Cum conduci atunci cand ai pana?

Cum conduci atunci cand ai pana?

Una dintre cele mai mari ingrijorari ale oricarui sofer este sa nu aiba probleme cu masina, mai ales atunci cand sunt plecati la drum lung, departe de casa. Cea mai des intalnita situatie in care te poti afla ca si sofer insa, este atunci cand dintr-o data faci pana.

In acest articol vom discuta despre modul in care sa conduci atunci cand ai pana, pentru ca tu sa stii cum sa procedezi.

Atunci cand te afli in trafic exista doua metode prin care vei observa ca ai facut pana. Daca te confrunti cu o problema grava si cauciucul tau a fost taiat pe lateral sau a explodat, vei auzi imediat o bubuitura. De cealalta parte insa, daca un obiect ascutit doar a facut o punctie cauciucului, acesta se va desumfla incet si va trece putin timp pana iti vei da seama ca ai pana. Atunci cand o roata este mult mai moale decat restul, masina va avea tendinta clara sa traga in acea directie.

Primul lucru pe care trebuie sa il faci in aceasta situatie este sa pornesti luminile de avarie, sa incetinesti si sa cauti un loc in care sa poti opri masina in siguranta. Daca ai norocul ca masina ta sa fie echipata cu cauciucuri run-flat, in unele situatii vei putea continua sa te deplasezi fara probleme, pentru cauciucurile clasice insa, lucrurile stau diferit.

In continuare vom prezenta situatiile in care te poti afla si modul in care trebuie sa actionezi:

Anvelopa subumflata

Trebuie sa stii ca periodic rotile unui automobil se pot dezumfla atunci cand conducem in conditii de mediu si temperatura foarte diferite. De obicei aceasta situatie are loc atunci cand se face trecerea intre anotimpuri si temperaturile se schimba brusc. Aceeasi situatie este si atunci cand spre exemplu anvelopa scapa foarte putin aer in zona de umflare si incet incet ajunge sa se dezumfle. Aceasta este cea mai simpla solutie si tot ceea ce trebuie sa faceti este sa reechilibrati rotile la presiunea dorita, dupa care puteti continua deplasarea.

Anvelopa cu scurgeri

Va aflati in aceasta situatie atunci cand in una dintre rotile dumneavoastra a intrat un cui, un surub sau un alt obiect metalic ascutit. Roata nu va mai fi perfect etansa, iar aerul va iesi incet pe langa acel obiect infipt in anvelopa dumneavoastra. Daca stropiti cu putina apa cu sapun in acea zona veti observa imediat bulbuci la suprafata daca aerul se scurge. Aici vorbim de o scurgere lenta, pe care o vom observa in timp si pentru care va fi necesar sa mergem la o vulcanizare auto, obiectul ascutit sa fie indepartat, iar roata peticita. In general, ar trebui sa ne putem deplasa in continuare fara mari probleme, in unele situatii va fi necesar sa umflam roata, dar nu trebuie sa scoatem niciodata obiectul ascutit din anvelopa.

Pana completa

Aceasta situatie are loc atunci cand cauciucul dumneavoastra a fost taiat s-au impuns cu un obiect foarte ascutit, dar acel obiect nu a ramas in interiorul anvelopei. Daca anvelopa a fost taiata pe lateral, acest lucru se va observa foarte usor, in timp ce in cazut unui obiect care a afectat anvelopa pe suprafata de rulare va trebui sa ne uitam mai atent. In aceasta situatie, chiar daca umflam roata, aceasta se va desumfla imediat si nu vom putea sa continuam sa conducem masina. Pentru a conduce mai departe va trebui sa folosim o roata de rezerva.

Explozie de cauciuc

Acesta este cel mai periculos tip de pana cu care va puteti confrunta. Explozia are loc de obicei in timp ce rulati cu masina, iar daca viteza este foarte mare va fi foarte dificil sa stapaniti masina. Daca va confruntati cu o explozie nu trebuie sa va speriati si trebuie sa incetiniti autovehiculul incet, ridicand piciorul de pe acceleratie si asteptand. In cazul in care apasati brusc pedala de frana, veti pierde controlul asupra masinii. Exploziile se produc atunci cand cauciucul este foarte uzat si acesta prezinta bolfe sau materialul a inceput sa se desfaca. Nu va recomandam sa circulati atunci cand observati ca anvelopele dumneavoastra sunt in stare foarte proasta.

In concluzie, cu orice tip de pana va confruntati, nu ar trebui sa continuati sa conduceti automobilul. Daca continuati deplasarea puteti produce daune suplimentare asupra anvelopei, a jantei sau chiar a sistemului de directie. In situatia in care pana este una minora, nu ar trebui sa fie probleme sa va mai deplasati inca cativa kilometri, pana la cel mai apropiat service auto. Pe de alta parte, in cazul unei anvelope deflate total sau a unei explozii, trebuie sa opriti masina imediat.

sursa foto: https://www.firestonecompleteautocare.com/

Citeste si...
Care este Amena pentru Șofer atunci când pasagerii nu utilizează centura de siguranță?
Care este Amena pentru Șofer atunci când pasagerii nu utilizează centura de siguranță?

Care este sancțiunea pentru conducătorul auto atunci când pasagerii nu utilizează centura de siguranță? Conform Codului Rutier, pu...

Este obligat politistul de la Rutiera sa se legitimeze atunci cand opreste o masina in trafic?
Este obligat politistul de la Rutiera sa se legitimeze atunci cand opreste o masina in trafic?

Atunci când un șofer este oprit în trafic de către un polițist rutier, este firesc să se întrebe dacă polițistul este obligat să s...

Ce se intampla atunci cand intri tare cu masina intr-o groapa?
Ce se intampla atunci cand intri tare cu masina intr-o groapa?

Gropile sunt peste tot, este de datoria ta sa le ocolesti. Afla ce piese sunt afectate atunci cand intri tare intr-o groapa si de...

Ce sa faci atunci cand frana de mana ramane blocata?
Ce sa faci atunci cand frana de mana ramane blocata?

Frana de mana nu se decupleaza atunci cand apare o problema la nivelul arcului de revenire, a bratului de pivotare etrier spate sa...