Propunere in ceea ce priveste organizarea de cursuri de conducere defensiva de catre scolile de soferi

Propunere in ceea ce priveste organizarea de cursuri de conducere defensiva de catre scolile de soferi

Tara noastra conduce doua topuri nefaste la nivel de Uniune Europeana, respectiv cel al numarului de decese provocate in trafic si cel al calitatii deficitare a infrastructurii rutiere.

Cele doua topuri depind intr-o mare masura unul de celalalt, astfel ca proasta calitate a drumurilor nationale presupune scaderea sigurantei conducatorilor auto in timpul rularii autovehiculelor in trafic.

In acest context, atata timp cat oficialii nu identifica solutii practice in ceea ce priveste problema infrastructurii, Ministerul Transporturilor se orienteaza inspre schimbarea strategiei si facilitarea accesului soferilor la cursurile de conducere defensiva.

Pentru cei care nu cunosc semnificatia conducerii defensive, mentionam faptul ca acest stil de condus presupune rularea cu autovehiculul intr-o maniera preventiva, conducatorii auto manifestand prudenta crescuta la conditiile de trafic.

De asemenea, conducerea defensiva presupune asimilarea catorva tehnici de pilotaj anume create pentru evitarea sau preintampinarea accidentelor rutiere, conducatorul auto trebuind sa anticipeze riscurile din trafic.

Potrivit vremeanoua.ro, pana la momentul de fata, judetul Vaslui a organizat astfel de cursuri, in cadrul IPJ Vaslui, cu politistii de la Operativ, dar si in cadrul Serviciului de Ambulanta, cu soferii angajati pe autospeciale.

In ceea ce priveste cadrul legal, Legea nr. 20 din 13.01.2022 privind completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice reprezinta actul normativ care incurajeaza participarea conducatorilor auto la astfel de cursuri de conducere defensiva.

Sursa citata mentioneaza faptul ca prezenta initiativa vine in scopul reducerii numarului de incidente din trafic „inclusiv prin introducerea unei facilitati fiscale ce permite, cel putin teoretic, deducerea din impozit a cheltuielilor legate de cursurile auto de conducere defensiva“.

In conditiile in care acest aspect este incurajat de legislatia in vigoare inca de la inceputul anului curent, Ministerul Transporturilor a lansat in dezbatere publica, acum o saptamana, proiectul de ordin „privind stabilirea normelor de autorizare a scolilor de conducatori auto si a instructorilor auto, privind atestarea profesorilor de legislatie rutiera si a instructorilor de conducere auto, precum si procedura de examinare si formare in domeniul conducerii auto defensive, aspecte absolut necesare pentru aplicarea masurilor stabilite la inceputul anului“.

Astfel, potrivit avocat.net, „Cursul de conducere auto defensiva poate fi efectuat de catre persoane care detin permis de conducere, doar in cadrul scolilor de conducatori auto si cuprinde o parte teoretica si o parte practica“.

Conditiile care trebuie respectate de scolile de conducatori auto

In baza celor mentionate de sursa citata, „Scolile de soferi vor putea efectua cursul de conducere auto defensiva doar in baza unei anexe la autorizatia de scoala de conducatori auto, eliberata de catre Autoritatea Rutiera Romana (ARR). In vederea autorizarii efectuarii cursului de conducere auto defensiva, scoala de conducatori auto va trebui sa indeplineasca cumulativ, intr-o locatie unica, cel putin urmatoarele conditii referitoare la: onorabilitate, baza materiala si competenta profesionala“.

In ceea ce priveste conditia de onorabilitate, aceasta se considera dusa la indeplinire atata timp cat instructorul de conducere defensiva nu a suferit condamnari in legatura cu infractiuni care il fac incompatibil cu calitatea de instructor auto, respectiv nu a fost considerat inapt de catre ARR. In ceea ce priveste scoala de soferi, aceasta nu trebuie sa fi avut autorizatia retrasa pe perioada ultimului an de activitate.

De asemenea, potrivit proiectului de lege, referitor la baza materiala, scoala de conducatori auto trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: „in ceea ce priveste pregatirea teoretica, detine una sau mai multe sali dotate cu tabla magnetica, mese si scaune, acces la internet etc. si, in ceea ce priveste pregatirea practica, detine simulatoarele auto ce constau in echipamente care simuleaza habitaclul unui autovehicul (care trebuie sa asigure rasturnarea si impactul frontal), dar si echipamente specifice ce constau in dispozitive care testeaza viteza de reactie si acuitatea vizuala, exemplifica pozitionarea mainilor pe volan la rotirea lui, exemplifica miscarea capului unui conducator auto, in functie de pozitia tetierei. De asemenea, scolile de soferi vor trebui sa aiba un poligon auto (dotat inclusiv cu aspersoare de apa) si cel putin doua autovehicule de aceeasi marca, model si tip, dintre care una dotata cu ABS, iar cealalta fara ABS, un autoturism cu ambele punti, fata si spate, viratoare si un autoturism dotat cu dispozitivul “roti libere”.“

Intr-un final, referitor la competenta profesionala, trebuie mentionat faptul ca aceasta se considera indeplinita de catre scoala de conducatori auto atata timp cat aceasta „are angajat, cu contract individual de munca, cel putin un profesor de legislatie rutiera sau are angajat, tot cu contract de munca, cel putin un instructor de conducere auto in domeniul conducerii auto defensive“.

Mentionam faptul ca o persoana poate deveni instructor auto in domeniul conducerii defensive atata timp cat are in posesie un atestat de instructor auto pentru categoriile B, C, CE, de minimum cinci ani, respectiv in conditiile in care a absolvit un examen teoretic.

In ceea ce priveste procedura de examinare pentru obtinerea calitatii de instructor auto de conducere defensiva, trebuie stiut faptul ca la aceasta pot participa numai instructori auto care au in posesie atestate valabile.

Aceasta procedura presupune sustinerea unei probe teoretice, eliminatorii, in vederea verificarii cunostintelor legate de regulile de circulatie, respectiv cunostintelor aplicabile conducerii defensive (60 de intrebari grila).

Aducem la cunostinta cititorilor nostri faptul ca proiectul de ordin la care facem referire trebuie sa fie semnat de catre ministru si sa fie publicat in Monitorul Oficial.

Citeste si...
Avem de invatat de la conducatorii auto germani – sfaturi pentru a nu adormi in trafic in timp ce conduceti masina
Avem de invatat de la conducatorii auto germani – sfaturi pentru a nu adormi in trafic in timp ce conduceti masina

Articolul de fata reprezinta o initiativa de bun augur, cunoasterea metodelor de a ramane mereu pregatit la volan fiind mai mult d...

Auto Germania – Numerele zoll (de tranzit) - semnificatie, valabilitate, modalitate de obtinere
Auto Germania – Numerele zoll (de tranzit) - semnificatie, valabilitate, modalitate de obtinere

Potrivit auto-bild.ro, initiativa prezentarii acestor informatii rezida in dorinta sprijinirii celor care aleg sa treaca granita i...

Defectiuni auto pe care nu este bine sa le reparati singur
Defectiuni auto pe care nu este bine sa le reparati singur

Exista anumite probleme sau defectiuni auto pentru a caror rezolvare este bine sa obtineti asistenta din partea unui mecanic autor...

Radiere auto. Cum sa iti radiezi masina?
Radiere auto. Cum sa iti radiezi masina?

Astazi vom vorbi despre un subiect pe care toti conducatorii auto ar trebui sa-l stie. Vom vorbi despre radierea autovehiculelor....