza propietatile la -30°С, un produs 10W la -25°С.
Grupul de cifre “XX” (20, 30, 40 sau 50) se refera la vascozitatea uleiului pe timp de vara. Cu cat numarul este mai ridicat, cu atat uleiul va proteja mai bine componentele motorului pe timp de vara.
Ce alte clasificari mai au uleiurile de motor?
Asociatia Europana a Producatorilor de Automobile (ACEA) are o clasificare ce indica economia de energie, calsificand uleiurile in baza specificatiilor tehnice si proprietatilor de exploatare, astfel: pentru motoare pe benzina (S) si pentru motoare Diesel (C). Fiecare categorie are mai multe clase - A - pentru motoarele pe benzina, B - pentru autoturisme si vehicule comerciale usoare, alimentate cu motorina, E - pentru motoare diesel de camioane grele si vehicule speciale.
In mod normal, uleiul de motor trebuie sa fie inlocuit la intervale regulate, conform recomandarilor producatorului, la 10.000 km, 15.000km, 30.000 km. Pe langa aceste intervale, fiecare conducator auto trebuie sa fie atent si la martorii de bord, dar si la semnalele transmise de masina. Este posibil ca nivelul uleiului sa scada si sa fie nevoie de completare a acestuia. Atunci cand, de exemplu, motorul devine zgomotos si lubrifierea nu se mai face corect, probabil ca uleiul de motor si-a pierdut proprietatile initiale si are nevoie de inlocuire.
RAR recomanda tuturor soferilor sa trateze cu atentie verificarile care tin de buna functionarea a vehiculului.