Replici si atitudini de evitat atunci cand te opreste Politia in trafic

Replici si atitudini de evitat atunci cand te opreste Politia in trafic

_ Fenomenul agresivitatii la volan _

Evitati sa adoptati o atitudine de superioritate si sa veniti cu clisee in fata agentilor de politie rutiera, in eventualitatea unui control in trafic!

Articolul de fata isi propune sa vina in sprijinul conducatorilor auto mai putin experimentati, cu cateva sfaturi de „asa nu“, pentru momentele in care se pot trezi opriti in trafic de catre agentii de la Politia Rutiera, in speranta ca atitudinea binevoitore, bunul simt si recunoasterea faptei comise vor „indulci“ din duritatea sanctiunii aplicate.

De asemenea, atragem atentia asupra fenomenului agresivitatii in trafic, practica care, din pacate, nu aduce absolut niciun beneficiu conducatorilor auto, ci numai neplaceri.

Trebuie retinut faptul ca exista lucruri care se fac si lucruri care nu se fac niciodata in fata organelor abilitate, astfel ca exista replici si comportamente care trebuie evitate cu desavarsire in cazul unui control in trafic.

In virtutea prevederilor legale din Codul Rutier, organele abilitate pot aplica sanctiuni serioase conducatorilor auto care dau dovada de lipsa de disciplina pe drumurile publice, aici intervenind si problema agresivitatii la volan, mult dezbatuta in spatiul public, cel putin in ultimul an.

Astfel, trebuie acordata o atentie sporita evitarii anumitor clisee in fata agentilor rutieri, replici urate la propriu de catre acestia, care nu vor face altceva decat sa creasca severitatea atitudinii lor fata de conducatorii auto supusi verificarilor.

Replici si atitudini de evitat, potrivit celor de la soferidinromania.ro

Mai in gluma, mai in serios, in functie de starea de spirit sau educatia conducatorilor auto, fie ea scolara sau familiala, agentii de politie se confrunta mai mereu cu atitudini ostile si replici neortodoxe, din care am extras cateva, inspre exemplifcare:

1. Tu stii cu cine vorbesti?;

2. Sefu’, ce am facut?!;

3. Asa se conduce aici, parca nu stiti!;

4. Noi va platim salariul;

5. Glumele proaste de genul „m-ati oprit din cauza drogurilor sau a cadavrului din portbagaj?“;

6. Domne’, dar pe ala nu-l vezi? Nu vezi ca si ala alearga? Nu vezi ca si altii depasesc pe linie continua? De ce m-ai oprit doar pe mine?;

7. Cautarea de scuze peste scuze pentru ilegalitatea comisa, sustinand un punct de vedere eronat;

8. Legitimarea politistului, atragerea atentiei cu privire la cascheta etc.

Nu incercam sa inducem ideea potrivit careia soferii trebuie sa asiste pasiv la un eventual abuz, insa atragem atentia asupra faptului ca, daca intr-adevar va stiti vinovati, ar fi mai mult decat recomandat sa lasati atitudinea ostila deoparte, aceasta neaducandu-va absolut niciun beneficiu in astfel de situatii.

Din contra, un comportament educat, dublat de recunoasterea greseli comise, va poate scapa de ceva neplaceri.

Fenomenul agresivitatii in trafic

Anumiti conducatori auto din tara noastra dau in multe randuri dovada de lipsa de obiedienta in ceea ce proveste respectarea legislatiei rutiere, existand numeroase cazuri in care soferi de buna credinta se plang de comportamentul acestora.

In ceea ce priveste comportamentul agresiv in trafic, aducem la cunostinta cititorilor nostri faptul ca, ulterior modificarilor Codului Rutier, soferii care dau dovada de un comportament agresiv in trafic risca sa fie sanctionati cu amenzi cuprinse intre 580 si 725 ron si suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile.

Mentonam faptul ca noile prevederi din Codul Rutier au intrat in vigoare inca din luna februarie.

In baza cercetarilor derulate de prof. univ. dr. Mihaela Rus si psihologul principal Ionel Simionca, de la Asociatia de Psihologie si Siguranta Rutiera, conducatorii auto romani au o predilectie pentru sicanarea in trafic si comportamentul agresiv manifestat la volan.

Astfel, potrivit playtech.ro, „Studiul arata ca 88% din barbatii de 18-25 de ani si 70% din barbatii de 25-40 ani sunt convinsi ca riscul de accident este minim daca au o masina buna. Mai mult, 65% din barbatii cu varste cuprinse intre 18-40 de ani recunosc ca se enerveaza atunci cand traficul e aglomerat si ca nu au nicio problema in a depasi coloana de masini.

