ECU: Unitatea de comanda a motorului

ECU: Unitatea de comanda a motorului

ECU, Engine Control Unit sau unitatea de comanda a motorului are rolul de a asigura functionarea optima a masinii tale prin intermediul informatiilor stranse de la nivelul senzorilor cu care este dotat vehiculul.

In functie de informatiile primite, ECU ajusteaza functiile masinii astfel incat sa asigure obtinerea unei performante maxime dar si a unui consum redus de combustibil. In cazul in care apare o defectiune la acest nivel, efectele nu vor intarzia sa se instaleze si vor fi usor de observat pentru ca autoturismul va fi mai greu de controlat si va dezvolta o putere mai redusa. 

O alta consecinta posibila a unei defectiuni la nivelul ECU poate fi reprezentata de o crestere a consumului de combustibil si deci de emiterea unei cantitati sporite de noxe (care pot deveni problematice mai ales in cazul in care se impune o testare a emisiilor), de un control deficitar in ceea ce priveste consumul de ulei dar si probleme generale legate de mentenanta masinii.

ECU este un sistem electronic care, ca orice sistem care este folosit intens timp indelungat se poate defecta. Indiferent ca problema apare ca urmare a uzurii, deteriorarii sau expunerii la conditii improprii cum ar fi umiditate, defectiunea trebuie remediata cat mai urgent din momentul in care a fost depistata.

Citeste si despre: senzorii comuni ai autoturismelor

Ce este ECU sau Engine Control Unit?

Unitatea ECU sau de comanda a motorului este unitatea care asigura functionarea intregului ansamblu de dispozitive si sisteme ale masinii.

Denumit si modul de comanda al sistemului de propulsie, ECU este localizat in mod uzual la nivelul tabloului de bord si are rolul de a regla activitatea sistemelor si senzorilor de la nivelul motorului.

Principalul rol al ECU este reprezentat de pastrarea performantei motorului in limite normale si a unui consum redus de combustibil.

ECU primeste informatii de la senzori si foloseste aceste date pentru a le transforma in comenzi menite sa regleze activitatea sistemelor si sa asigure atingerea unei performante optime prin intermediul hartilor de performanta multidimensionale. Influenta ECU  se resimte inclusiv la nivelul controlului amestecului de aer si combustibil, control al turatiei la ralanti, al injectiei dar si in ceea ce priveste aprinderea. 

Daca in trecut toate aceste variabile erau controlate mecanic, astazi ECU ajuta la un control mult mai eficient si la o functionare net superioara a vehiculului.

In cazul in care asigura si controlul asupra conductelor de combustibil unitatea poarta denumirea de sistem electronic de gestionare a motorului (engine management system). Acest sistem permite un control extrem de riguros al consumului de combustibil prin folosirea de formule de stoichiometrie. Aceste calcule sunt controlate de sistemul de senzori dar si de servomotoare.

Cum recunosti un ECU care nu mai functioneaza normal?

Fiind o componenta esentiala fara de care functionarea masinii este imposibila, orice problema la acest nivel trebuie remediata imediat.

Aprinderea martorului Check Engine

Orice problema aparuta la nivelul motorului ne este semnalizata prin aprinderea la nivelul bordului a luminii de avertizare Check Engine.

Desi uneori martorul se poate activa fara motiv, este bine sa investighezi o posibila cauza de aparitie a acestui martor la bord prin folosirea unui scaner OBD2. In functie de codul de eroare aparut, vei putea localiza cu destul de mare precizie sursa problemei.

Defectiune la nivelul motorului

Functionarea necorespunzatoare a ECU poate genera aparitia de defectiuni la nivelul motorului.

Pentru ca ECU exercita control asupra functiei motorului, un ECU defect va determina alternanta unor perioade in care motorul functioneaza normal cu perioade in care acesta se blocheaza. Foloseste scanerul OBD2 pentru a diagnostica problema.

Creste consumul de combustibil

Intrucat ECU controleaza si optimizeaza  modul de functionare al masinii tale, o problema survenita la acest nivel se va reflecta si asupra consumului. Puterea motorului este redusa, ceea ce inseamna un consum accentuat si emisii de fum, toate aceste aspecte contribuind in timp la riscul de defectare a motorului. 

