Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie, proces ce permite masinii sa se miste. Toate pistoanele din cadrul motorului sunt atasate la arborele cotit, care este conectat la volantul, si, prin aceasta, la ambreiaj.

Atunci cand ambreiajul este apasat, energia rotationala a arborelui cotit este transmisa prin cutia de viteze catre schimbatorul de viteze, care sunt atasate rotilor, dand astfel vehiculului abilitatea de a se misca. Arborele cotit functioneaza in concordanta cu alte componente ale motorului pentru a atinge o miscare sincronizata.

Arborele este pozitionat sub cilindrii motorului. Masinile pot avea de la 3 la 12 cilindri, dar cele mai multe au 4. In interiorul fiecarui cilindru se afla un piston care se misca de sus in jos, de-a lungul cilindrului. Toate pistoanele motorului sunt conectate la arborele cotit cu ajutorul unor tije individuale.

Cilindrii functioneaza atat in sincron, cat si impreuna cu alte parti ale motorului. Acesta mai este cunoscut si ca ciclu in patru timpi si apare in fiecare dintre cei patru cilindri. Acest ciclu este cel care face motorul masinii sa functioneze.

Citeste si despre: senzor de pozitie arbore cotit defect

Procesul de functionare

Cei patru timpi sunt: admisie, compresie, putere si evacuare. In etapa initiala de admisie, pistonul incepe de jos, pe masura ce supapa de admisie se deschide pentru a permite aerului si combustibilului sa patrunda in interiorul cilindrului.

Imediat ce pistonul ajunge la baza timpului de admisie, el actioneaza inchiderea supapei de admisie, iar amestecul de aer si combustibil este retinut in interiorul cilindrului. Acest amestec este comprimat foarte puternic de catre piston, pe masura ce acesta se misca in sus.

Componentele interioare ale cilindrului sunt aprinse de bujie. Procesul de combustie coboara pistonul, ceea ce da putere arborelui cotit sa puna masina in miscare. Supapa de esapament se deschide apoi pentru a elimina gazele, imediat ce pistonul ajunge in partea inferioara a cilindrului.

Arborele cotit misca pistoanele in sus si in jos in interiorul cilindrilor. O componenta numita arbore cu came este si ea importanta in regularizarea miscarii cilindrilor si se asigura ca acestia functioneaza cum trebuie.

De fiecare data cand arborele cotit se roteste, arborele cu came se roteste si el. Cele doua componente sunt legate intre ele si au o miscare sincronizata. Atunci cand arborele cu came se roteste, acesta provoaca deschiderea supapelor de admisie si iesire.

Acest proces permite intrarea unui flux de aer care provoaca explozii in interiorul cilindrului. Aceste explozii exercita presiune pe pistoane, astfel incat acestia sa isi mentina miscarea, si din ele rezulta miscarea rotilor. Volantul, care se afla la capatul arborelui cotit, ajuta la reducerea vibratiilor si la stabilirea unei miscari mai regulate.

Relatia dintre arborele cotit si arborele cu came este extrem de importanta pentru integrarea trenului de rulare, si nu trebuie subestimata. Practic, ele pornesc si incheie ciclul motorului, de la admisie, la esapament, mentinand diversele procese mecanice in armonie perfecta, prin conexiunea lor.

Citeste si despre: ce inseamna motor in 4 timpi

Importanta arborelui cotit

Arborele cotit este de departe cea mai solicitata piesa a unui motor cu ardere interna, deoarece are responsabilitatea de a prelua toata forta generata de arderea motorinei sau benzinei, dar si de presiunea creata in interiorul cilindrilor.

Arborele cotit nu are doar rolul de a pune rotile in miscare prin transmisie, ci indeplineste o serie de alte functii, cum ar fi antrenarea mai multor sisteme auxiliare ale motorului: pompele de ulei si apa, distributia, alternatorul sau sistemul de climatizare. 

Este important ca arborele cotit trebuie sa fie foarte puternic si flexibil, deoarece suporta o cantitate ridicata de indoiri, stres torsional si vibratii, pe masura ce miscarea de rotatie este accelerata si decelerata brusc. In timpul functionarii motorului, arborele cotit este supus la o multime de alte eforturi, precum forta rezultanta transmisa prin biela, fortele de inertie ale maselor excentrice proprii, fortle de frecare si reactiunile in lagare. Rulmentii sunt si ei supusi la un grad inalt de uzura.

