Totul despre subvirare si supravirare

Totul despre subvirare si supravirare

Chiar daca la prima vedere efectuarea unui viraj pare o operatiune destul de simpla pentru majoritatea soferilor, supravirarea si subvirarea ne pot afecta in orice moment, ceea ce poate sa puna in pericol siguranta noastra si a celor din jur. Cele doua tipuri de virare sunt termeni folositi pentru a descrie situatiile in care autoturismul se comporta diferit fata de ceea ce ii comanda soferul atunci cand efectueaza un viraj.

Este indicat sa cunoastem modul in care apar aceste doua situatii, care sunt cauzele ce le determina si cum este corect sa actionam pentru a putea remedia situatia in timp util si pentru a nu pierde controlul autoturismului.

Atunci cand vorbim despre supravirare, aceasta afecteaza in general pneurile din spate ale unui autoturism si apare in cele mai multe cazuri la autovehiculele care sunt echipate cu tractiune spate, deoarece cea mai mare parte a puterii este trimisa catre puntea spate. Atunci cand efectuam un viraj, pneurile din fata continua sa urmeze linia de viraj indicata, in timp ce cele din spate incep sa se desprinda de pe suprafata carosabila sau sa piarda contactul, ceea ce va conduce rapid la supravirarea, acestea neputand sa mai urmeze linia de viraj.

In cele mai multe cazuri ne vom confrunta cu aceasta situatie cand drumul este umed sau inghetat sau daca soferul intra in curba cu o viteza prea mare, ceea ce va face ca rotile sa se roteasca cu o viteza mai mare decat aderenta maxima posibila. Deoarece anvelopele spate vor avea tendinta de a impinge autovehicului in directia opusa virajului, miscarea rezultata va face ca vehiculul sa inceapa sa se invarta daca nu actionam rapid pentru a relua controlul asupra masinii.

Atunci cand va confruntati cu supravirarea este foarte important sa ramaneti calm si sa actionati imediat pentru a relua controlul asupra autoturismului. Este foarte important ca atunci cand simtiti ca masina incepe sa supravireze sa nu apasati pedala de frana, pentru ca in acest fel veti pierde si mai mult controlul masinii, iar rotile se vor invarti in gol. Reducerea vitezei autoturismului trebuie facuta prin ridicarea piciorului treptat de pe acceleratie, timp in care trebuie sa incepeti sa virati usor in directia derapajului, pentru a readuce masina intr-o pozitie dreapta.

Subvirarea este exact opusul supravirarii, dar este o miscare mult mai putin periculoasa si mai usor de controlat. Subvirarea are loc atunci cand rotim volanul pentru a efectua un viraj, dar rotile din fata continua sa se deplaseze pe o traiectorie dreapta si refuza sa efectueze virajul complet. In general, aceasta situatie apare atunci cand incercam sa facem virajul foarte rapid, iar pneurile din fata sunt fortate sa vireze in timp ce trebuie sa gestioneze si acceleratia sau franarea. De cele mai multe ori subvirarea apare atunci cand ajungeti in curba si incepeti sa virati prea tarziu, moment in care veti forta volanul.

Asa cum am mentionat anterior, este mult mai usor sa redresam un autoturism in subvirare, decat unul in supravirare, iar majoritatea masinilor sunt echipate cu sisteme capabile sa controleze aceasta situatie. La fel ca si in cazul supravirari, trebuie sa ramanem calmi si sa nu efectuam miscari bruste, sa reducem viteza prin ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie si in nici un caz sa nu continuam sa acceleram.

In cazul subvirarii agresive, este indicat sa se franeze brusc pentru a aduce greutatea inapoi pe puntea fata si pentru a recastiga tractiune. Contrar tuturor asteptarilor, in cazul subvirarii, volanul trebuie indreptat catre exteriorul curbei iar in momentul cand recapatam tractiunea, abia atunci se poate vira in siguranta in timp ce franam.

sursa foto: https://www.pinterest.pt/

Citeste si...
Poti adauga lichid de racire atunci cand motorul este fierbinte?
Poti adauga lichid de racire atunci cand motorul este fierbinte?

Lichidul de racire este un element esential in angrenajul oricarui autoturism si de multe ori putem sustine ca este la fel de impo...

Metode prin care sa conduci in siguranta atunci cand traficul este foarte aglomerat
Metode prin care sa conduci in siguranta atunci cand traficul este foarte aglomerat

Se apropie sarbatorile importante din acest an, iar drumurile sunt mai pline ca niciodata, aglomerate si tensionate din cauza nenu...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...