Probleme de aprindere

Problemele de aprindere se traduc prin aparitia de dificultati la pornirea masinii. Avand in vedere ca exista mai multe cauze care pot determina aceasta problema, cea mai des intalnita fiind temperatura de afara, problemele la nivelul ECU pot sa fie trecute cu vederea.

Daca observi ca problema persista, este indicat sa faci o vizita in service pentru ca personalul specializat sa poata sa afle daca problema este de la nivelul Engine Control Unit sau de alta natura.

Localizare ECU

Pentru a afla pozitia exacta, este bine sa verifici cartea tehnica a masinii tale unde producatorul iti va oferi detalii despre locatie.

Ca regula generala, unitatea este pozitionata in apropierea motorului, de obicei la nivelul bordului, in zona torpedoului. Aceasta pozitie poate insa varia in functie de marca si modelul masinii tale.

Problemele la nivelul sistemului ECU pot fi numeroase. Desi o diagnosticare cu ajutorul unor instrumente potrivite nu este ceva foarte dificil, este totusi recomandat ca reparatiile sa fie facute de personal specializat.

Pentru a stabili un diagnostic pentru problemele masinii tale, o unealta deosebit de utila este reprezentata de un scaner OBDII.

Scanerul este disponibil pe piata intr-o varietate destul de larga de marci si preturi. Un astfel de dispozitiv nu este extrem de costisitor si te ajuta sa afli pana ajungi la service care este problema cu care masina ta se confrunta. 

Pentru a initia scanarea, este de ajuns sa conectezi dispozitivul la masina prin intermediul unui cablu conector si ECU va furniza acestuia o serie de coduri care localizeaza cu precizie problema.

Citeste si despre: cum foloseste modulul de comanda datele senzorilor

Invatare din experienta proprie

Pentru a diagnostica corect o problema aparuta in modul de functionare al masinii, un prim pas esential este sa iti cunosti foarte bine vehiculul.

Astfel, orice problema aparuta este depistata din timp. Experienta proprie ne ajuta foarte mult cu privire la problema pe care o poate avea masina pe care o conducem. Daca martorul Check Engine se aprinde in bord, foloseste scanerul pentru a afla codul de eroare si interpreteaza-l corect.

Cand trebuie sa inlocuiesti ECU?

Unitatea are un rol esential in functionarea motorului, actionand similar unui computer. In cazul in care acesta se defecteaza, este posibil ca masina sa nu mai porneasca. Intrucat este o problema extrem de grava si greu de rezolvat, este bine sa iei in calcul repararea sau inlocuirea acestui sistem.

Desi la prima vedere repararea ar putea parea ca o solutie mai simpla si poate mai ieftina, o analiza in detaliu a ceea ce presupune reparatia in sine, complexitatea manoperei, tipul de probleme care pot surveni in timpul sau dupa reparatie, fac ca aceasta solutie sa nu fie neaparat cea mai buna pe termen lung.

Pentru a economisi timp dar si bani, specialistii recomanda schimbarea unitatii ori de cate ori aceasta se defecteaza. Procesul de inlocuire este relativ simplu si presupune urmarea unor pasi.

In primul rand, trebuie verificate informatiile din cartea tehnica a vehiculului pentru a afla pozitia exacta a unitatii. Dupa interpretarea codului de eroare, afla care sunt instrumentele sau sculele de care vei avea nevoie si achizitioneaza de asemenea un nou ECU. Inainte de a incepe lucrul, scoate bornele de la  bateria masinii.

Accesarea ECU se face prin interiorul masinii. Indeparteaza suruburile care fixeaza ECU in pozitie si scoate ECU din locasul respectiv. Inlocuieste unitatea defecta cu cea recent achizitionata si apoi fixeaza unitatea in pozitie cu ajutorul suruburilor. Porneste motorul pentru a controla daca functioneaza la parametrii optimi. Verifica modul de functionare al ECU pentru a te asigura ca totul este in ordine.

Costul inlocuirii unui ECU

In functie de marca si modelul masinii tale, de localizarea exacta si de numarul de unitati specializate care pot efectua o astfel de manopera, pretul poate sa varieze destul de mult.

