Totul despre planetarele masinii

In articolul de astazi vom vorbi despre o piesa vitala a masinii noastre si anume planetara. Aceasta piesa este foarte neglijata de multi soferi pana cand aceasta cedeaza. Mai de mult planetarele erau intalnite doar la masinile cu tractiune fata, dar acum planetarele sunt intalnite la absolut toate masinile. Trecand la subiect in materialul de astazi vom raspunde la multe intrebari precum, ce este planetara, cum funtioneaza, se poate strica, simptome, solutii etc.

Deci pentru inceput, vom explica si pentru cei care poate nu stiu ce este mai exact o planetara. Planetara este o piesa viatala a sistemului de transmisie, ea are rolul de a transmite energia cinetica a motorului la roata.

 

Citeste si despre: simptomele unui cardan defect

 

De cand aproape toate masinile de pe piata au suspensie independenta, indiferent ca masina are tractiune spate, fata sau integral, planetarele vor fi si ele acolo. Planetara este practiun un ax cardanic care are la ambele capete cate o articulatie (cap de planetara). Axul central este o bucata de otel, iar capetele de plenatara actioneaza mai mult sau mai putin ca o “rotula” pentru a permite miscarea rotilor la denivelari si miscarea cand volanul este invartit.

 

 Care este rolul unei planetare? 

 

Planetara este ultima piesa din “lantul” de transmisie, ea transmitand puterea de la cutia de viteze/ diferential la rotile masinii. In cazul tractiunii fata planetarele ies direct din cutia de viteze si sunt cuplate la roti, pe cand la o masina cu tractiune spate, din cutia de viteze iese cardanul care ajunge in diferential, si abia din diferential iese planetarele care face legatura cu rotile.

 

Cum funtioneaza mai precis o planetara?

 

Planetara este un ax cardanic, articulat la ambele capete prin care se transmite miscarea de rotatie catre roti. Articulatiile din capetele planetarei au rolul de a permite transmiterea miscarii de rotatie chiar daca exista o diferenta de nivel, o rupere de aliniere. Cele 2 articulatii sunt acolo cu un scop foarte important, sa permita miscarea fuzetei si rotii sus-jos la denivelari. 

Aceste articulatii din capetele planetarei, au in interior un tripod, adica o piesa alcatuita din 3 rulmenti care permite continuarea rotatiei chiar daca viram. Articulatia este acoperita cu un burduf din cauciuc in interiorul caruia se afla vaselina pentru a asigura o lubrefiere continua a celor 3 rulmenti din interior.

 

Citeste si despre: cum se regleaza unghiul de fuga al masinii

 

 

Se poate strica o planetara? 

 

Da, planetarele se pot strica, de cele mai multe ori cedeaza capul de planetara. In mod normal daca circulam cu o masina cu tractiune spate, planetarele nu se strica niciodata. In schimb la masina cu tractiune fata, care vireaza si pun o forta suplimentara asupra articulatiei planetarei, cedeaza la un moment dat. 

 

 

Cei 3 rulmenti, tripoda, adica articulatia din capul planetarei se uzeaza cu timpul, creeaza joc si cedeaza. De asemenea acest lucru se intampla si in momentul in care burduful este ciupit, pierdem vaselina din el si intra praf si mizerie in interior. Ca si simptome, veti auzi un sunet metalic (fier pe fier) sau o bataie cand luati un viraj mai strans. 

Semnele unei planetare defecte sunt destul de clare. De exemplu, zgomotul puternic la plecarea de pe loc, in mod normal masina nu ar trebui sa produca absolut nici un zgomot. Sau la un viraj mai strans incepe sa sa auda o bataie care creste progresiv in intensitate odata cu viteza.

La fel, daca la schimbarea treptelor de viteza se aud zgomote de la rotile fata (sau o roata), este clar ca ai o problema cu o planetara. Ca si optiuni avem asa, inlocuirea capului de planetara (doar acea articulatie din capat) sau toata planetara sau sa achizitionam una sh din dezmembrari.

De cele mai multe ori propietarii aleg sa inlocuiasca doar capul de planetara deoarce costa mult mai putin decat daca am inlocui intreaga planetara, din pacate la schimbarea articulatiei, manopera va fi putin mai mare, dar tot nu se ajunge la pretul unei planetare noi. De asemenea putem achizitiona o planetara sh, din dezmembrari, dar trebuie sa fim foarte atenti, deoarece nu stim ce viata a avut masina de pe care a fost data jos acea planetara.

Asadar daca ai o masina mai veche sfatul nostru este sa monitorizezi starea burdufurilor, sa nu fie ciupite si sa pierzi vaselina, deoarece lubrifierea joaca un rol foarte important. Un alt sfat este sa eviti accelerarile puternice cu rotile virate foarte tare.

Sfatul nostru este ca in momentul in care ai auzit un zgomot asemanator cu cele descris mai sus sau ai observant ca ai burduful unei planetare ciupit sa iti faci cat mai repede o programare la un service, deoarece nu este de joaca cu planetarele. Daca cedeaza una dintre ele ramai in drum.

 

Citeste si despre: cutie de viteze manuala sau automata

 

Sursa foto: popularmechanics.com, nevaccessories.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate