Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

Cele mai multe masini moderne sunt echipate cu o servofrana. In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.

Daca va intrebati care este motivul pentru care masina incetineste la o apasare destul de inceata a pedalei de frana, ei bine, acest lucru se intampla pentru ca masina dispune de un amplificator de franare, care are rolul de a amplifica presiunea aplicata si de a incetini sau de a opri masina.

Aceste amplificatoare mai sunt cunoscute si sub denumirea de servo, si nu doar ca sunt necesare pentru ca maresc gradul de siguranta, ci contribuie foarte mult si la cresterea performantelor masinii.

La fel insa ca si toate celelalte componente ale unei masini, si dispozitivul de amplificare al franei poate avea de suferit odata cu trecerea timpului, asa ca in continuarea acestui articol veti descoperi care sunt simptomele care va indica acest lucru, si cum poate fi inlocuita servofrana.

Citeste si despre: supapa de retinere a pompei de servofrana defecta

Scopul servofranei

Masinile de demult, erau dotate cu frane cu tambur, insa odata cu trecerea timpului acestea au fost inlocuite cu discurile de frana. Soferii care au prins vremurile in care masinile aveau frane cu tambur, sunt obisnuiti sa apese si acum foarte puternic pedala de frana a masinii, chiar daca acum nu mai este necesar acest lucru, aceste masini fiind acum dotate cu un dispozitiv de franare care are sarcina de a reduce efortul soferului privind franarea masinii.

Aceasta componenta este asezata intre pedala de frana a masinii si cilindrul principal sau pompa centrala de frana, si foloseste un vid pentru depasirea presiunii lichidului care se afla in ansamblul de franare.

Simptomele servofranei defecte

Este foarte important sa urmariti urmatoarele simptome, pentru ca ele sunt cele care va pot informa ca dispozitivul de franare al masinii este defect, sau ca durata de viata a acestuia va fi una foarte scurta de acum inainte.

1. Dificultate in apasarea pedalei de frana a masinii

In momentul in care o masina se confrunta cu o astfel de problema, cea mai probabila cauza este reprezentata de dificultatea in ceea ce priveste apasarea pedalei de frana a masinii. De multe ori pedala de frana nu se mai poate intoarce in pozitia initiala, ramanand lipita de podea.

Daca vi se va intampla candva sa intalniti aceasta situatie, recomandarea noastra este de a inlocui in cel mai scurt timp posibil tot sistemul de franare al masinii. In cazul in care nu remediati aceasta problema, exista sanse foarte mari sa fiti implicati in accidente rutiere care pot fi mortale.

2. Masina are nevoie de un timp mai mare pentru a se opri

In momentul in care exista o problema a sistemului de franare, pedala nu primeste energia necesara pentru a opri masina imediat. Acest lucru poate fi extrem de periculos in momentul in care conditiile meteo nu sunt tocmai favorabile (zapada, polei, drum umed din cauza ploilor).

De asemenea, aceasta problema poate fi daunatoare si in cazul in care nu apreciati distanta in trafic, si va apropiati foarte tare de masina din fata, iar in cazul in care aceasta franeaza, dvs. nu veti mai putea opri masina la timp, si veti produce un accident.

Ei bine, pentru a remedia o asemenea situatie neplacuta, cu siguranta cel mai indicat ar fi sa mergeti cu masina intr-un service autorizat, pentru ca specialistii sa verifice sistemul de franare, si sa remedieze problemele existente.

3. Servofrana se opreste

In momentul in care servofrana este defecta, lucrurile nu sunt pozitive deloc pentru masina dvs, pentru ca de fiecare data cand veti apasa pedala de frana a masinii, servofrana se va opri.

In primul rand, o asemenea problema poate afecta serios sistemul de franare si poate sa duca la costuri mari privind reparatiile ulterioare, insa aflandu-va cu masina in trafic, puteti provoca accidente de circulatie datorita faptului ca servofrana masinii se va opri brusc. 

