Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Tiptronic este un tip de transmise automata care poate fi controlata ca o transmisie manuala. Masinile cu transmisie automata sunt usor de condus, deoarece un computer este cel care decide in ce viteza se conduce masina.

Insa, daca intrebi un sofer veteran, cu siguranta iti va spune ca masinile cu transmisie manuala sunt cele mai bune, deoarece iti permit sa simti mai bine masina. De aici s-a nascut o provocare pentru producatorii de masini: cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Citeste si despre: cutie de viteze manuala sau automata

Scurt istoric

Desi anumite forme de sisteme de transmisie semi-automata au existat inca din anii 30, sistemul Tiptronic a fost inaugurat in anul 1990, pe automobilul Porsche 911. Reactia publica a fost pozitiva, iar compania a continuat sa rafineze sistemul de-a lungul anilor. 

Cum functioneaza si cum se conduce

Transmisia Tiptronic combina tot ce este mai bun din cele doua tipuri de transmisie: ofera convenienta sistemului automat, pastrand entuziasmul condusului manual. Scopul principal este de a oferi soferului mai mult control asupra performantelor si comportamentului masinii, aproximand senzatia de cutie manuala, dar cu finetea si usurinta in condus a masinilor cu transmisie manuala.

Sistemul Tiptronic are doua moduri de transmisie: automat si manual. In modul automat, intregul sistem de transmisie al masinii este controlat de ECU. Astfel, el se va comporta la fel ca orice alt sistem automat de transmisie, soferul trebuind doar sa accelereze si sa franeze. Acesta este modul ideal de condus in conditii de trafic aglomerat.

Atunci cand soferul doreste sa preia controlul asupra transmisiei, poate schimba pe modul manual. In acest mod, computerul masinii transfera controlul integral soferului, care poate schimba in voie vitezele in functie de preferinte. Schimbarea manuala a vitezelor se face cu ajutorul unor butoane de pe volan.

Este interesant de notat ca, in vreme ce soferul are libertatea de a schimba vitezele dupa propria vointa, o parte semnificativa a controlului transmisiei inca ii revine ECU. Putem lua ca exemplu sistemul Tiptronic in masinile Audi, unde, chiar si in modul manual, masina trece de la viteza 1 la 2 in modul automat. Apoi, masina asteapta input-ul soferului pentru a trece in vitezele 3, 4 si 5.

Majoritatea masinilor dotate cu Tiptronic au incorporate sisteme de protectie, atat pentru turatiile joase, cat si ridicate. Astfel, daca soferul nu reuseste sa schimbe viteza, iar numarul de rotatii pe minut ajunge la o valoare prea inalta, ECU schimba viteza in mod automat. In mod similar, daca rotatiile scad sub limita acceptabila pentru viteza in care se afla masina, sistemul trece in mod automat la o viteza mai joasa.

In sistemele mai moderne, precum Triptonic S, sistemul se intoarce la modul automat daca nu detecteaza nicio actiune din partea soferului in interval de 8 secunde. Toate aceste masuri au fost dezvoltate pentru a proteja motorul si sistemul de transmisie.

In continuare, sa trecem in revista principalele avantaje si dezavantaje ale transmisiei Tiptronic.

Citeste si despre: probleme comune ale convertizorului de cuplu

Avantaje

Sistemele Tiptronic cu comenzi pe volan permit soferului sa tina tot timpul mainile pe volan, chiar si in timp ce schimba vitezele, ceea ce mareste gradul de control.

Prin monitorizarea constanta a numarului de rotatii pe minut, sistemul Tiptronic reuseste sa faca schimbarile potrivite pentru a proteja sistemul de transmisie al motorului.

Folosirea transmisiei automate in modul manual il asista pe sofer prin faptul ca previne calarea motorului in caz ca nu reuseste sa treaca la o viteza inferioara.

Citeste si despre: pret soft stage 1

Dezavantaje

Soferul nu are control total asupra transmisiei masinii, astfel ca anumite stiluri de condus nu se vor potrivi cu acest tip de sistem.

Tiptronic foloseste un convertor de cuplu in locul unui mecanism clasic de ambreiaj, ceea ce poate conduce la o diminuarea a puterii.

De vreme ce, chiar si in modul manual, ECU este cel care realizeaza efectiv schimbarea vitezelor, exista mici intarzieri intre schimbarile de viteza, aspect mai evident in cazul stilurilor de condus mai agresive.

Sistemele Tiptronic sporesc greutatea masinii, din cauza componentelor suplimentare si a dimensiunii cutiei de viteze.

Concluzie

Transmisia Tiptronic iti ofera tot ce e mai bun din cele doua lumi: automat si manual. Poti schimba vitezele fara sa mai apesi ambreiajul si sa te simti ferit de pericole, datorita sistemelor de siguranta incorporate. Astfel, sansele sa faci erori de condus cand masina este dotata cu Tiptronic sunt foarte mici.

Citeste si despre: ce este mecatronicul

Sursa foto: carfromjapan.com, autohaussouthbay.com, base.binus.ac.id

Articole similare
Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Totul despre conducerea defensiva

Totul despre conducerea defensiva

Conducerea defensiva se refera la soferii care prioritizeaza siguranta pe sosele in fata a orice altceva atunci cand se afla la volan.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa.

Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.

Totul despre anvelopele All-Season

Totul despre anvelopele All-Season

Sunt cauciucurile pentru toate anotimpurile intr-adevar bune pentru orice anotimp ?

Totul despre consumul de antigel

Totul despre consumul de antigel

Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel.

Totul despre redresoarele inteligente

Totul despre redresoarele inteligente

Cand o baterie nu este complet incarcata, sulful va coroda terminalele bateriei si va poate cauza mari probleme cand vreti sa plecati la drum.

Totul despre bateria auto

Totul despre bateria auto

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte cunoscuta de toti soferii si anume despre bateria auto.

Totul despre anvelopele masinii tale

Totul despre anvelopele masinii tale

Cauciucuri, anvelope sau pneuri inseamna acelasi lucru. Afla ce inseamna marcajele de pe lateral, ce tip sa cumperi si cand trebuie schimbate.

Totul despre pompa de injectie

Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.

Totul despre planetarele masinii

Totul despre planetarele masinii

Planetara este o piesa viatala a sistemului de transmisie, ea are rolul de a transmite energia cinetica a motorului la roata.

Totul despre alarma auto

Totul despre alarma auto

Te-ai gandit vreodata cum functioneaza acest dispozitiv? In acest articol vom analiza componentele si modul de functionare a unei alarme auto.

Totul despre masinile autonome

Totul despre masinile autonome

Aceasta masina nu are nevoie de prezenta unui pasager uman pentru a prelua controlul si este capabila de orice poate face o masina cu sofer.

Totul despre taxa Oxigen

Totul despre taxa Oxigen

In acest articol, vom trece in revista tot ce trebuie sa stii despre noua taxa: cine o plateste, cine nu o plateste, unde se poate achita, si multe alte detalii.

Totul despre anvelope slick si semi-slick

Totul despre anvelope slick si semi-slick

Alegerea unui set de anvelope pentru un autoturism pare un lucru simplu, dar in realitate nu este chiar asa.

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

In articolul de astazi vom vorbi despre un subiect destul de interesant, spunem noi. Vom vorbi despre diferentele dintre sistemul BiTurbo si cel Twin-Turbo.

Totul despre cureaua de accesorii

Totul despre cureaua de accesorii

In acest articol vom vorbi despre cureau de accesorii, o curea carei nu ii este data atata importanta pe cat ar merita.

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Unii soferi recurg la metoda de conversie din volanta cu masa dubla la volanta cu masa simpla. Acest lucru ne ajuta la fiabilitatea volantei.

Totul despre regulatorul geamurilor electrice

Totul despre regulatorul geamurilor electrice

Exista 4 simptome ale unui regulator defect de care trebuie sa tineti cont. In continuare va vom prezenta aceste 4 simptome.

Totul despre suspensiile pe aer

Totul despre suspensiile pe aer

Suspensiile pe aer au fost folosite timp de multi ani la camioane, autobuze si alte vehicule de mare tonaj, dar in ultimii ani au devenit extrem de populare

Totul despre programul RABLA 2020

Totul despre programul RABLA 2020

Ai o masina in garaj si vrei sa scapi de ea? Pentru asta exista programul Rabla, demarat in anul 2005 prin intermediul Administratiei Fondului de Mediu (AFM).

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volantul, rulmentul si placa de presiune.

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Mai sunt cazuri in care rugina a “mancat” pur si simplu tot metalul, in acest ca avem o singura solutie, cea de a petici zona afectata.

Totul despre controlul dinamic al stabilitatii (DSC)

Totul despre controlul dinamic al stabilitatii (DSC)

Dar odata cu avansarea tehnologiei masinile sunt tot mai echipate cu diverse sisteme de protectie care te vor ajuta sa mentii masina pe traiectorie.

Totul despre sistemul mbrace de la Mercedes-Benz

Totul despre sistemul mbrace de la Mercedes-Benz

Cand mbrace a debutat in 2008, sistemul s-a concentrat in principal pe navigatie, ajutand soferii sa ajunga cu usurinta la destinatie.

Totul despre contractul de comodat auto

Totul despre contractul de comodat auto

Foarte important de stiut este faptul ca prin intocmirea acestui contract nu se transmite proprietatea autoturismului ci doar folosinta acestuia.

Totul despre sistemul Angel Eyes de la BMW

Totul despre sistemul Angel Eyes de la BMW

Cum s-ar traduce din engleza, ochi de inger sunt o inventie a bavarezilor cu care au reusit sa atraga foarte multa lume care sa le cumpere masinile.