Totul despre suspensiile pe aer

Totul despre suspensiile pe aer

Sistemul de suspensii este o parte integranta a unei masini. Cel mai des folosit tip de suspensii este cel cu arcuri din metal. Acesta este format din

Acesta este sistemul traditional de suspensii. Din pacate, acesta a fost proiectat cu un set destul de fix de scenarii in minte. De aceea, a fost nevoie ca tehnologia sa avanseze pentru a crea suspensiile pe aer.

Suspensiile pe aer au fost folosite timp de multi ani la camioane, autobuze si alte vehicule de mare tonaj, dar in ultimii ani au devenit extrem de populare si in cazul altor tipuri de vehicule, precum motociclete sau masini sport.

La modul cel mai simplu, suspensiile pe aer inlocuiesc arcurile din metal cu arcuri de aer. Acestea sunt pungi cu aer rezistente, realizate din cauciuc si plastic, care sunt umflate pana la o anumita presiune si inaltime pentru a imita arcurile din metal.

Arcurile de aer furnizeaza o suspensie ajustabila, prin adaugarea de aer atunci cand masina este incarcata, si dezumflarea lor, cand masina circula fara greutate suplimentara.

Dar asemanarile dintre cele doua sisteme se opresc aici. Sistemele de suspensii pe aer moderne sunt dotate cu un compresor de aer, senzori si controale electronice, ceea ce le confera numeroase avantaje fata de sistemele conventionale din metal. Vom trece mai tarziu in revista beneficiile suspensiilor pe aer. Deocamdata hai sa vedem din ce este compus un sistem de suspensii pe aer.

Citeste si despre:

Componentele si mod de functionare - suspensii pe aer

Versiunile timpurii de suspensii pe aer erau destul de simple. Pungile cu aer inlocuiau arcurile din metal, si erau umflate la presiunea si inaltimea corecte, cu ajutorul unui compresor, printr-o supapa. In timp, datorita avansarii tehnologiei, au fost adaugate mai multe componente, care variaza de la producator la producator, insa foarte putin. De obicei, diferentele tin de control si usurinta de instalare.

Majoritatea sistemelor de suspensii pe aer din prezent sunt dotate cu un compresor de aer. Acesta este o pompa electrica al carei rol este de a alimenta cu aer pungile printr-o serie de furtunuri cu aer comprimat. De obicei, compresorul este montat pe structura vehiculului sau in portbagaj. Compresorul trage aer din exterior in pompa, il comprima si apoi il muta in pungi.

Aerul din exterior este in multe situatii plin de umezeala, iar umezeala poate afecta negativ un sistem inchis. De aceea, majoritatea compresoarelor de aer au atasat un uscator. Cu ajutorul unei substante numite desicant, uscatorul absoarbe umezeala din aer inainte ca acesta sa fie pompat in sistem.

Sistemele mai simple se bazeaza doar pe compresor sa mentina nivelul de presiune potrivit. Sistemele mai avansate sunt dotate si cu un rezervor de aer pentru a mentine presiunea si pentru a egaliza tranzitia dintre diferite niveluri de presiune.

Compresoarele sunt de multe feluri: pot fi activate manual sau automat, pot fi controlate de sofer sau printr-un sistem electronic automat, sau chiar o combinatie intre cele doua.

Sistemele electronice sunt controlate printr-un modul de control electronic, al carui software poate fi mai simplu sau mai complex, in functie de producator. Modulul primeste informatii pretioase prin senzori si controleaza compresorul in functie de acestea.

Mod de instalare al suspensiilor pe aer

Este recomandat ca instalarea suspensiilor pe aer sa fie realizata de catre un mecanic. Dar iata care sunt pasii generali de instalare.

Vei avea nevoie de urmatoarele unelte: un set de unelte de baza, clichet, kitul de suspensie pe aer, protectie oculara si cric.

Pasul 1: Cu ajutorul cricului, ridica masina si plaseaz-o pe suporti, apoi scoate rotile.

Scoate arcurile si lonjeroanele.

Pasul 3: Daca sistemul pe care vrei sa il instalezi este dotat cu compresor, cel mai comun loc de instalare este in spatiul rotii de rezerva. Scoate roata de rezerva si panourile interioare pentru a face lor compresorului.

Instaleaza arcurile de aer in fata si in spate.

Pasul 5: Instaleaza compresorul de aer si rezervorul de aer in spatiul de la roata de rezerva.

Conecteaza compresorul la aer si la curent, cu ajutorul firelor si cablurilor. In general, firele sunt rutate cu ajutorul unui releu si a unei sigurante, apoi sunt legate la baterie. Fiecare colt al vehiculului va avea nevoie de proprie linie de aer care ajunge la compresor. Aceste linii trebuie instalate pe sub masina, astfel incat sa nu se rupa/indoaie in timpul condusului.

Pasul 7: Verifica toate componentele si asigura-te ca sunt bine fixate. Majoritatea sistemelor de suspensii cu aer trebuie rulate de cateva ori si verificate inainte de a fi folosite. Ultimul lucru pe care trebuie sa il faci este sa te asiguri ca nu exista scurgeri.

Avantajele si dezavantajele suspensiilor pe aer

Avantaje

Suspensiile pe aer maresc confortul in timpul condusului, ofera o manevrabilitate mai buna si un grad superior de adaptare la diversele conditii de drum. Ele ofera mai multa siguranta si confort soferului, reducand considerabil zgomotul, vibratiile si duritatea drumului, aspecte ce pot cauza oboseala si disconfort.

Dotarea masinii cu suspensii pe aer are un efect pozitiv si asupra celorlalte componente ale vehiculului, reducand uzura datorata vibratiilor.

Suspensiile pe aer pot imbunatati consumul de combustibil, in special in cazul vehiculelor mari. Unele sisteme au capacitatea de a optimiza inaltimea vehiculului in timpul mersului, in functie de incarcare.

Vehiculele incarcate au o inaltime de la sol mai mare, deoarece exista mai putina presiune care apasa pe suspensii. Insa acest aspect este negativ, din punct de vedere al rezistentei impotriva vantului.

Deoarece suspensiile sunt mai adecvate la suprafata drumului, pot fi atinse viteze mai mari in curbe, ceea ce inseamna timp mai putin petrecut la volan, pe drumurile sinuoase.

Suspensiile pe aer pot imbunatati considerabil capacitatea de tractare. Soferii pot mari rigiditatea la tractare, in acelasi timp imbunatatind confortul.

Un alt avantaj al suspensiilor pe aer este prelungirea vietii anvelopelor. Cresterea eficientei suspensiilor inseamna mai putine vibratii care trebuie ajustate de anvelope, ceea ce permite anvelopelor sa reziste mai mult.

Dezavantaje

Unul dintre dezavantajele suspensiilor pe aer il reprezinta scurgerile, lucru comun la toate sistemele, indiferent de producator. Un sistem va inceta sa functioneze atunci cand nu va mai putea retine aerul. Printre problemele comune ale sistemelor de suspensii pe aer se numara si furtunurile de aer infundate, care de asemenea le pot inceta functionarea.

Spre deosebire de suspensiile conventionale, suspensiile pe aer sunt mai scumpe, atat la achizitie, cat si din punct de vedere al mentenantei. De obicei, ele reprezinta o optiune extra cost la achizitia unei masini noi. Doar cateva tipuri de vehicule au suspensii de aer ca dotare standard, cum ar fi SUV-urile si masinile de lux.

Instalarea poate fi si ea un dezavantaj. In functie de complexitate, instalarea unui sistem poate dura foarte mult si necesita utilizarea unui numar mare de unelte profesionale. De aceea, este recomandat ca instalarea sa fie facuta doar de catre mecanici profesionisti.

Citeste si despre: vibratii la motor

Concluzie

Speram ca informatiile pe care ti le-am oferit te vor ajuta in decizia ta de a-ti monta sau nu un sistem de suspensii pe aer. Suspensiile pe aer imbunatatesc calitatea calatoriilor, capacitatea de remorcare, si performanta vehiculului.

Dar, in ce priveste fiabilitatea si increderea pe termen lung, sistemele de suspensii pe aer se pot deteriora cu timpul si costa mai mult, asadar este bine sa iei in calcul acest lucru la stabilirea bugetului tau de mentenanta.

Citeste si despre: ce este si ce face bratul suspensiei

Sursa foto: fastcar.co.uk, carid.com, tuitionphysics.com

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...