Totul despre cureaua de accesorii

In acest articol vom vorbi despre cureau de accesorii, o curea carei nu ii este data atata importanta pe cat ar merita.

Pentru a functiona corect un motor are nevoie de mai multe accesorii pentru a putea functiona in parametri normali. Cam toate motoarele din zilele de astazi sunt controlate de un calculator central (ECU) care preia datele de la mai multi senzori, calculeaza anumite valori dupa care face setarile pentru ca motorul sa functioneze corect. Pai acest computer si acesti senzori trebuiesc alimentati cu energie electrica de undeva, deci implicit avem si un alternator care este angrenat de motor cu ajutorul curelei de accesorii. 

De asemena si servodirectia functioneaza cu ajutorul presiunii hidraulice generate de pompa de servodirectie, care la randul ei este angrenata de motor prin intermediul curelei de accesorii. De asemenea pentru masinile care au in dotare clima, compresorul de clima la fel este angrenat de cureau de accesorii. Cele mai multe masini din ziua de astazi au in dotare o singura curea de accesorii, dar la masinile putin mai vechi exista cate doua curele de acesorii uneori chiar si trei. 

 

La unele masini cu distributie pe lant si pompa de apa este angrenata de cureaua de accesorii deci are o importanta mult mai mare, deoarece daca se intampla sa se rupa cureaua de accesorii acolo ramai fiindca pompa de apa nu va mai fi angrenata si implicit motorul se va supraincalzi.

Desi multa lume nu ii acorda prea multa atentie, aceasta curea are o importanta foarte mare deoarece ea este folosita in permanenta, de cand pornim motorul pana cand il oprim, cureau de accesorii mentine in functiune motorul si intreaga masina, sa se alimenteze cu energie electrica, sa avem servodirectie, clima, tot ce este necesat. Aceasta curea trebuie normal verificata la fiecare 10.000 km, sau mai bine zis la fiecare schimb de ulei trebuie sa verificam cureaua de accesorii, rolele de ghidare si intinzatorul.

 

Citeste si despre: cureaua de accesorii face zgomot

 

 

Cum facem asta? 

 

Pai destul de simplu, cureau nu trebuie sa prezinte crapaturi pe suprafata de contact, sa nu aiba fire scoase din ea, sa nu aiba bucati care dau sa se desprinda si sa nu fie “scoapta” inca sa mai aiba putina flexibitate.  Rolele de ghidare la fel, trebuie sa nu prezinte crapaturi sau fisuri la nivelul suprafetei de contact si sa nu faca zgomot rulmentii. Intinzatorul se verifica destul de usor, pur si simplu vedeti daca cureaua de accesorii este instinsa destul, apasati pe ea si ar trebui sa fie destul de greu sa o mai intindeti. 

 

O curea de accesorii normala rezista undeva la maxim 80-90.000 km, iar una facuta din EPDM poate rezista si pana la 200.000 de km, dar dupa mine, sau cel putin eu asa procedez, schimb cureau de accesorii odata cu kit-ul de distribuitie, adica la 60-75.000 km. Odata cu kit-ul de ditributie si cureau de accesorii schimb si rolele, iar la 120-150.000 km schimb si intinzatorul pentru a preveni orice problema care ar putea aparea mai incolo.

Schimbul curelei de accesorii se realizeaza destul de usor, adica trebuie doar sa detensionati intinzatorul, scoateti cureaua veche, o puneti pe cea noua si tensionati la loc intinzatorul. Iar la schimbul rolelor, eu ma folosesc de cureau veche pentru a le putea desface piulita sau surubul. Strang cureau pe rola, desfac cu cheia surubul sau piulita, iar la montaj procedez exact invers.

 

 

Citeste si despre: cat rezista o curea de accesorii

 

Sursa foto: continental-industry.com, haynes.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate