Totul despre Tiptronic - Dailydriven.ro

Tiptronic este un tip de transmise automata care poate fi controlata ca o transmisie manuala. Masinile cu transmisie automata sunt usor de condus, deoarece un computer este cel care decide in ce viteza se conduce masina.

Insa, daca intrebi un sofer veteran, cu siguranta iti va spune ca masinile cu transmisie manuala sunt cele mai bune, deoarece iti permit sa simti mai bine masina. De aici s-a nascut o provocare pentru producatorii de masini: cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

 

Citeste si despre: cutie de viteze manuala sau automata

 

 

Scurt istoric

 

Desi anumite forme de sisteme de transmisie semi-automata au existat inca din anii 30, sistemul Tiptronic a fost inaugurat in anul 1990, pe automobilul Porsche 911. Reactia publica a fost pozitiva, iar compania a continuat sa rafineze sistemul de-a lungul anilor. 

 

 

Cum functioneaza si cum se conduce

 

Transmisia Tiptronic combina tot ce este mai bun din cele doua tipuri de transmisie: ofera convenienta sistemului automat, pastrand entuziasmul condusului manual. Scopul principal este de a oferi soferului mai mult control asupra performantelor si comportamentului masinii, aproximand senzatia de cutie manuala, dar cu finetea si usurinta in condus a masinilor cu transmisie manuala.

Sistemul Tiptronic are doua moduri de transmisie: automat si manual. In modul automat, intregul sistem de transmisie al masinii este controlat de ECU. Astfel, el se va comporta la fel ca orice alt sistem automat de transmisie, soferul trebuind doar sa accelereze si sa franeze. Acesta este modul ideal de condus in conditii de trafic aglomerat.

Atunci cand soferul doreste sa preia controlul asupra transmisiei, poate schimba pe modul manual. In acest mod, computerul masinii transfera controlul integral soferului, care poate schimba in voie vitezele in functie de preferinte. Schimbarea manuala a vitezelor se face cu ajutorul unor butoane de pe volan.

 

 

Este interesant de notat ca, in vreme ce soferul are libertatea de a schimba vitezele dupa propria vointa, o parte semnificativa a controlului transmisiei inca ii revine ECU. Putem lua ca exemplu sistemul Tiptronic in masinile Audi, unde, chiar si in modul manual, masina trece de la viteza 1 la 2 in modul automat. Apoi, masina asteapta input-ul soferului pentru a trece in vitezele 3, 4 si 5.

Majoritatea masinilor dotate cu Tiptronic au incorporate sisteme de protectie, atat pentru turatiile joase, cat si ridicate. Astfel, daca soferul nu reuseste sa schimbe viteza, iar numarul de rotatii pe minut ajunge la o valoare prea inalta, ECU schimba viteza in mod automat. In mod similar, daca rotatiile scad sub limita acceptabila pentru viteza in care se afla masina, sistemul trece in mod automat la o viteza mai joasa.

In sistemele mai moderne, precum Triptonic S, sistemul se intoarce la modul automat daca nu detecteaza nicio actiune din partea soferului in interval de 8 secunde. Toate aceste masuri au fost dezvoltate pentru a proteja motorul si sistemul de transmisie.

In continuare, sa trecem in revista principalele avantaje si dezavantaje ale transmisiei Tiptronic.

 

Citeste si despre: probleme comune ale convertizorului de cuplu

 

 

Avantaje

 

Sistemele Tiptronic cu comenzi pe volan permit soferului sa tina tot timpul mainile pe volan, chiar si in timp ce schimba vitezele, ceea ce mareste gradul de control.

 

Prin monitorizarea constanta a numarului de rotatii pe minut, sistemul Tiptronic reuseste sa faca schimbarile potrivite pentru a proteja sistemul de transmisie al motorului.

Folosirea transmisiei automate in modul manual il asista pe sofer prin faptul ca previne calarea motorului in caz ca nu reuseste sa treaca la o viteza inferioara.

 

Dezavantaje

 

Soferul nu are control total asupra transmisiei masinii, astfel ca anumite stiluri de condus nu se vor potrivi cu acest tip de sistem.

Tiptronic foloseste un convertor de cuplu in locul unui mecanism clasic de ambreiaj, ceea ce poate conduce la o diminuarea a puterii.

De vreme ce, chiar si in modul manual, ECU este cel care realizeaza efectiv schimbarea vitezelor, exista mici intarzieri intre schimbarile de viteza, aspect mai evident in cazul stilurilor de condus mai agresive.

Sistemele Tiptronic sporesc greutatea masinii, din cauza componentelor suplimentare si a dimensiunii cutiei de viteze.

 

 

Concluzie

 

Transmisia Tiptronic iti ofera tot ce e mai bun din cele doua lumi: automat si manual. Poti schimba vitezele fara sa mai apesi ambreiajul si sa te simti ferit de pericole, datorita sistemelor de siguranta incorporate. Astfel, sansele sa faci erori de condus cand masina este dotata cu Tiptronic sunt foarte mici.

 

Citeste si despre: ce este mecatronicul

 

 

Sursa foto: carfromjapan.com, autohaussouthbay.com, base.binus.ac.id

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate