Simptome injector defect

Simptome injector defect

Astazi vom aborda un subiect destul de interesant si anume injectoarele. Dar mai intai sa explicam putin ce sunt si cum functioneaza injectoarele. Injectoarele sunt folosite atat pentru motoarele pe benzina cat si pentru cele diesel.

Asa cum ne dam seama si din nume, rolul acestor piese este de a „injecta“ sau de a pulveriza combustibil in motor. Pana prin anii ’90 motoarele pe benzina au functionat pe baza carburatoarelor, insa aceasta tehnologie este de mult apusa deoarece are numai dezavantaje fata de un sistem de injectie.

In schimb motoarele diesel au functionat de la bun inceput cu un sistem de injectie fie el mecanic sau mai nou controlat mecanic.

Dupa disparitia carburatorului, automobilele au fost echipate cu motoare pe injectie, indiferent daca foloseau drept combustibil motorina sau benzina.

De cand a aparaut acest sistem, el a fost imbunatatit incontinuu, plecand de la injectia mecanica, dupa care a urmat cea monopunct electronica, multipunct, computerizata, pompa-injector sau commonrail la motoarele diesel. In acest moment, injectia este singura metoda de alimentare cu combustibil a motorului, totodata fiind si una din probleme care apar la masinile diesel in special.

De ce? Pai benzina actioneaza ca un solvent, deci injectoarele de benzina sunt mult mai curate decat cele de diesel tinand cont ca motorina este mult mai uleioasa.

Injectoarele sunt piesele finale din intregul sistem de injectie. Injectorul este o piesa care corespunde cu numarul de pistoane din motor, pentru fiecare cilindru fiind necesar cate un injector.

Injectoarele pot fi de mai multe tipuri, de la injectoare simple la motoarele pe benzina aspirate, pana la injectoare cu rol de pompa ca in cazul motoarelor diesel mai vechi.

La masinilie echipate cu turbina vorbim despre altfel de sistem de injectie, vorbim de un sistem de injectie de mare presiune capabil sa atinga chiar si 500-1000 de bari la motoarele diesel. In momentul de fata injectoarele sunt unele din cele mai complexe componente ale masinii, ele stiind cand si cat combustibil sa pulverizeze.

Tot mai multe brand-uri au inceput sa fabrice sisteme de injectie. Dar cele mai populare sunt cele actionate electric Bosch, Delphi si VDO, cele CR Bosch, CR Delphi, Siemens CR si injectoarele facute de cei de la Denso.

Cum funtioneaza aceste sisteme? Sa o luam dupa popularitate, motorul cu injectie directa de tipul „pumpe-duse“ sau pe intelesul tuturor „pompa-injector“, asa cum spune si numele injectorul are si rol de pompa de injectie.

Ele functioneaza precum niste seringi cu arc care pulverizeaza motorina cand sunt „apasate“ sau actionate de axa cu came. Explicand mai detaliat putin, fiecare injector este alimentat cu motorina de o pompa de presiune joasa, iar in momentul in care trebuie sa se realizeze „injectia“, axul cu came apasa pe arcul injectorului si acesta pulverizeaza motorina in cilindru.

Acest sistem de injectie este destul de simplu, din acest motiv este si cel mai fiabil. Acest sistem are de asemenea si dezavantaje, de exemplu la aceste injectoare indiferent de turatie, presiunea injectiei este aceeasi, acest lucru ducand la o eficienta scazuta la turatii inalte si la un nivel de noxe destul de ridicat.

In acest caz calculatorul masinii nu poate controla cantitatea de motorina injectata de fiecare injector in parte, el doar „vede“ cata motorina consuma fiecare injector indicandui soferului consumul sau daca vreun solenoid se blocheaza. Asadar acest sistem este unul putin mai vechi dar care este foarte fiabil in timp, rezistand foarte multi km.

Sistemul common-rail are un mod de functionare putin mai complicat, asa cum ne dam seama si din nume acest sistem foloseste o „rampa comuna“. Motorina este trasa pur si simplu din rezervor de o pompa de joasa presiune, care la randul ei o „duce“ in pompa de inalta presiune, care la randul ei o impinge cu aceasi presiune (egala) in toate cele 4 injectoare.

Spre deosebire de sistemul de mai sus unde fiecare injector are si rolul de pompa, la common-rail exista o singura pompa care trimite motorina sub presiune la toate injectoarele. Acest sistem este „ajutat“ sau ghidat de mai multi senzori, de exemplu regulatorul de presiune care este montat pe „rampa comuna“.

Acest sistem are mai multe avantaje, printre care se numara consumul mai scazut de carburant, un nivel de noxe mai mic si o performanta mai mare. Marele dezavantaj al acestui sistem este faptul ca sunt foarte multe piese in miscare, care trebuie sa fie foarte bine sincronizate unele cu altele pentru a functiona corect.

Alt dezavantaj ar fi fiabilitatea, care in timp lasa de dorit, mai ales ca pompa de inalta presiune este realizata din aluminiu, care in timp multumita motorinei de slaba calitatea incepe sa produca span si infunda injectoarele si toata instalatia de injectie.

In functie de modelul injectorului el se poate defecta in mai multe moduri.

Cele mai intalnite defectiuni ale injectoarelor

  • arcurile isi pierd din elasticitate iar presiune la care se deschid devine mai mica. In acest caz injectoarele se vor deschide mai repede decat ar trebui (ca si cum ai fi modificat avansul). Deci se va injecta combustibil la o presiune mai mica si in cantitate mai mica, lucru ce va scadea considerabil eficienta motorului.

Diuzele injectoarelor se pot decalibra sau se pot infunda din cauza depunerilor de calamina rezultate din arderea unui combustibil de slaba calitate. Directia „jeturilor“ nu va fi corecta lucru ce va duce la o ardere necompleta.

Un motiv pentru care se strica injectoarele ar fi faptul ca soferi romani circula cel mai mult in oras, la viteze foarte mici, la turatie mica, pe distante scurte, cu porniri si opriri dese si cu mergand cu motorul mai mult rece.

Injectoarele, cel putin la diesel, daca nu sunt puse la treaba inclusiv la turatii ridicate, vor permite calaminei sa se depuna, ceea ce duce la infundarea lor.

  • de asemenea in special la injectia Delphi, se poate strica „partea electrica“ a injectoarelor. Mai exact acea „valva de retur“ sau „valva de control“ care controleaza returul de motorina al fiecarui injector. Practi aceasta nu mai face fata presiunii, si nu mai deschide si inchide circuitul, deci toata motorina va reveni pe retur.

Simptomele unui injector defect

Ca si simptome in acest caz ar fi in primul rand o scadere drastica a puterii motorului, urmata de aparitia fumului negru pe evacuare si o pornire greoaie la rece.

Masinile de generatie mai noua si nu numai, cele care folosesc un sistem de injectie common-rail, va vor atentiona cand un lucru nu merge bine la sistemul de injectie prin aprinderea unui martor in bord.

De obicei se aprinde martorul „check engine“, apoi se va „taia“ acceleratia, sau mai bine zis masina intra in „limp mode“ sau „safe mode“ si daca situatia este mai grava sau s-a agravat pe parcurs atunci computerul va opri motorul masini.

Simptomele unui injector diesel defect

Un motor ramane in stare bun atat timp cat ceea ce este pompat in ele este ce trebuie si cum trebuie. Avand in vedere acest lucru trebuie sa fiti intotdeauna constienti de simptomele problemelor care apar la injectoarele diesel ale vehiculului dumneavoastra.

1. Putere inconstanta

Daca injectorul este murdar, acesta poate furniza motorul cu niveluri inconsecvente de combustibil si ca urmare niveluri de putere inconsecvente. Cel mai evident simptom aici ar fi ca rotatiile motorului sa se schimbe pe neasteptate si RPM-ul sa fluctueze.

2. Rateuri ale motorului

Aceasta problema este de obicei rezultatul unor niveluri scazute de combustibil care este pompat in motor la aprindere. Aceste rateuri pot fi cauzate de o multime de alte probleme, inclusiv un injector murdar, infundat sau de un injector care nu se deschide.

3. Ralanti oscilant

Daca motorul utilizeaza niveluri diferite de turatii la ralanti, este probabil din cauza unui injector defect. Un injector murdar poate afecta ritmul injectorului si poate crea un model de pulverizare neuniform.

4. Miros de combustibil

Daca simtiti miros de combustibil, inseamna ca motorina se scurge pe undeva. Acest lucru ar putea fi din cauza unui injector defect, a unei supape de la injector nefunctionala, ceea ce permite scurgerea motorinei din injector chiar si atunci cand acesta nu este activ.

5. Consuma mai mare de motorina

Poate multi dintre voi nu stiati acest lucru, un injector defect poate creste consumul de combustibil. Daca vi se pare ca masina a consumat mai multa motorina ca de obicei, chiar daca ati mers cu viteza mare, atunci problema s-ar putea sa fie de la un injector defect.

Simptomele injector benzina defect

Injectoarele de combustibil sunt vitale in functionarea si conducerea unui vehicul. Ar trebui sa duceti masina la un service profesionist daca prezinta unul dintre urmatorele semne pe care vi le prezentam.

1. Vibratii la motor

Combustibilul injectat ajuta la procesul de ardere. Cand unul dintre injectoare este defect, cilindrul corespunzator nu va putea sa arda combustibilul, asta cauzeaza vibratii ale motorului in timp ce conduceti. Vibratia motorului este unul dintre acele simptome ale unui injector defect, dar cauza ar putea fi si alta problema la nivelul motorului. Trebuie sa faceti un diagnostic pentru a va asigura ca principala cauza este un injector defect.

2. Martorul Check Engine aprins in bord

Daca dupa aparitia vibratiilor la motor, in bordul masinii se aprinde martorul “verifica motor”, atunci sunt sanse mari ca problema principala sa fie un injector defect. Unitatea de comanda a motorului (ECU) va aprinde martorul in bord daca constata ca problema vine de la injector defect, murdar sau blocat.

