Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

In acest articol vom vorbi despre un subiect foarte important, un subiect care ar trebui sa fie foarte bine cunoscut de toti soferii de autovehicule. Vom vorbi despre ambreiaj, mai exact despre tot kit-ul de ambreiaj. Prima data cand mergi la scoala de soferi, esti invatat ca pedala de ambreiaj iti permite plecarea lina de pe loc si schimbarea treptelor de viteza. Dar pentru multi soferi ceea ce se intampla in spatele pedalei, ramane un mister.

Daca veti citi acest articol veti afla cam tot ce se poate sti despre kit-urile de ambreiaj.

Deci o luam usor la inceput, mai intai cu ce este mai important. Care este rolul ambreiajului?

Ambreiajul masinii are doua functii, prima functie ar fi cea de a transmite fluxul de putere catre cutia de viteze si a doua functie ar fi cea de cuplare, respectiv decuplare a motorului de cutie. Practic daca nu am avea ambreiajul (sau tot ansamblul ambreiajului) nu ai putea sa schimbi treptele de viteza si nu ai putea cupla (progresiv) motorul la cutie si implicit masina nu ar putea sa transmita fluxul de putere la roti.

Citeste si despre: totul despre volanta cu masa dubla/simpla

Din ce este alcatuit un kit de ambreiaj?

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volanta, rulmentul si placa de presiune. Tot acest kit de ambreiaj este destul de costisitor din acest motiv ar fi bine sa invatam sa-l folosim asa cum trebuie, sa nu bruscam comenzile si sa apasam total pedala de ambreiaj, dar acestea sunt aspect pe care le vom discuta putin mai incolo in acest material. Si procesul de schimbare a acestui kit este destul de complex deoarece trebuie separata cutia de viteze de motor, operatiune destul de complicata si de durata.

Cum functioneaza ambreiajul masinii?

Principiul de functionare al ambreiajului este unul destul de simplu. In momentul cand apasam pedala de ambreiaj, rulmentul de presiune (actionat de catre un cilindru receptor), apasa pe placa de presiune si elibereaza discul de ambreiaj permitand astfel realizarea schimbarilor de treapta. Prin intermediul ambreiajului puterea si miscarea de rotatie sunt transmise de la motor la cutia de viteze. In timp ce pedala de ambreiaj NU este apasata, placa de presiune va apasa (ca intr-un sandwich) discul de ambreiaj pe volanta, care la randul ei este conectata la axul principal ( vibrochen ) al motorului. Cand se apasa pedala de ambreiaj atunci se realizeaza operatiunea de “debraiere”, acum placa de presiune nu va mai apasa discul de ambreiaj pe volanta, deci miscarea de rotatie a motorului nu va fi transmisa la cutie.

In acest mod ambreiajul este primul sistem care permite cuplarea lenta si progresiva a motorului la cutia de viteze.  In acelasi timp ambreiajul protejeaza motorul si cutia de viteze de socurile produse in traficul zilnic.

Cum? Pai ganditi-va daca trebuie sa efectuati o franare brusca si nu mai aveti timp sa apasati ambreiajul, discul de ambreiaj va patina pe placa de presiune si pe volanta, prevenind astfel ruperea arborelui cotit sau “spargerea” cutiei de viteze. Intotdeauna decuplarea (sau debraierea) ambreiajului se va face instant sau brusc, pe cand cuplarea se va face lent si progresiv mai ales la plecarile de pe loc, pentru a preveni smuciturile si bruscarile.

Din ce sunt realizate componentele ambreiajului?

Discul de ambreiaj este confectionat din otel acoperit pe ambele parti cu metal, azbest sau ferodo, material de frictiune gasit si la placutele de frana. In centrul discului de ambreiaj se afla mai multe arcuri care au rolul de a atenua contactul cu volantul. Placa de presiune si ea este realizata din otel foarte rezistent.

In centru, placa de presiune are niste “petale” elastice (soare) si mobile pe care doar apasarea pedalei de ambreiaj le poate misca. Placa de presiune (sau mai bine zis carcasa acesteia) este prinsa cu suruburi de volantul motorului.

Rulmentul de presiune este unul special conceput sa reziste la turatii si forte destul de mari. El este cel care impinge “diafragma” placii de presiune si este conectat la o furca de angrenare prin cablu/ hidraulic sau in unele cazuri direct de la pedala. 

Mai sunt si kit-urile de ambreiaj realizate din Kevlar sau ceramica, dar despre ele vom vorbi putin mai incolo.

Simptomele unui kit de ambreiaj stricat/defect

Masina te va atentiona singura cand are probleme la kit-ul de ambreiaj, totul sta in atentia ta si in cunostintele tale pentru a-ti da seama. In momentul cand discul de ambreiaj incepe sa patineze din cauza uzurii materialului de frictiune, contactul cu volanta nu mai este perfect iar masina va accelera mult mai greu.

Cand ambreiajul patienaza veti simti si un miros puternic de garnitura arsa. Va dati seama cand va patineaza ambreiajul, in momentul in care tineti masina turata sa zicem la 3000 rpm, si masina continua sa accelereze progresiv dar lent, dar turatia ramane aceeasi. 

Cand rulmentul de presiune cedeaza va produce un zgomot specific si o vibratie la actionarea pedalei de ambreiaj. De asemenea daca schimbarea treptelor de viteza este greoaie, noi spunem ca cel mai bine ar fi sa-ti comanzi un nou kit de ambreiaj pentru ca cel actual nu va mai duce mult.

Totodata cum am mai spus si in alte articole, cel mai bine ar fi sa apelati la un service autorizat, deoarece la aceasta operatiune cutia de viteze trebuie decuplata de motor, deci multe piese vor fi date jos si ar fi bine sa fie puse la loc de persoane responsabile si cu experienta.

Citeste si despre: ce cauzeaza defectarea prematura a ambreiajului

Cateva sfaturi despre prelungirea duratei de viata a ambreiajului?

Cel mai important si de retinut: apasati pedala de ambreiaj pana jos, toata cursa pedalei. Debraierea trebuie realizata complet, ca discul sa nu mai atinga volanta, altfel risti sa-l uzezi foarte rapid si in acelasi timp supui cutia de viteze la un stres desul de mare.

In schimb ambreierea sau ridicarea piciorului de pe ambreiaj trebuie realizata progresiv, fara bruscari, pentru o plecare lina de pe loc. Daca ridicam foarte rapid si brusc piciorul de pe ambreiaj vom distruge pur si simplu discul de ambreiaj. 

De asemena la semafor sau la trecerile de nivel cu calea ferata (in special unde trebuie sa astepti mai mult timp) este bine sa nu stai cu piciorul pe pedala de ambreiaj in permanenta. (mai bine o scoti pe liber si nu tii apasat ambreiajul). Daca stai mereu cu piciorul pe pedala de ambreiaj vei suprasolicita rulmentul de presiune si in timp acesta va ceda prematur, cand iti este lumea mai draga. 

La fel, in timpul mersului nu trebuie sa-ti sprijini piciorul stang pe pedala de ambreiaj deoarece poti crea o debraiere partiala (contact imperfect intre discul de ambreiaj si volanta) ceea ce ar duce la o uzura prematura.

In principal durata de viata a unui kit de ambreiaj variaza in functie de stilul de condus a soferului, daca ai un stil de condus mai sportiv atunci kit-ul nu te va tine prea mult. Dar daca ai un stil de condus mai calm si corect, atunci te poate tine fara probleme si peste 100.000 km.

Sa vorbim putin despre kit-urile de ambreiaj pentru masinile modificate

Mai sunt kit-uri de ambreiaj modificate (sau realizate/ intarite ) cu Kevlar sau placate ceramice. Sa incepem cu ambreiajul intarit cu Kevlar. Pai chiar si dupa un stage 1 la masina, discul de ambreiaj va fi mult mai solicitat (mai ales la motoarele diesel unde cuplul creste semnificativ si distruge tot in cale). Asa ca o prima solutie ar fi sa schimbati sau sa duceti la intarit vechiul disc. Se va inlocui materialul de frictiune (ferodo) cu Kevlar care este mult mai rezistent, mai ales la temperaturi mari.

Asta ar fi prima optiune de ambreiaj dupa o mica marire de putere. De asemenea chiar daca discul de ambreiaj a fost ranforsat trebuie sa te gandesti serios, ori duci la intarit si placa de presiune ori pur si simplu nu o soliciti prea tare, deoarece ea se va incalzi excesiv si in acelasi timp placa de presiune va “obosi” mai repede daca este supusa la forte mai mari.

Un ambreiaj intarit cu Kevlar va permite sa mergeti si “daily” cu masina, deoarece cuplarea se va face putin mai agresiv dar totusi se poate conduce zi de zi prin oras. La aceasta operatiune recurg si cei cu dube de marfa care merg toata ziua cu masina plina, sau soferii care tracteaza remorci/ platforme/ rulote.

O a doua optiune, daca mariti cu mult puterea masinii, ar fi optarea pentru un kit ambreiaj intarit cu placute ceramice. Daca optati pentru un astfel de ambreiaj, nu veti mai putea conduce masina daily, sau puteti dar foarte greu deoarece cuplarea ambreiajului se realizaeaza aproape instant, nu exista cuplarea progresiva.

Acest tip de ambreiaj vine cu avantaje dar si dezavantaje. De exemplu un astfel de kit de ambreiaj, care cuprinde placa si rulment de presiune intarite, disc de ambreiaj intarit cu placute ceramice va rezista la puteri foarte foarte mari. Dar un dezavantaj major ar fi acela ca nu exista posibilitatea cuplarii ambreiajului progresiv (mai mereu vei pleca cu “scart”) si multumita faptului ca, cuplarea va fi foarte agresiva si brusta, de obicei cutiile de viteza nu prea rezista. Unele cutii de viteze au picat si dupa 2.000 de km. Ambreiajul este foarte rezistent dar nu si cutiile, de aceea trebuie sa tii cont de toate aceste aspect. 

Orice ati face, cel mai bine ar fi sa apelati la un service profesionist, cu vechime si cu review-uri bune, deoarece aceasta operatiune este foarte complexa si daca nu este realizata corespunzator puteti avea mari probleme mai incolo.

Nu faceti astfel de operatiuni la coltul blocului ca va puteti “prinde urechile”, sunt necesare unelte speciale pentru a desface anumite piese, asa ca mai bine lasati profesionistii sa se ocupe de tot.

Citeste si despre: care sunt semnele unui ambreiaj care patineaza

Sursa foto: ebay.com, jbtuned.com, shockabsorbersindia.com, negosentro.com

Articole similare
5 semne care arata ca ambreiajul trebuie inlocuit

5 semne care arata ca ambreiajul trebuie inlocuit

Daca apasati ambreiajul si simtiti ca este foarte moale, ca si cum ati apasa ceva in gol, atunci poate fi semnul unui ambreiaj ce necesita sa fie inlocuit.

Totul despre suspensiile sport, hidraulice si pe aer

Totul despre suspensiile sport, hidraulice si pe aer

In articolul de azi vom vorbi despre suspensii sport (statice), despre air-ride, despre suspensiile hidraulice si multe altele.

Totul despre controlul dinamic al stabilitatii (DSC)

Totul despre controlul dinamic al stabilitatii (DSC)

Dar odata cu avansarea tehnologiei masinile sunt tot mai echipate cu diverse sisteme de protectie care te vor ajuta sa mentii masina pe traiectorie.

Totul despre sistemul Angel Eyes de la BMW

Totul despre sistemul Angel Eyes de la BMW

Cum s-ar traduce din engleza, ochi de inger sunt o inventie a bavarezilor cu care au reusit sa atraga foarte multa lume care sa le cumpere masinile.

Totul despre luminile de ceata

Totul despre luminile de ceata

Pentru multi soferi, ceata este o provocare serioasa, din cauza ca nu multi experimenteaza acest fenomen. Vizibilitatea este mereu o provocare!

Totul despre performanta AMG

Totul despre performanta AMG

Modelele AMG au un aspect mai agresiv, o performanta mult mai buna, o stabilitate excelenta, ele fiind cele mai scumpe modele de la Mercedes-Benz.

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

In articolul de astazi vom vorbi despre un subiect destul de interesant, spunem noi. Vom vorbi despre diferentele dintre sistemul BiTurbo si cel Twin-Turbo.

Totul despre anvelope slick si semi-slick

Totul despre anvelope slick si semi-slick

Alegerea unui set de anvelope pentru un autoturism pare un lucru simplu, dar in realitate nu este chiar asa.

Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Cat rezista o cutie de viteze manuala?

Cat rezista o cutie de viteze manuala?

Daca o cutie tine in medie 150.000 de km este normal sa te astepti sa ai probleme daca vei cumpara o masina la mana a doua cu multi kilometri.

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

Totul despre motoarele TDI

Totul despre motoarele TDI

Pai pentru prima data sa intelegem ce inseamna acest acronim “TDI”, TDI vine de la (turbocharged direct injection).

Totul despre consumul de antigel

Totul despre consumul de antigel

Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Pregatirea masinii pentru drum in fiecare anotimp

Pregatirea masinii pentru drum in fiecare anotimp

Indiferent de anotimp, automobilul tau are nevoie de atentie in permanenta, fie ca este vorba de o verificare sau schimbarea unor componente.

Totul despre testerele de lichid de frana

Totul despre testerele de lichid de frana

Lichidul de frana vechi este foarte periculos pentru sistemul de franare, acesta este cunoscut sub numele de "ucigasul tacut" prin randul mecanicilor.

Totul despre filtrul de particule - DPF

Totul despre filtrul de particule - DPF

In acest articol o sa afli ce este filtrul de particule, ce rol are, cand si cum trebuie schimbat, cat costa unul nou si cum se poate regenera DPF-ul.

Totul despre lichidul de servodirectie

Totul despre lichidul de servodirectie

Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici.

Totul despre pompa de injectie

Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.

Totul despre conducerea defensiva

Totul despre conducerea defensiva

Conducerea defensiva se refera la soferii care prioritizeaza siguranta pe sosele in fata a orice altceva atunci cand se afla la volan.

Totul despre anvelopele All-Season

Totul despre anvelopele All-Season

Sunt cauciucurile pentru toate anotimpurile intr-adevar bune pentru orice anotimp ?

Totul despre Stage 1

Totul despre Stage 1

Actualizarea software-ului motorului sau Stage 1 inseamna inlocuirea software-ului implicit al unitatii de control a motorului cu un software nou.

Totul despre consumul de ulei al masinii

Totul despre consumul de ulei al masinii

Unii soferi sustin faptul ca motoarele pe benzina consuma mult mai mult ulei ca cele diesel, iar alti soferi sustin exact contrariul.

Totul despre sistemul mbrace de la Mercedes-Benz

Totul despre sistemul mbrace de la Mercedes-Benz

Cand mbrace a debutat in 2008, sistemul s-a concentrat in principal pe navigatie, ajutand soferii sa ajunga cu usurinta la destinatie.

Totul despre supapa EGR

Totul despre supapa EGR

Ce face supapa EGR? Care sunt simptomele unei supape infundate, cum trebuie curatata si cate tipuri de EGR exista?

Totul despre supapa PCV

Totul despre supapa PCV

In sistemul de ventilare interna, cea mai importanta piesa este supapa PCV, nu furtunurile sau alte piese adiacente.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Totul despre daune minore si cum sa le repari de unul singur

Totul despre daune minore si cum sa le repari de unul singur

Probleme minore la caroserie pot aparea oricand, chiar daca conduci cu cea mai mare atentie. Afla detalii despre facilitatea de a repara daune minore.