Simptomele unei pompe de apa defecte

Simptomele unei pompe de apa defecte

Defectiunile care pot sa apara la un autovehicul sunt de foarte multe feluri, iar uneori sunt mult mai dificil de identificat fata de situatiile cand aveti o pana de cauciuc sau un far care nu merge. Cu cat identificam mai tarziu o defectiune, cu atat va fi mai dificil si mai costisitor sa o remediem, iar problemele adiacente care pot sa apara pot produce daune grave.

In cadrul acestui articol vom vorbi despre simptomele unei pompe de apa defecte si modurile in care le putem identifica.

Chiar daca soferii nu prea cunosc rolul acestei componente sau nu ii acorda importanta necesara, defapt pompa de apa are un rol foarte important in buna functionare a autoturismului si in prelungirea duratei de viata a acestuia. Rolul pompei de apa este de a se asigura ca exista un flux constant de lichid de racire care parcurge circuitul motor-radiator. Cu toate acestea, in zilele foarte calduroase motorul poate ramane fara apa, iar in cele foarte reci aceasta apa poate sa inghete. In esenta, atunci cand pompa de apa functioneaza in parametri optimi si motorul va functiona la temperatura normala, iar atunci cand pompa este defecta, motorul se va supraincalzi.

In interiorul unei pompe de apa regasim un rotor cu palete care are rolul de a face sa circule lichidul de racire prin blocul motor, pana la radiator unde este racit si inapoi. In general, pompa de apa este amplasata sub capacul curelei de distributie si este actionata printr-o curea de transmisie, asa incat atunci cand cureaua se roteste si rotorul incepe sa se miste.

In momentul de fata, majoritatea autoturismelor sunt echipate cu pompe de apa construite din componente foarte rezistente, destinate sa reziste o foarte lunga perioada de timp. Cu toate acestea, in mod inevitabil la un moment dat componentele se uzeaza, iar pompa nu mai functioneaza corespunzator. Atunci cand pompa devine prea uzata exista cateva simptome pe care autoturismul le va transmite si care ne pot ajuta sa remediem problema inainte de a se produce defectiuni asupra masinii. In cele ce urmeaza vom analiza cele mai des intalnite astfel de simptome.

Atunci cand la nivelul sistemului de racire exista o scurgere cu siguranta ne confruntam cu o problema destul de serioasa care poate conduce rapid la supraincalzirea motorului. La nivelul unei pompe de apa exista o serie de garnituri care au rolul de a impiedica scurgerea lichidului de racire, dar aceste piese sunt consumabile si se uzeaza in timp. In cazul in care componentele se fisureaza sau deterioreaza, lichidul va incepe sa se scurga din pompa si ar trebui sa vedem pete de lichid sub capota masinii. Pentru a ne da seama daca ne confruntam cu o scurgere a antigelului, trebuie sa stim ca de obicei acesta are o culoare verde sau portocalie si un miros dulceag. In acest caz ar trebui sa realizam o inspectie tehnica cat de rapid pentru a remedia scurgerea.

O alta problema destul de grava cu care ne putem confrunta atunci cand exista o scurgere a pompei de apa este acumularea de diferite minerale si reziduuri in jurul pompei. In timp, actiunea umiditatii asupra acestor minerale va face ca suprafata exterioara sa se corodeze, dupa care rugina se va instala foarte usor. In momentul in care observam ca componentele au ruginit va fi necesar sa inlocuim pompa de apa, deoarece rugina afecteaza materialele metalice in profunzime si aparitia unor scurgeri este iminenta.

Nu in ultimul rand, atunci cand vine vorba despre pompa de apa o problema pe care o pot intalni multi soferi apare atunci cand scripetele pompei se slabeste si incep sa apara zgomote ascutite. In general, atunci cand masina scoate sunete ciudate, cu siguranta ne confruntam cu o defectiune importanta si ar fi recomandat sa o investigam de indata. In cazul in care scripetele pompei de apa se slabeste vom auzi sunete foarte ascutite, iar aceasta defectiune este cauzata in general din cauza unei curele slabite, atunci cand rulmentii sunt uzati. In cazul in care rulmenti sunt defecti este foarte probabil sa fie necesar sa inlocuiti pompa de apa, deoarece cea veche nu va mai putea fi utilizata.

Indiferent de tipul de defectiune cu care ne confruntam la nivelul pompei de apa, atunci cand aceasta nu mai functioneaza in parametri optimi, nu va exista o circulatie corecta a lichidului de racire prin motor, ceea ce va duce inevitabil la supraincalzirea rapida a motorului. In cazul in care trecem cu vederea aceasta problema si continuam sa conducem autoturismul, daunele produse pot deveni foarte grave, uneori ireparabile. Temperaturi motorului poate fi verificata foarte usor prin verificarea termometrului de pe bordul oricarui autoturism.

Cel mai des intalnit simptom atunci cand motorul se supraincalzeste din cauza unei defectiuni la nivelul pompei de apa il putem observa prin aparitia aburilor care ies din radiator. Cand va confruntati cu aceasta problema ar trebui sa opriti masina imediat in siguranta si sa asteptati racirea motorului, contactand un serviciu de depanare. Pe langa faptul ca supraincalzirea motorului poate conduce la reparatii foarte costisitoare, aceasta paote provoca chiar si aprinderea motorului in unele cazuri.

sursa foto: https://www.autodna.com/

Citeste si...
Cum conduci atunci cand ai pana?
Cum conduci atunci cand ai pana?

Una dintre cele mai mari ingrijorari ale oricarui sofer este sa nu aiba probleme cu masina, mai ales atunci cand sunt plecati la d...

Cum procedezi atunci cand bateria masinii tale moare
Cum procedezi atunci cand bateria masinii tale moare

Asa cum bine stim, bateria unui autovehicul este o componenta vitala pentru buna functionare a masinii noastre. Daca bateria prezi...

Ce poti face atunci cand stergatoarele nu te mai scapa de petele de apa de pe parbriz?
Ce poti face atunci cand stergatoarele nu te mai scapa de petele de apa de pe parbriz?

Pana in momentul de fata nu am intalnit nici un sofer care sa declare ca ii place sa conduca prin ploaie sau ca acest lucru nu ii...

4 Beneficii majore atunci cand rotesti anvelopele in mod regulat
4 Beneficii majore atunci cand rotesti anvelopele in mod regulat

Am observat o operatiune foarte simpla, pe care din pacate un numar foarte redus de soferi obisnuiesc sa o faca. Rotirea periodica...