La cercetare au participat 127 de soferi, dintre care 74,8% erau barbati si 25,2% – femei.“

In ceea ce priveste practica flash-urilor in trafic, potrivit dcnews.ro si playtech.ro, care citeaza raspunsul Politiei Romane pentru cei de la Promotor, „In ultima vreme s-a putut observa ca romanii au anumite dificultati in a circula pe astfel de drumuri de mare viteza. Unii sunt grabiti si incearca sa treaca de cei din fata, fie cu presiuni sau semnale luminoase. Cum ar trebui sa raspundem la flash-urile soferilor agresivi?

In primul rand, pe autostrada se circula pe prima banda, cea de a doua fiind folosita pentru depasiri. Legat de flash-uri, a fost introdusa o prevedere care sanctioneaza astfel de comportamente. In caz ca facem o depasire, iar un alt sofer ne preseaza cu flash-uri, ar trebui sa ne pastram calmul. Nu ar trebui sa bruscam comenzile masinii, sa ne continuam depasirea, dupa care revenim pe prima banda. Nu trebuie sa dam atentie celui din spatele nostru, deoarece atentia noastra trebuie sa se concentreze asupra masinii din fata noastra, pentru a evita orice pericol.

Principala cauza a accidentelor este nepastrarea distantei fata de masina din fata“.

Agresivitatea in trafic manifestata prin folosirea abuziva a semnalelor luminoase este o alta modalitate de sicanare a conducatorilor auto. Astfel, conducatorii auto care utilizeaza flash-urile in mod abuziv sau care franeaza brusc risca o amenda consistenta, care poate ajunge pana la 1160 ron, impreuna cu suspendarea permisului de conducere.

Desi exista aceasta prevedere legala, realitatea este ca aceasta atitudine nu s-a schimbat deocamdata, motiv pentru care se cauta impunerea de sanctiuni mai dure conducatorilor auto care refuza sa adopte un comportament civilizat in trafic, respectiv amenzi de pana la 3000 ron.

Potrivit lui Bogdan Ghebaur, purtator de cuvant IGPR: „Vorbim de circulatia foarte apropiata de masina din fata sau cea din spate, folosirea sistemelor luminoase sau a claxonului, sau schimbarea benzilor de circulatie foarte rapid“.

In baza celor mentionate de cei de la observatornews.ro, se cauta introducerea unor sanctiuni mai aspre, in conditiile in care s-a ajuns la situatii de nedescris: in iulie 2022, un numar de conducatori auto au intors pe Autostrada Soarelui si au rulat pe contrasens.

Aducem la cunostinta cititorilor nostri faptul ca, pana acum ceva vreme, utilizarea in mod abuziv a claxonului, flash-urilor si franarea brusca erau sanctionate strict in cazul producerii unui accident rutier. Aceeasi sursa aminteste faptul ca, in prezent, „(…) acest comportament este incriminat, iar sanctiunea prevede o amenda cuprinsa intre 580 si 725 de lei, precum si suspendarea permisului pe o perioada de 30 de zile. In cazul in care din cauza acestei conduite rezulta un accident rutier cu pagube materiale, amenda creste pana la suma de 1.160 de lei, iar permisul este suspendat pe o perioada de 60 de zile“.

Citeste si...
Defectiuni auto pe care nu este bine sa le reparati singur
Defectiuni auto pe care nu este bine sa le reparati singur

Exista anumite probleme sau defectiuni auto pentru a caror rezolvare este bine sa obtineti asistenta din partea unui mecanic autor...

Intoarcerea este interzisa: raspuns corect chestionar auto
Intoarcerea este interzisa: raspuns corect chestionar auto

Intrebarea din chestionar este formulata in felul urmator si ai 3 variante de raspuns. Intoarcerea este interzisa: 1.A: pe drumur...

Oprirea este interzisa: raspuns corect chestionar auto
Oprirea este interzisa: raspuns corect chestionar auto

Cauti varianta corecta dar si o explicatie pentru chestionarul auto care se refera la: Oprirea este interzisa? Daca da, ai ajuns u...

Leasing auto sau credit: care este varianta mai buna?
Leasing auto sau credit: care este varianta mai buna?

Chiar daca majoritatea soferilor aleg sa cumpere o masina din fonduri proprii sau cu ajutorul unui credit, tot mai multe persoane...