Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

Cele mai multe masini moderne sunt echipate cu o servofrana. In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.

Daca va intrebati care este motivul pentru care masina incetineste la o apasare destul de inceata a pedalei de frana, ei bine, acest lucru se intampla pentru ca masina dispune de un amplificator de franare, care are rolul de a amplifica presiunea aplicata si de a incetini sau de a opri masina.

Aceste amplificatoare mai sunt cunoscute si sub denumirea de servo, si nu doar ca sunt necesare pentru ca maresc gradul de siguranta, ci contribuie foarte mult si la cresterea performantelor masinii.

La fel insa ca si toate celelalte componente ale unei masini, si dispozitivul de amplificare al franei poate avea de suferit odata cu trecerea timpului, asa ca in continuarea acestui articol veti descoperi care sunt simptomele care va indica acest lucru, si cum poate fi inlocuita servofrana.

Citeste si despre: supapa de retinere a pompei de servofrana defecta

Scopul servofranei

Masinile de demult, erau dotate cu frane cu tambur, insa odata cu trecerea timpului acestea au fost inlocuite cu discurile de frana. Soferii care au prins vremurile in care masinile aveau frane cu tambur, sunt obisnuiti sa apese si acum foarte puternic pedala de frana a masinii, chiar daca acum nu mai este necesar acest lucru, aceste masini fiind acum dotate cu un dispozitiv de franare care are sarcina de a reduce efortul soferului privind franarea masinii.

Aceasta componenta este asezata intre pedala de frana a masinii si cilindrul principal sau pompa centrala de frana, si foloseste un vid pentru depasirea presiunii lichidului care se afla in ansamblul de franare.

Simptomele servofranei defecte

Este foarte important sa urmariti urmatoarele simptome, pentru ca ele sunt cele care va pot informa ca dispozitivul de franare al masinii este defect, sau ca durata de viata a acestuia va fi una foarte scurta de acum inainte.

1. Dificultate in apasarea pedalei de frana a masinii

In momentul in care o masina se confrunta cu o astfel de problema, cea mai probabila cauza este reprezentata de dificultatea in ceea ce priveste apasarea pedalei de frana a masinii. De multe ori pedala de frana nu se mai poate intoarce in pozitia initiala, ramanand lipita de podea.

Daca vi se va intampla candva sa intalniti aceasta situatie, recomandarea noastra este de a inlocui in cel mai scurt timp posibil tot sistemul de franare al masinii. In cazul in care nu remediati aceasta problema, exista sanse foarte mari sa fiti implicati in accidente rutiere care pot fi mortale.

2. Masina are nevoie de un timp mai mare pentru a se opri

In momentul in care exista o problema a sistemului de franare, pedala nu primeste energia necesara pentru a opri masina imediat. Acest lucru poate fi extrem de periculos in momentul in care conditiile meteo nu sunt tocmai favorabile (zapada, polei, drum umed din cauza ploilor).

De asemenea, aceasta problema poate fi daunatoare si in cazul in care nu apreciati distanta in trafic, si va apropiati foarte tare de masina din fata, iar in cazul in care aceasta franeaza, dvs. nu veti mai putea opri masina la timp, si veti produce un accident.

Ei bine, pentru a remedia o asemenea situatie neplacuta, cu siguranta cel mai indicat ar fi sa mergeti cu masina intr-un service autorizat, pentru ca specialistii sa verifice sistemul de franare, si sa remedieze problemele existente.

3. Servofrana se opreste

In momentul in care servofrana este defecta, lucrurile nu sunt pozitive deloc pentru masina dvs, pentru ca de fiecare data cand veti apasa pedala de frana a masinii, servofrana se va opri.

In primul rand, o asemenea problema poate afecta serios sistemul de franare si poate sa duca la costuri mari privind reparatiile ulterioare, insa aflandu-va cu masina in trafic, puteti provoca accidente de circulatie datorita faptului ca servofrana masinii se va opri brusc. 

4. Un fluierat auzit de sub bord

De cele mai multe ori, in momentul in care pompa centrala de frana a masinii este defecta, acesta poate sa produca un suierat care se poate auzi de la o distanta destul de mare. Acest sunet se produce deoarece scade vidul, iar aceasta pierdere a vidului poate sa fie responsabila si de diferite alte probleme privind performantele masinii.

In accest sens, este indicat sa reparati cat mai rapid dispozitivul de franare, pentru ca riscati atat deteriorarea franelor, dar si mai grav, riscati deteriorarea masinii.

Testarea servofranei

Inainte sa va urcati in masina si sa mergeti in service pentru a va fi inlocuita servofrana, cel mai indicat ar fi sa verificati pe cont propriu daca intr-adevar aceasta este defecta. In cele ce urmeaza veti descoperi ceea ce aveti de facut pentru testarea servofranei pe cont propriu.

In primul rand, trebuie sa porniti motorul masinii, insa inainte de toate este necesar sa setati maneta schimbatorului de viteze in pozitia neutra daca aveti o masina cu cutie de viteze manuala, sau in pozitia de parcare daca masina pe care o detineti este cu cutie de viteze automata.

Este important sa cuplati frana de mana si sa actionati motorul, lasandu-l sa functioneze o perioada de timp, dupa care trebuie sa il opriti.

Dupa ce faceti acest lucru, apasati pedala de frana de aproximativ patru ori, si mentineti apasata pedala in jos aplicand o presiune usoara a acesteia.