3. Scurgeri de combustibil

Din cauza vechimii, un injector se poate deteriora, ca urmare combustibilul se va scurge din injector. O inspectie vizuala va poate face sa va lamuriti de acest lucru, daca gasiti urme de benzina pe suprafata injectorului inseamna ca acesta este deteriorat.

4. Miros de benzina

O reactie in lant a scurgerii de combustibil va fi si mirosul de benzina. Daca injectorul nu functioneaza corect, atunci combustibilul nu se arde. Mirosul de benzina ar trebui sa fie un motiv serios de alarmare, asa ca ar fi bine sa diagnosticati cat mai repede aceasta problema.

5. Test de emisii esuat

Simptomele unui injector defect includ de asemenea emisii excesive din cauza arderii incomplete sau neregulate a benzinei. O scurgere a injectorului poate face ca raportul aer/combustibil sa fie atat de bogat incat sa arda convertorul catalitic (catalizatorul).

Cum putem intretine corect injectoarele masinii?

Putem sa prevenim uzura injectoarelor prin folosirea unui combustibil mai calitativ, sau odata la un timp sa aditivam noi singuri motorina. In magazinele auto, gasim flacoane cu solutii pentru curatarea sistemului de injectie.

Nu sunt asa scumpe aceste solutii, mai ales ca nu trebuiesc folosite prea des, dar in acelasi timp nu se stie cat de folositore sunt. Parerile soferilor care au folosit astfel de solutii sunt impartite, unii spun ca „au facut minuni“ iar alti au spus ca „iti da doar un efect placebo“ nu este nimic „serios“ la acest tip de solutii.

O alta metoda de intretinere a injectoarelor ar fi curatarea periodica cu ultrasunete. Aceasta opreratiune presupune demontarea de pe motorul masini a injectoarelor.

Dupa ce sunt date jos de pe masina, ele sunt montate pe un banc special, foarte modern care foloseste tehnologii de ultima ora pentru a curata injectoarele. (jeturi de solutii dizolvante la inalta presiune, ultrasunete etc). Aceasta opertiune nu este asa costisitoare, o curatare ajungand la maxim 25-30 lei de injector.

Injectoare noi, second-hand sau reconditionate?

Injectoarele sunt piese destul de scumpe daca vrem sa le cumparam noi. Ideal ar fi sa le cumparam noi, de ce? Pai mai avem optiunea sa le cumparam sh din dezmembrari dar nu suntem sigur daca ele sunt in stare buna de funtionare, sau daca sunt in stare buna de functionare si ele au un numar de km, deci nu vor mai rezista prea mult.

O alta optiune de „mijloc“ ar fi reconditionarea lor, o operatiune care daca este realizata intr-un serivce profesional, ar fi o optiune foarte buna, insa daca le refaceti la „colt de bloc“ atunci sa nu aveti asteptari prea mari.

De tinut cont in astfel de cazuri ca un injector defect poate strica foarte rau motorul, de exemplu un injector defect poate topi pistonul, o defectiune iremediabila, fiinde necesar sa schimbi intregul motor. Deci daca bugetul va permite, cel mai bine ar fi sa schimbati injectoarele defecte cu altele noi, dar daca bugetul este mai redus atunci cel mai bine apelati la un service profesional care sa se ocupe de refacerea injectoarelor.

Niciodata sa nu incercati sa reconditionati acasa injectoarele dupa filmulete de pe youtube, deoarece nu va iesi decat o mare prostie, si riscati sa stricati permanent injectoarele sau mai grav sa stricati motorul.

Chiar daca costa putin mai mult apelati intodeauna la un service specializat. Si nu uitati mereu sa schimbati oringurile injectoarelor dupa ce le dati jos, altfel va „sufla“ sau va scapa compresie pe langa injectoare.

Deci daca observi ceva ciudat in comportamentul masini tale, cum ar fi puterea redusa, pornirea greoaie sau fumul negru pe evacuare, atunci cel mai bine ar fi sa iti verifici injectoarele sau sa mergi la un service sa vada cum sta treaba.

Daca ai ceva cunostinte de mecanica, poti realiza si tu singur acasa un test destul de simplu cu care iti poti da seama care este starea injectoarelor tale. Mergi la farmacie si cumperi 4 seringi mari si 4 furtunase de perfuzie. Dupa care conectezi returul fiecarui injector la o seringa prin intermediul furtunasului.

Pornesti masina si o lasi la relanti in jur de 30 sec – 1 min. In acest timp seringile nu ar trebui sa se umple daca injectoarele sunt in stare buna. Daca injectoarele au probleme atunci seringile se vor umple destul de repede (max 10 sec). Acesta este cel mai simplu test cu ajutorul caruia va puteti da seama de conditia injectoarelor.

Sursa foto: cartreatments.com, procarmechanics.com, valleyautorepairs.com, youtube.com, west-performance.com, mercedessource.com, autosneed.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...