Soselele din cauciuc reciclat – soselele viitorului

Soselele din cauciuc reciclat – soselele viitorului

Potrivit descopera.ro, noile drumuri confectionate din cauciuc reciclat sunt rezultatul combinarii bitumului cu material cauciucat de la anvelopele uzate. Materialul cauciucat are rolul de a actiona ca si protectie impotriva razelor soarelui, reducand la jumatate daunele produse de acestea, conform declaratiilor cercetatorilor in domeniu.

Conform techxplore.com, inginerii de la Universitatea R.M.I.T. University Melbourne City Campus Australia au efectuat cercetari in scopul descoperirii unei mixturi de bitum cu rezistenta sporita la razele ultraviolete, dar si la traficul ridicat, acesta putand economisi prin structura unica sume considerabile de bani de la bugetul local in ceea ce priveste mentenanta anuala a drumurilor publice.

Mentionam faptul ca desi ne aflam in epoca in care din ce in ce mai multe produse beneficiaza de protectie solara (locurile de joaca exterioare sau mobilierul de exterior), soselele nu fac parte din aceasta categorie, ele suferind adeseori ca urmare a caldurii excesive care conduce la aparitia de fisuri, crapaturi s.a.m.d., situatii care, in timp, se pot dovedi neplacute sau chiar riscante pentru conducatorii auto si pentru circulatia autovehiculelor in sine.

Drumurile din acest material cauciucat nou descoperit beneficiaza de protectie solara si reprezinta o solutie pentru tarile unde sunt identificate crize ale anvelopelor uzate, cum este si cazul Australiei; astfel, in Australia, in decembrie 2020, a fost restrictionat exportul anvelopelor uzate.

Mentionam faptul ca pana in prezent evolutia drumurilor publice a fost de interes in ceea ce priveste rezistenta acestora la trafic in sine, fenomenul distrugerii lor ca urmare a actiunii termice neprimind atentia cuvenita; acest aspect pare a se schimba in viitorul apropiat, din ce in ce mai multe cercetari in aces sens intrezarindu-se la orizont.

Protectia termica a drumurilor confectionate din cauciuc reciclat

Filippo Giustozzi, profesor la Universitatea R.M.I.T. University Melbourne City Campus Australia, a venit cu o varianta care vizeaza rezistenta in timp a drumurilor in ceea ce priveste actiunea ultravioletelor, rezultatele fiind expuse intr-un studiu publicat in Journal of Cleaner Production.

Conform acestui studiu, Filippo Giustozzi declara faptul ca „Am descoperit ca tendinta de imbatranire este de fapt incetinita atunci cand adaugam cauciuc maruntit, care este reciclat din anvelopele uzate, in stratul superior al drumului. Acesta actioneaza atat de eficient ca protectie solara pentru drumuri, incat de fapt face ca suprafata sa reziste de doua ori mai mult decat bitumul obisnuit (…) Stiam ca UV poate fi un factor de degradare a drumurilor, dar nu stiam in ce masura sau cum sa le protejam, deoarece nimeni nu s-a uitat cu adevarat la acest aspect“.

Instrumentarul aparte folosit in vederea derularii studiului

R.M.I.T. University Melbourne City Campus Australia se numara printre putinele institutii cu rol educational din Australia care detine un instrument de ultraviolete in vederea derularii de studii pe asfalt, acesta jucand un rol important si impresionant in simularea imbatranirii asfaltului ca urmare a trecerii timpului. Acest gen de instrumente sunt in general folosite in scopul efectuarii de teste pe vopsele la mobilierul exterior stradal.

Filippo Giustozzi a utilizat acest instrument in scopul simularii distrugerii in timp a bitumului ca urmare a efectului continuu al razelor de soare, fiind luate in calcul diverse concentratii de material cauciucat din componenta drumului; concentratiile au fluctuat de la un nivel mediu de 15%, pana la o concentratie de 22,5%.

Ulterior trecerii unei perioade de 45 de zile de la initierea experimentului, timp in care bitumul a fost expus influentei directe a razelor ultraviolete (simuland astfel trecerea unui intreg an de radiatii in Melbourne, Australia), specialistii in domeniu au putut verifica modificarile de ordin chimic si mecanic ale bitumului.

Astfel, Filippo Giustozzi a concluzionat faptul ca drumurile din material cauciucat reciclat avand in componenta o cantitate mai mare de cauciuc au suferit distrugeri mult mai mici, cu pana la jumatate raportat la bitumul standard.

Totusi, indiferent ca folosirea unei mai mari cantitati de cauciuc ar aduce un aport termic mai bun, performanta mecanica nu trebuie omisa sub nicio forma: „Nu ti-ai dori ceva care sa fie rezistent la UV, dar sa nu fie rezistent la camioane. Am descoperit ca, adaugand bucati de cauciuc in proportii cuprinse intre 18% si 22%, generam un echilibru ideal intre ceea ce priveste imbunatatirea rezistentei la rulaj si rezistenta la imbatranirea UV“.

Rezolvarea situatiei legata de problema anvelopelor folosite

Lina Goodman, CEO in cadrul Tire Stewardship Australia, a specificat faptul ca desi Australia a inregistrat cam 450000 de tone de cauciucuri uzate in anul 2021, numai trei sferturi dintre ele au fost supuse procesului de reciclare si reprocesare.

Conform spuselor acesteia, „Suntem incantati sa colaboram la acest proiect cu industria si cu cercetatori de top de la Universitatea R.M.I.T.. O abordare multi-organizationala deschide calea catre noi inovatii si oportunitatea de a transforma aceasta resursa intr-un produs cu valoare adaugata“. Ea a mai declarat faptul ca „Speram ca aceasta cercetare va schimba acest lucru si va deschide noi oportunitati“.

sursa foto: https://www.bizbrasov.ro/

Citeste si...
Tu stiai ce inseamna acest simbol pe care il vezi in trafic?
Tu stiai ce inseamna acest simbol pe care il vezi in trafic?

Daca petreci mult timp in trafic, este aproape imposibil sa nu fi vazut macar o data acest simbol pe una dintre celelalte masini....

Ce mesaj a primit acest șofer care a parcat BMW-ul pe două locuri: "Te rog, să nu mai..."
Ce mesaj a primit acest șofer care a parcat BMW-ul pe două locuri: "Te rog, să nu mai..."

Când Șoferii Nesimțiți Ignoră Regulile În traficul aglomerat de astăzi, mulți șoferi par să-și piardă complet bunul-simț atunci câ...

Martor de bord EPC - Tot ce trebuie sa stiti despre acest martor
Martor de bord EPC - Tot ce trebuie sa stiti despre acest martor

Vi s-a intamplat vreodata sa va aflati cu masina in trafic, iar la un anumit moment dat sa constatati ca in bord masinii s-a aprin...

Tu stiai ca daca iti incalzesti masina in acest fel vei distruge motorul?
Tu stiai ca daca iti incalzesti masina in acest fel vei distruge motorul?

Tocmai am intrat in sezonul rece, astfel incat ne-am propus sa venim in ajutorul soferilor cu o informatie care in unele situatii...