Pompa de servodirectie: Simptome, rol si cost de inlocuire

Pompa de servodirectie: Simptome, rol si cost de inlocuire

Un volan ne ajuta sa manevram o masina la stanga sau la dreapta. Imaginati-va cantitatea de forta care ar trebui sa fie exercitata pentru a muta un vehicul voluminos si apoi imaginati-va daca ar trebui sa aplicati toata aceasta forta cu propriile maini. Suna extrem de dificil, nu?

Acesta este motivul exact pentru care a fost creata tehnologia servodirectiei. Pe masura ce vehiculele au inceput sa devina mai mari, s-au introdus anvelope mai mari, s-au adaugat motoare mai mari, iar virarea a devenit si mai dificila.

Citeste si despre: ce inseamna lumina de avertizare a sistemului de servodirectie

Functia unei pompe de servodirectie

Servodirectia functioneaza cu ajutorul unei pompe de servodirectie. Aceasta pompa transporta un lichid special dintr-un rezervor dedicat si aplica presiune pentru a roti mecanismul de directie. Acest lucru, la randul sau, permite rotii sa vireze fara sa depuneti mult efort.

Simptome ale pompei servodirectiei defecte

Pompa servodirectiei este atat un echipament mecanic, cat si un echipament electric si astfel poate pierde eficienta in timp datorita utilizarii excesive. Stiind cand aveti o defectiune va poate ajuta sa ajungeti la mecanic din timp pentru a efectua  reparatiile necesare.

1. Zgomot neplacut la directie

Pompa de servodirectie funcționeaza cu ajutorul unui lichid, deci daca nivelul lichidului scade sau lichidul nu ajunge deloc la pompa, ar deveni greu ca mecanismul de directie sa functioneze corect si ar crea zgomote neplacute atunci cand conducem.

Daca nu sunteti atent si pompa de servodirectie continua sa functioneze cu nivele critice de lichid, puteți deteriora intregul sistem, ceea ce ar putea duce la unele reparatii foarte costisitoare.

2. Volan care nu mai raspunde la comenzi 

Volanul care nu mai raspunde la impulsurile dumnevoastra se datoreaza unei probleme legate de functionalitatea acestuia.

S-ar putea sa simtiti ca masinii dumneavoastra ii ia mai mult timp  pentru a vira sau ca nu mai vireaza deloc. Acest lucru se poate dovedi a fi periculos daca accelerati si aveti nevoie de manevre de fulger.

Este recomandat sa va asigurati ca pompa servodirectiei este inspectata cel mai devreme de un mecanic pentru a evita orice pericol care poate pune viata in pericol.

3. Volan rigid

Daca pompa servodirectiei nu mai functioneaza cum trebuie, aceasta va inceta la un moment dat  sa mai reactioneze . Nu numai ca nu veti putea sa conduceti, dar veti fi si  mai predispusi la accidente.

Cu toate acestea, acesta este, de obicei, ultima etapa a defectiunii pompei de servodirectie, deci este putin probabil sa ajungeti la acest punct daca nu treceti cu vederea celelalte simptome.

Citeste si despre: cat de des trebuie servisat sistemul de servodirectie

4. Scartait de sub capota 

Cand motorul porneste la rece, toate lichidele incep sa circule pe rutele respective. Fluidul din pompa de directie nu face exceptie de la regula, dar daca acest lichid este insuficient si trebuie schimbat, pompa de servodirectie a masinii poate angrena cureaua de distributie. Cureaua face acel zgomot enervant, care, de obicei, dispare dupa cateva minute.

5. Un sunet de fier pe fier

Cand pompa de servodirectie e la sfarsitul vietii, va produce un zgomot puternic. Acest zgomot provoaca o distrugere suplimentara, deoarece daca după acest zgomot pompa de servodirectie nu este fixa, va veti confrunta si cu defectarea mai multor componente ale sistemului de directie, precum rafturile de directie si liniile de directie.

Diagnosticarea unei pompe de servodirectie nefunctionale

Nu este nevoie de prea multe pentru a testa o pompa de servodirectie, cu exceptia faptului ca folositi mainile si trebuie sa conduceti undeva unde exista multe viraje.

Cu cat virati  mai mult si cu cat ezitati mai mult sa investighati problema, cu atat vor aparea mai multe simptome ale defectiunii pompei servodirectiei.

Am discutat deja despre simptomele unei pompe care nu mai functioneaza, deci tot ce trebuie sa faceti este sa le observati in timp ce incercati sa conduceti masina.

Un drum frumos si liber, de preferinta noaptea, cand exista mai putine masini pe drum, este intotdeauna o opțiune buna. Acest lucru va va ajuta sa evitati periclitarea vietii dumneavoastra sau a altora daca volanul nu mai raspunde complet.

Repararea unei pompe de servodirectie

Problema majora a unei pompe de servodirectie este pierderea de lichid. Daca lichidul din interiorul pompei este insuficient, se pot dezvolta tot felul de probleme, asa ca este recomandabil sa verificati mai intai lichidul pompei de servodirectie.

In afara de aceasta, este posibil sa apara o defectiune electrica care restrictioneaza fluxul de electricitate catre pompa, nepermitandu-i sa functioneze corect.

1. Inspectati lichidul

Localizati rezervorul de lichide

Acest rezervor poate fi gasit in compartimentul motorului. Acesta este situat, de obicei, in apropierea radiatorului din dreapta sau din stanga. Dupa ce localizati rezervorul de lichid, este timpul sa verificati nivelurile de lichid.

Verificati nivelurile de lichid

Deschideti capacul rezervorului. Veti gasi o joja imbinata cu capacul care va va ajuta sa verificati nivelurile de lichid.

De indata ce scoateti joja, aceasta va fi deja acoperita cu lichid. Stergeti tot fluidul cu o bucata de panza curata si reintroduceti-o in recipient.

Scoateti din nou joja si verificati nivelul corect al lichidului. Daca va aflati la nivele critice scazute, este timpul sa reimprospatati lichidul pompei de directie. Puteti gasi lichidul foarte usor in orice magazin de masini.

Sigilati rezervorul

Dupa ce ati terminat cu inlocuirea lichidului, reintroduceti capacul rezervorului si joja de ulei si strangeti bine capacul, astfel incat sa nu se scurga lichid atunci cand masina se afla in miscare.

2. Inspectati nivelurile de tensiune

Multe masini au o pompa de servodirectie electrica. In cazul in care pompa de servodirectie din masina functioneaza cu energie electrica, daca exista un flux necorespunzator de energie electrica la pompa, functiile sale se vor deteriora.

Pentru a testa fluxul adecvat de energie electrica, trebuie sa utilizati un voltmetru cu impedanta ridicata. Daca exista un curent neregulat la pompa, este posibil ca bateria sa cauzeze defectiunea. Ar trebui sa inlocuiti mai intai bateria si apoi sa efectuati o reparatie a pompei.

Costul de inlocuire

Cand pompa servodirectiei nu se repara, nu aveti alta posibilitate decat sa o inlocuiti. Pompele de servodirectie sunt fie prea scumpe, fie prea ieftine, in functie de producatorul si modelul masinii. In mod normal, ati fi taxat intre 800 si 1500 RON pentru inlocuire si manopera.

Citeste si despre: cat de des are nevoie masina de service pentru lichidul de servodirectie

Sursa foto: youtube.com, instructables.com, automedicsafrica.com

Articole similare
Cod eroare OBD2 P2051

Cod eroare OBD2 P2051

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului injectorului reductor - bancul 2 - unitatea 1 - tensiune scazuta.

Cod eroare OBD2 P0763

Cod eroare OBD2 P0763

Acest cod se refera la eroarea solenoidului C de schimbare a treptelor de viteza - circuit electric defect.

Cod eroare OBD2 P0718

Cod eroare OBD2 P0718

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de intrare a vitezei turbinei - tensiune oscilanta.

Cod eroare OBD2 P0188

Cod eroare OBD2 P0188

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de temperatura a combustibilului – senzor B - nivel ridicat.