4. Un fluierat auzit de sub bord

De cele mai multe ori, in momentul in care pompa centrala de frana a masinii este defecta, acesta poate sa produca un suierat care se poate auzi de la o distanta destul de mare. Acest sunet se produce deoarece scade vidul, iar aceasta pierdere a vidului poate sa fie responsabila si de diferite alte probleme privind performantele masinii.

In accest sens, este indicat sa reparati cat mai rapid dispozitivul de franare, pentru ca riscati atat deteriorarea franelor, dar si mai grav, riscati deteriorarea masinii.

Testarea servofranei

Inainte sa va urcati in masina si sa mergeti in service pentru a va fi inlocuita servofrana, cel mai indicat ar fi sa verificati pe cont propriu daca intr-adevar aceasta este defecta. In cele ce urmeaza veti descoperi ceea ce aveti de facut pentru testarea servofranei pe cont propriu.

In primul rand, trebuie sa porniti motorul masinii, insa inainte de toate este necesar sa setati maneta schimbatorului de viteze in pozitia neutra daca aveti o masina cu cutie de viteze manuala, sau in pozitia de parcare daca masina pe care o detineti este cu cutie de viteze automata.

Este important sa cuplati frana de mana si sa actionati motorul, lasandu-l sa functioneze o perioada de timp, dupa care trebuie sa il opriti.

Dupa ce faceti acest lucru, apasati pedala de frana de aproximativ patru ori, si mentineti apasata pedala in jos aplicand o presiune usoara a acesteia.

Urmatorul pas consta in pornirea motorului pentru a doua oara. Este foarte important sa verificati daca pedala de frana se misca in jos, usor. In cazul in care nu se intampla acest lucru, sunt foarte mari sansele ca sistemul de franare al autoturismului sa nu aiba vidare suficienta.

Dupa ce verificati acest lucru, puteti sa opriti motorul masinii, dupa care puteti ridica piciorul incetisor de pe pedala de frana si luati contactul.

Apoi, trebuie sa apasati din nou pedala de frana a masinii tot de patru ori, iar in cazul in care dupa ce apasati de doua – trei ori pe pedala, observati ca aceasta se ridica, sunt sanse mari ca servofrana sa mentina vid sau sa existe o scurgere de vid in rapel. In acest caz, pentru a vedea care este problema, puteti utiliza un manometru sau o pompa de vid.

Dupa ce urmati si acest pas, este important sa porniti motorul, dupa care apasati pedala de frana si opriti din nou motorul. Tineti apasata pedala de frana aproximativ 30 de secunde pentru a vedea daca apoi aceasta ramane apasata sau daca se ridica. In cazul in care pedala de frana nu ramane in locul respectiv, cel mai probabil exista o scurgere in servofrana sau de vid.

In acest caz, cu siguranta va fi nevoie sa mergeti cu masina in service pentru remedierea problemei, iar in functie de marca si modelul masinii pe care o detineti, va fi nevoie sa scoateti mai multi sau mai putini bani din buzunar.

Ceea ce conteaza insa, este ca trebuie sa remediati cat mai repede problema, atat pentru siguranta dvs., cat si pentru siguranta celorlalti participanti la trafic, pentru a nu provoca vreun accident rutier.

Citeste si despre: pedala de frana moale

Sursa foto: youtube.com, pinterest.com, esschwab.com, dnrcomponents.co.uk, blog.autointhebox.com

Articole similare

Acest cod de eroare se refera la un nivel ridicat al circuitului senzorului de temperatura a combustibilului – senzor A.

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului injectorului reductor - bancul 2 - unitatea 2 - tensiune scazuta.

Acest cod se refera la defectiunea circuitului supapei galeriei de admisie - bancul 2 - tensiune ridicata.

Modelul 2GR-FE a inlocuit versiunea precedenta 1MZ-FE V6 si legendarele sase motoare 2JZ inline.