Date fiind conditiile dificile de functionare, constructia si materialul arborelui cotit trebuie sa satisfaca cerinte importante, precum rigiditate si rezistenta mecanica ridicate, rezistenta mare la uzura a suprafetelor fusurilor, precizie de fabricatie ca forma si dimensiuni, echilibrare statica si dinamica, rezistenta la oboseala inalta, evitarea rezonantei, atat pentru vibratiile de rasucire cat si pentru cele de incovoiere.

Citeste si despre: ce rol are catalizatorul masinii

Sursa foto: stevemorrisengines.com, gumtree.co.za, youtube.com

Articole similare
Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Pompa de inalta presiune se gaseste in componenta sistemului de injectie a motoarelor de generatie ceva mai noua care folosesc sistemul de injectie CR.

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Unii soferi recurg la metoda de conversie din volanta cu masa dubla la volanta cu masa simpla. Acest lucru ne ajuta la fiabilitatea volantei.

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volantul, rulmentul si placa de presiune.

Totul despre supapa PCV

Totul despre supapa PCV

In sistemul de ventilare interna, cea mai importanta piesa este supapa PCV, nu furtunurile sau alte piese adiacente.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Totul despre conducerea defensiva

Totul despre conducerea defensiva

Conducerea defensiva se refera la soferii care prioritizeaza siguranta pe sosele in fata a orice altceva atunci cand se afla la volan.

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Totul despre senzorul presiune turbo

Totul despre senzorul presiune turbo

Senzorul presiune turbo este o parte a motorului cu turbina care masoara si reguleaza presiunea aerului din galeria de admisie.

Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.

Totul despre convertizorul de cuplu

Totul despre convertizorul de cuplu

Acestea sunt cele mai importante informatii legate de convertizorul de cuplu al unei masini.

Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Ce inseamna FSI, TSI si TFSI? Care este diferenta dintre ele, care este mai fiabil si care consuma mai putin? Ce sa alegi? Afla la noi.

Despre motorul Volkswagen Audi 1.2 TDI

Despre motorul Volkswagen Audi 1.2 TDI

Motorul diesel de 3 cilindri 1.2 TDI-CR a aparut pentru prima data in 2009 ca noul motor pentru VW Polo.

Totul despre anvelopele All-Season

Totul despre anvelopele All-Season

Sunt cauciucurile pentru toate anotimpurile intr-adevar bune pentru orice anotimp ?

Totul despre consumul de antigel

Totul despre consumul de antigel

Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel.

Totul despre lichidul de servodirectie

Totul despre lichidul de servodirectie

Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici.

Totul despre redresoarele inteligente

Totul despre redresoarele inteligente

Cand o baterie nu este complet incarcata, sulful va coroda terminalele bateriei si va poate cauza mari probleme cand vreti sa plecati la drum.

Totul despre anvelopele masinii tale

Totul despre anvelopele masinii tale

Cauciucuri, anvelope sau pneuri inseamna acelasi lucru. Afla ce inseamna marcajele de pe lateral, ce tip sa cumperi si cand trebuie schimbate.

Totul despre bateria auto

Totul despre bateria auto

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte cunoscuta de toti soferii si anume despre bateria auto.

Totul despre pompa de injectie

Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.

Totul despre consumul de ulei al masinii

Totul despre consumul de ulei al masinii

Unii soferi sustin faptul ca motoarele pe benzina consuma mult mai mult ulei ca cele diesel, iar alti soferi sustin exact contrariul.

Totul despre planetarele masinii

Totul despre planetarele masinii

Planetara este o piesa viatala a sistemului de transmisie, ea are rolul de a transmite energia cinetica a motorului la roata.

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Toyota a introdus motorul A25A-FKS sau 2,5 D-4S in 2016 ca primul membru al noii familii de motoare "Motoare dinamice de forta".

Totul despre alarma auto

Totul despre alarma auto

Te-ai gandit vreodata cum functioneaza acest dispozitiv? In acest articol vom analiza componentele si modul de functionare a unei alarme auto.

Totul despre masinile autonome

Totul despre masinile autonome

Aceasta masina nu are nevoie de prezenta unui pasager uman pentru a prelua controlul si este capabila de orice poate face o masina cu sofer.

Totul despre taxa Oxigen

Totul despre taxa Oxigen

In acest articol, vom trece in revista tot ce trebuie sa stii despre noua taxa: cine o plateste, cine nu o plateste, unde se poate achita, si multe alte detalii.