Cel mai indicat ar fi sa obtii cat mai multe informatii despre masina ta si despre ce presupune exact procedura, pentru a stii ce informatii sa ceri de la service.

Alege cateva service-uri auto si cere informatii cu privire la manopera, cost si durata pentru rezolvare. Doar asa vei putea sa iei o decizie corecta si sa oferi masinii tale serviciile de care are nevoie pentru o buna functionare.

Daca o unitate ECU nu functioneaza in parametrii normali, acest lucru se va reflecta in modul in care masina ta se comporta.

In functie de anumite simptome intalnite, este posibil sa diagnostichezi destul de precis o problema la acest nivel. Ceea ce trebuie sa faci este sa iti dai seama in primul rand daca motorul are tendinta sa se blocheze sau doar nu se comporta ca de obicei.

Controleaza in ce masura acest fenomen afecteaza performanta de la nivelul motorului. In caz ca masina nu porneste, este evident ca ECU nu mai functioneaza. Controleaza daca martorul Check Engine este aprins.

Foloseste un multimetru pentru a testa ECU. Citeste cartea tehnica pentru a afla detalii referitoare la modul de testare a ECU folosind un multimetru. Respecta instructiunile tehnice pentru a evita aparitia de probleme suplimentare.

Daca simti ca nu ai toate informatiile necesare pentru a te implica direct, apeleaza la personal specializat pentru un diagnostic de certitudine si pentru rezolvarea problemelor.

Citeste si despre: pareri Opel Corsa C

Sursa foto: cartreatments.com, oards.com, mkautobreakers.co.uk

Articole similare
Cum sunt utilizati senzorii pentru a imbunatati performantele?

Cum sunt utilizati senzorii pentru a imbunatati performantele?

Motoarele de astazi fac o reglare fina si durabila prin utilizarea unei serii de senzori auto care joaca roluri cheie pentru a obtine o buna performanta.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Eroarea senzorului pedalei de acceleratie

Eroarea senzorului pedalei de acceleratie

Masina moderna de azi, camioanele si SUV-urile sunt toate echipate cu un sistem electronic de control al acceleratiei.

Lubrifierea motorului de catre ulei

Lubrifierea motorului de catre ulei

Uleiul este un lichid esential in motorul masinii dumneavoastra. Uleiul de motor lubrifiaza piesele motorului si impiedica supraincalzirea.

Cum functioneaza sistemul de lubrifiere al motorului?

Cum functioneaza sistemul de lubrifiere al motorului?

De ce este uleiul motorului important si ce face? Afla cum functioneaza lubrificarea motorului si ce trebuie sa faci sa nu ai probleme cu motorul.

Simptome ale senzorilor de viteza defecti

Simptome ale senzorilor de viteza defecti

Costul mediu de inlocuire a senzorilor de viteza este intre 100 lei si 200 lei, uneori exista senzori la 70-80 lei, dar si la 400 lei.

Cum sa previi supraincalzirea motorului?

Cum sa previi supraincalzirea motorului?

Cum sa previi supraincalzirea motorului? Ce faci daca motorul masinii este foarte incins?

Senzor de pozitie arbore cotit defect

Senzor de pozitie arbore cotit defect

Senzorul de pozitie al arborelui cotit este o componenta de gestionare a motorului gasita pe aproape toate vehiculele cu motoare cu combustie interna.

Senzorul de presiune a aerului conditionat  (AC)

Senzorul de presiune a aerului conditionat (AC)

In acest articol vom discuta despre senzorul de presiune a aerului conditionat, problemele acestuia cat si despre costul inlocuirii acestuia.

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Senzorul de oxigen este un dispozitiv electronic utilizat pentru a masura cantitatea proportionala de oxigen dintr-un lichid sau gaz.

Despre motorul 1.2 TSI / TFSI de la Volkswagen AG

Despre motorul 1.2 TSI / TFSI de la Volkswagen AG

1.2 TSI / TFSI este un motor turbo de 1,2 litri, cu patru cilindri, care a fost introdus pentru VW Golf Mk6 si Polo Mk5 la sfarsitul anului 2005.

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Senzorul calculeaza tot timpul procentul de apasare al pedalei, transmitand motorului intentia soferului. La masinile care au mai multe moduri de condus acest senzor este foarte important.

Despre motorul VR38DETT de la Nissan

Despre motorul VR38DETT de la Nissan

Acest motor a fost conceput special pentru modelul Nissan GTR, care a fost renascut in 2007.

De ce nu urca martorul de temperatura?

De ce nu urca martorul de temperatura?

Exista situatii in care soferii pot constata faptul ca indicatorul de temperatura a lichidului de racire al masinii pe care o detin ramane la un nivel scazut.

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Pompa de inalta presiune se gaseste in componenta sistemului de injectie a motoarelor de generatie ceva mai noua care folosesc sistemul de injectie CR.

Cum functioneaza sistemul de alimentare cu combustibil?

Cum functioneaza sistemul de alimentare cu combustibil?

Indiferent de constructor, sistemele de alimentare cu combustibil au cam acelasi principiu de functionare.

Metode reale de a economisi carburant

Metode reale de a economisi carburant

Cum sa faci masina ta sa consume mai putina benzina/motorina?

Despre motorul EJ20 de la Subaru

Despre motorul EJ20 de la Subaru

Probleme ale motorului EJ20 si fiabilitate. Consumul de ulei. Motivul este segmentii blocati. Acest lucru este foarte comun pentru EJ20 cu turbocompresor.

Care este diferenta dintre PCM si ECM?

Care este diferenta dintre PCM si ECM?

Am scris mult despre PCM si ECM si probabil ati auzit si in alta parte despre cele doua componente care sunt vitale intr-un vehicul.

De ce nu treci testul de emisii la ITP

De ce nu treci testul de emisii la ITP

Ca in cazul oricarui alt test, exista standarde specifice pe care trebuie sa le treaca toate automobilele pentru a se deplasa pe strazi.

Galeria de admisie pierde vid?

Galeria de admisie pierde vid?

Aceasta scurgere de vid deregleaza amestecul de combustibil si aer care va ajunge mult mai slab decat ar trebui in motor.

Despre motorul M52B28 de la BMW

Despre motorul M52B28 de la BMW

Modelul M52B28 a fost lansat in 1995 ca un nou propulsor pentru modelele E36 328i, E39 528i si E38 728i. Seria de motoare M52 a inlocuit seria M50.

Despre motorul M40B16 de la BMW

Despre motorul M40B16 de la BMW

In proiectarea acestui mic motor s-a folosit motorul M40B18, care are o capacitate de 1.8 litri si o cursa mai lunga a pistoanelor.

Curea sau lant de distributie?

Curea sau lant de distributie?

Masinile moderne au suferit multe modificari ale motorului de-a lungul timpului, la fel si curelele si lanturile de distributie.

Cum functioneaza sistemul de pornire al unui vehicul?

Cum functioneaza sistemul de pornire al unui vehicul?

Ce rol au bujiile, distribuitorul, delcoul, bujiile incandescente si cand iti dai seama ca s-au stricat?

Ce este Limp Mode?

Ce este Limp Mode?

Masina a intrat in limp mode? Nu mai accelereaza sau chiar nu mai porneste? Afla de ce intampla asta si ce probleme are masina ta.

Totul despre cureaua de accesorii

Totul despre cureaua de accesorii

In acest articol vom vorbi despre cureau de accesorii, o curea carei nu ii este data atata importanta pe cat ar merita.

Care sunt cauzele supraincalzirii motorului?

Care sunt cauzele supraincalzirii motorului?

Defectiunile provocate de supraincalzire pot fi catastrofale, fiind necesara inlocuirea motorului, daca problema nu este rezolvata din timp.

Cauzele comune ale detonatiei motorului

Cauzele comune ale detonatiei motorului

Aceasta cauzeaza explozii si interfereaza cu ciclul motorului cand combustibilul nu se aprinde corect, producand sunetul de detonare in motor.

Aerul conditionat scade puterea motorului?

Aerul conditionat scade puterea motorului?

Afla tot ce trebuie sa stii despre cum iti poate afecta aerul conditionat motorul.