Amortizorul: Ce este amortizorul si care este rolul lui?

Amortizorul: Ce este amortizorul si care este rolul lui?

In ultimii ani, progresele inregistrate in dezvoltarea vehiculelor din ce in ce mai performante au determinat, in special, concentrarea pe dezvoltarea unui sasiu mai performant si pentru ca sistemul de directie sa fie cat mai bine intretinut. Amortizorul este o parte importanta a sasiului.

Amortizorul mai are si o denumire mai lunga si anume, amortizor de socuri. Aceasta denumire este insa gresita, pentru ca amortizoarele nu absorb socurile. Ele trebuie sa reduca si sa decelereze vibratiile arcurilor. Amortizoarele impreuna cu arcurile asigura legatura dintre caroserie si suspensia masinii.

Roata emite de 10 ori mai multe vibratii decat caroseria si daca amortizorul nu ar exista aceste vibratii ar fi transmise catre caroserie.

Amortizorul este cel care se asigura ca pasagerii nu vor simtii vibratiile rotii. In termeni tehnic, el nu este un absorbator de socuri, ci mai degraba un diminuator de vibratii.

In teorie, amortizorul este un convertor de energie. El transforma energia cinetica de la arcuri in caldura, prin frecare cu un lichid.

Aceasta transformare are loc atunci cand pistonul amortizorului se deplaseaza in sus si in jos in cilindrul umplut cu lichid. In acest timp supape plasate pe cilindru decelereaza miscarea pistonului atat de puternic, incat vibratia arcului este stopata.

In ziua de astazi, majoritatea amortizoarelor vin cu gaz in loc de ulei in interiorul cilindrului. O data cu evolutia motoarelor a trebuit dezvoltata si o metoda mai sigura de amortizare.

Amortizoarele cu ulei puteau ajunge sa depaseasca temperaturi de 120 de grade Celsius in interior.

De aici apareau probleme, uleiul spuma se incalzea foarte tare si distrugea supapele care il tineau inauntru, iar amortizorul se defecta complet.

Atunci cand mergi mult cu o masina care are amortizoare cu ulei, uleiul se incalzeste atat de tare, incat amortizorul nu va mai functiona cum trebuie. El pierde si 35% din forta de amortizare in timpul unei calatorii lungi, cu alte cuvinte, el nu va mai amortiza ca la inceputul calatoriei.

Ce se intampla in acest caz? Aderenta rotilor va fi diferita si se modifica performantele masinii, dar si confortul. Este indicat sa te opresti din cand in cand la o pauza de cafea pentru a lasa uleiul sa se raceasca si amortizorul sa functioneze iar in parametrii.

Aceste modificari nu apar in cazul amortizoarelor cu gaz. Azotul din interior mentine o presiune constanta. Ele sunt folosite pentru a elimina tendinta uleiului de a face spuma.

Sursa foto: ebay.com, thekidshouldseethis.com, hotsportcars.net