Totul despre distributia masinii

In acest articol vom vorbi despre o componenta foarte importanta a motorului si anume despre distributie. Cu siguranta toti am auzit macar odata de distributia unui motor, dar putini, foarte putini din cei care citesc stiu toate lucrurile despre kit-ul de distributie, rolul ei complet, ce cuprinde ea, de cate feluri este, cand trebuie schimbata, cand si cum se poate strica, pagubele pe care le poate face etc. Toate aceste curiozitati le veti afla in articolul de astazi, asa ca ati face bine sa-l cititi pana la capat.

 

Sa incepem cu inceputul, care este rolul distributiei? Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona. Distributia (sau cum mai este numit, kit-ul de distributie) este raspunzator pentru controlul tuturor componentelor din motor, ea este cea care sincronizeaza momentul cand se deschid supapele de evacuare/ admisie, astfel realizandu-se schimbul de gaze din cilindri.

 

Citeste si despre: care sunt semnele ca trebuie sa schimbi cureaua de distributie

 

 

Cureaua de distributie (sau lantul unde este cazul dar mai putin in acest caz) daca se rupe va aduce foarte multe pagube destul de costisitoare, uneori distrugand motorul in totalitate, fapt pentru care recomandam sa schimbati preventiv aceasta curea pentru a nu ajunge in aceasta situatie. 

Acest kit de distributie este alcatuit din mai multe componente, precum: cureaua de distributie (este defapt o curea dintata de angrenare, doar ca este ranforsata sa reziste mai mult timp), rola intinzatoare, rola de ghidare si pompa de apa (sunt masini, in special cele cu distributii pe lant, care au pompa de apa separat de distributie, angrenata de cureaua de accesorii). 

Distributia masinii poate fi de mai multe feluri, dar cele mai folosite si mai intalnite modele sunt cele pe curea de distributie si cele pe lant de distributie. Dar mai exista si modele de motoare cu distributie pe pinioane (roti dintate) sau mixte (si curea si lant). 

Sa o luam cu inceputul si sa vorbim prima data despre cureaua de distributie, daca tot este cea mai folosita atunci sa discutam mai intai despre ea. 

Primele motoare cu ardere interna care au aparut aveau in dotare lanturi de distributie si nu curele de distributie, bine asta se intampla in anul 1890, de atunci lucrurile au mai evoluat. Abia in anul 1960 apare primul motor care era dotat cu o curea de distributie iar dupa acesta are loc o explozie de motoare avand curea de distributie deoarece marii producatori si-au dat seama ca aceasta curea are mai multe avantaje decat un lant.

Care ar fi avantajele unei curele de distributie fata de un lant de distributie? Pe primul loc este costul de productie, cureau fiind mult mai ieftina de produs decat un lant care este mult mai complex. Desi pare doar o simpla curea la prima vedere, trebuie sa stim ca ea este special conceputa sa reziste la un stres continuu.

Un alt avantaj il constituie faptul ca vorbim de o curea din cauciuc, deci nu mai avem acea frecare fier pe fier, ci va fi o frecare cauciuc pe fier ceea ce va elimina acel zgomot specific si totodata toate vibratiile produse in mod obisnuit de acea frecare nu prea prietenoasa.

Din pacate cureaua de distributie trebuie inlocuita dupa aproximativ 60.000 km pe cand un lant de distributie poate rezista si peste 300.000 kilometri, sunt cazuri in care lanturile au facut si peste 600.000 de kilometri, deci sunt destul de rezistente, daca tin de 10 ori mai mult decat o curea de distributie. 

 

 

Poate asta a fost si motivul pentru care dupa anii 1990 marii producatori auto au echipat majoritatea motoarelor de capacitate mica cu lanturi de distributie in loc de curele, merg pe ideea de masini “low cost” care pot functiona foarte multi kilometri fara sa se investeasca multi bani in ele.

Ca si dezavantaje putem spune ca o curea de distributie trebuie inlocuita mai des decat un lant, cureau se poate rupe mai usor decat un lant (aici daca vorbim de lanturile de generatie putin mai veche, ca cele de generatie noua parca sunt facute din plastic si cedeaza foarte rapid, inca de la foarte putini kilometri). 

Ce avantaje ar avea atunci un lant de distribuite fata de o curea de distributie? In primul si in primul rand, intervalul de service care este mult mai mare la un lant de distributie decat la o curea. Lanturile de distribuitie de generatie mai veche pot tine o viata, adica sunt atatea motoare care au peste 500.000-600.000 kilometri si inca au lantul de distributie original care rezista foarte bine dupa atatia kilometri.

Dar din pacate ultimele generatii de motoare echipate cu lanturi de distributie sunt adevarate esecuri, lanturile sunt asemanatoare cu cele de bicicleta la dimensiuni si parca sunt realizate din plastic, unele abia rezista 150.000- 200.000 kilometri dar de pe la 100.000 kilometrii incep sa aiba joc si sa produca zgomote foarte urate.

Umbla vorba in popor ca lantul de distributie nu ar trebui inlocuit niciodata si cam asa este in cazul motoarelor de generatie putin mai veche, unde lanturile rezista foarte bine, fiindca au o constructie mult mai robusta (sunt duble, chiar triple uneori) si realizate din materiale de cea mai inalta calitate.

 

Citeste si despre: inlocuirea lantului de distributie

 

 

Dar si in acest caz este bine sa-l inlocuim din timp, nu sa-l ducem la rezistenta lui maxima, asta preventiv. Un alt avantaj ar fi cel ca pompa de apa este independenta fata de distributie, astfel o putem inlocui la nevoie fara sa trebuiasca sa dam jos tot asamblul distributiei.

Asta se aplica si in cazul curelelor de distributie, ca si in cazul lantului este nevoie de un intinzator ( de cele mai multe ori amortizor hidraulic dar mai sunt cazuri in care este pe baza unui arc). La motoarele cu distributie pe lant, intinzatorul va fi mereu hidraulic, ceea ce poate fi o problema pe termen lung. De ce? Pai intinzatorul este hidraulic si dupa pornirea motorului acesta nu va primi imediat ulei sub presiune, adica intinzatorul nu isi va face treaba (de aici exista cateva secunde acel zogomot foarte urat la pornirea motorului la rece).

De asta trebuie sa respectam cu strictete normele uleiului pe care il punem in motor, nu de alta dar sunt gandite acele norme, altfel motorul poate avea de suferit, mai ales ca lantul se poate largi in acest mod.

Motoarele TSI si dieselurile celor de la BMW sunt recunoscute pentru problemele cu lantul de distributie, din acest motiv VW a inceput sa echipeze motoarele doar avand curea de distributie. 

Am precizat la inceput ca exista mai multe tipuri de distributii, printre care am zis si de distributia pe pinioane. Ce este distributia pe pinioane? Nu vom intra prea mult in amanunte, dar este o distributie folosita mai rar si aceasta presupune un numar mare de pinioane grupate in serii pentru a transmite miscarea de la arborele cotit la arborii cu came.

Este un sistem destul de complicat, cei drept a dat dovada de fiabilitate foarte mare in timp, practic nu are ce sa se strice la acest sistem, nu exista intinzatoare sau orice altceva de genul. Motoare echipate cu pinioane au fost de exemplu, 2.5 td si tdi de la VW sau chiar unele motoare de la Ferrari. 

 

Citeste si despre: ce se intampla cand se rupe cureaua de distributie

 

 

Ce se intampla daca se rupe cureaua/ lantul de distributie? Daca avem un motor avand curea de distributie si aceasta se rupe in timpul mersului, vom auzi o bubuitura din partea din fata a motorului dupa care acesta se va opri.

In acest caz motorul va fi facut praf, deoarece supapele se vor indoi, chiulasa se poate fisura din cauza socului mecanic, iar in unele cazuri se pot indoi bielele sau sa se sparga/ fisura capul piston. Mai ales daca suntem in viteza, atunci din inertia masinii, motorul va fi fortat si il vom face praf in ultimul hal, adica putem sa stricam pana si blocul motor.  

Daca avem un motor cu lant de distributie la fel se va intampla, doar ca in acest caz cand lantul se rupe din cauza stresului mecanic continuu, el fiind totusi o piesa grea din metal care se invarte cu o viteza destul de mare (si se afla si in interiorul motorului) cand se rupe poate face pagube mai mari, de exemplu sa sparga sau sa fisureze blocul motor si/ sau chiulasa.

De cele mai multe ori cand ni se rupe ori lantul ori cureaua de distributie, vom avea nevoie de un motor nou nout, costurile de reparatie in anumite cazuri fiind mult mai mari. Dar refacerea lui este o solutie, mai costisitoare dar il refaci si stii una si buna. 

Acum cu siguranta majoritatea celor care au citit totul pana aici se vor intreba care este mai buna, lantul sau cureaua de distributie? Teoretic un lant de distributie este mai rezistent (pana si cele noi se schimba preventiv pe la 200.000 kilometri sa zicem, putand sa ajungem pe la 300-350.000 kilometri daca masina a fost exploatata normal), dar este si mai scump decat o curea.

Zgomotul produs de un motor cu lant de distributie va fi mereu mai mare decat zgomotul produs de un motor avand curea de distributie.

Dar din pacate odata cu schimbarea curelei de distributie trebuie sa schimbam si rolele intinzatoare si pompa de apa. Cureaua de distribuite trebuie inlocuita in intervalul 60.000- 100.000 km.

 

Acum putem trage o concluzie mai clara, daca parcurgi sute de mii de kilometri pe an, se renteaza mai bine un lant de distributie insa daca conduci maxim 10.000-15.000 de kilometri pe an, cu siguranta se renteaza mai mult un motor avand curea de distributie. Ca si branduri mai bune noi recomandam asa, orice marca atat timp cat o schimbam din timp (preventiv). Decat sa mergi 120.000 kilometri cu aceeasi curea de distributie numai pentru faptul ca astepti sa cumperi una mai premium, mai bine o schimbi cu una mai “low cost” dar mai rapid.

Ca si un ultim sfat pentru incheierea acestui articol, noi suntem de parere ca cel mai bine ar fi sa facei schimburile la timp sa nu amanati momentul servisarii, deoarece uneori poate fi prea tarziu.

Daca se rupe cureaua de distributie ramai in drum si vei fi nevoit sa scoti o suma foarte mare din buzunar pentru reparatii. De asemena pentru schimbarea curelei de distributie cel mai bine ar fi sa apelati la un service autorizat, deoarece aceasta operatiune este destul de complexa si nu poate fi facuta de oricine, motorul trebuie “pus la punct” dupa aceasta operatiune, sau mai tehnic vorbind, trebuie facuta sincronizarea intre supape si vibrochen (si sistemul de injectie).

Dar cel mai bine sa apelati la un service specializat pentru orice operatiune pe care trebuie sa o efectuati si are legatura si cu distributia, deoarece nu este de joaca cu ea, mai bine dati un ban in plus dar aveti garantie si puteti pleca linistit la drum stiind ca acolo a umblat cineva care se pricepe cu adevarat si nu orice carpaci care repara dupa ureche.

 

 

Citeste si despre: ce este si ce face intinzatorul curelei de distributie

 

 

Sursa foto: modmaxracing.com, fastwrx.com, yourmechanic.com, herthundbuss.com, meineke.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate