Uleiul motorului nu doar lubrifiaza motorul, in acelasi timp are rolul de a tine curat blocul motor si obsoarbe reziduurile organice si anorganice. Reziduurile organice pot fi baterii, gaze mici sau ulei oxicat.
Reziduurile anorganice sunt impuritati precum particule metalice create in urma frecarii componentelor aflate in miscare in motor si praf. Pentru a prelungi durata de viata a uleiului si automat a motorului, constructorii monteaza filtre de ulei.
Din ce materiale sunt fabricate filtrele de ulei?
Filtre din celuloza
De obicei, filtrele cu durata mica de viata sunt fabricate din acest material. Ele pot retine particule mici cat 10 microni si pot curata pana la 40% din uleiul motorului. Este indicat sa schimbati acest tip de filtru la fiecare 5.000 de km.
Filtre de ulei din material sintetic
Acest material este folosit la filtrele mai de calitate. Ele curata uleiul in procent de 50% cand vine vorba despre particule cu dimensiuni intre 20 si 40 de microni si 24% dintre particulele intre 8 si 10 microni. Aceste filtre trebuie inlocuite la fiecare 7000 de km.
Filtre de ulei din fibra de sticla
Sunt cele mai de “lux” filtre de ulei. Fibrele de sticla sunt de 10 ori mai subtiri decat cele de celuloza. Trebuie inlocuite la 15.000 de km.
Tipuri de filtre de ulei
Filtru de ulei principal
Este gasit la mai toate masinile din ziua de astazi. Ele filtreaza 100% din uleiul masinii. Pentru ca trebuie sa filtreze constant tot uleiul masinii, ele au mai putine resctrictii, permitand unor reziduuri sa treaca de ele.
De aceea, constructorii au instalat un system de bypass, in cazul in care filtrul este prea plin, uleiul il ocoleste pentru a nu lasa motorul fara ulei. Exista o multitudine de filtre de ulei in piata in functie de modelul masinii tale.
Filtre de ulei secundare
Desi rare, ele exista. Scopul lor este sa ajute filtrul principal de ulei, ele filtreaza intre 1% si 10% din cantitatea de ulei din motor. Ele lucreaza independent de filtrul principal si sunt fabricate din alt material decat acesta, pentru a retine reziduuri pe care filtrul principal nu le poate retine si le trimite sistemului de bypass.
Filtre de ulei conventionale
Sunt fabricate din membrane de celuloza si sunt folosite ca filtre secundare, ele trebuie schimbate destul de des.
Filtre de ulei care ridica temperatura uleiului
Astfel incat anumite particule din ulei sa se distruga. Ele lucreaza pentru a rafina uleiul, dar pentru asta trebuie sa consume energie electrica, lucru care va creste consumul masinii tale.
Filtre de ulei magnetice
Ele retin reziduurile metalice din ulei. Aceste filtre nu trebuie inlocuite, pot fi curate periodic.
Sursa foto: autoquarterly.com, championautoparts.com