Urmatorul pas consta in pornirea motorului pentru a doua oara. Este foarte important sa verificati daca pedala de frana se misca in jos, usor. In cazul in care nu se intampla acest lucru, sunt foarte mari sansele ca sistemul de franare al autoturismului sa nu aiba vidare suficienta.

Dupa ce verificati acest lucru, puteti sa opriti motorul masinii, dupa care puteti ridica piciorul incetisor de pe pedala de frana si luati contactul.

Apoi, trebuie sa apasati din nou pedala de frana a masinii tot de patru ori, iar in cazul in care dupa ce apasati de doua – trei ori pe pedala, observati ca aceasta se ridica, sunt sanse mari ca servofrana sa mentina vid sau sa existe o scurgere de vid in rapel. In acest caz, pentru a vedea care este problema, puteti utiliza un manometru sau o pompa de vid.

Dupa ce urmati si acest pas, este important sa porniti motorul, dupa care apasati pedala de frana si opriti din nou motorul. Tineti apasata pedala de frana aproximativ 30 de secunde pentru a vedea daca apoi aceasta ramane apasata sau daca se ridica. In cazul in care pedala de frana nu ramane in locul respectiv, cel mai probabil exista o scurgere in servofrana sau de vid.

In acest caz, cu siguranta va fi nevoie sa mergeti cu masina in service pentru remedierea problemei, iar in functie de marca si modelul masinii pe care o detineti, va fi nevoie sa scoateti mai multi sau mai putini bani din buzunar.

Ceea ce conteaza insa, este ca trebuie sa remediati cat mai repede problema, atat pentru siguranta dvs., cat si pentru siguranta celorlalti participanti la trafic, pentru a nu provoca vreun accident rutier.

Citeste si despre: pedala de frana moale

Sursa foto: youtube.com, pinterest.com, esschwab.com, dnrcomponents.co.uk, blog.autointhebox.com

Articole similare
Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Totul despre conducerea defensiva

Totul despre conducerea defensiva

Conducerea defensiva se refera la soferii care prioritizeaza siguranta pe sosele in fata a orice altceva atunci cand se afla la volan.

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Totul despre senzorul presiune turbo

Totul despre senzorul presiune turbo

Senzorul presiune turbo este o parte a motorului cu turbina care masoara si reguleaza presiunea aerului din galeria de admisie.

Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.

Totul despre convertizorul de cuplu

Totul despre convertizorul de cuplu

Acestea sunt cele mai importante informatii legate de convertizorul de cuplu al unei masini.

Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa.

Totul despre anvelopele All-Season

Totul despre anvelopele All-Season

Sunt cauciucurile pentru toate anotimpurile intr-adevar bune pentru orice anotimp ?

Totul despre consumul de antigel

Totul despre consumul de antigel

Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel.

Totul despre lichidul de servodirectie

Totul despre lichidul de servodirectie

Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici.

Totul despre sistemul mild-hybrid

Totul despre sistemul mild-hybrid

Motorul electric functioneaza ca un ajutor la motorul de combustie interna si nu este capabil sa alimenteze motorul de unul singur.

Totul despre redresoarele inteligente

Totul despre redresoarele inteligente

Cand o baterie nu este complet incarcata, sulful va coroda terminalele bateriei si va poate cauza mari probleme cand vreti sa plecati la drum.

Totul despre anvelopele masinii tale

Totul despre anvelopele masinii tale

Cauciucuri, anvelope sau pneuri inseamna acelasi lucru. Afla ce inseamna marcajele de pe lateral, ce tip sa cumperi si cand trebuie schimbate.

Totul despre bateria auto

Totul despre bateria auto

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte cunoscuta de toti soferii si anume despre bateria auto.

Totul despre pompa de injectie

Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.

Totul despre planetarele masinii

Totul despre planetarele masinii

Planetara este o piesa viatala a sistemului de transmisie, ea are rolul de a transmite energia cinetica a motorului la roata.

Totul despre alarma auto

Totul despre alarma auto

Te-ai gandit vreodata cum functioneaza acest dispozitiv? In acest articol vom analiza componentele si modul de functionare a unei alarme auto.

Totul despre masinile autonome

Totul despre masinile autonome

Aceasta masina nu are nevoie de prezenta unui pasager uman pentru a prelua controlul si este capabila de orice poate face o masina cu sofer.

Totul despre taxa Oxigen

Totul despre taxa Oxigen

In acest articol, vom trece in revista tot ce trebuie sa stii despre noua taxa: cine o plateste, cine nu o plateste, unde se poate achita, si multe alte detalii.

Totul despre supapa EGR

Totul despre supapa EGR

Ce face supapa EGR? Care sunt simptomele unei supape infundate, cum trebuie curatata si cate tipuri de EGR exista?

Totul despre clapeta de acceleratie

Totul despre clapeta de acceleratie

Murdaria si depunerile din interiorul carcasei, problemele electrice, scurgerile de vid, toate reprezinta indicatori de inlocuire a clapetei de acceleratie.

Totul despre anvelope slick si semi-slick

Totul despre anvelope slick si semi-slick

Alegerea unui set de anvelope pentru un autoturism pare un lucru simplu, dar in realitate nu este chiar asa.

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Ce inseamna FSI, TSI si TFSI? Care este diferenta dintre ele, care este mai fiabil si care consuma mai putin? Ce sa alegi? Afla la noi.

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

In articolul de astazi vom vorbi despre un subiect destul de interesant, spunem noi. Vom vorbi despre diferentele dintre sistemul BiTurbo si cel Twin-Turbo.