Trebuie sa franezi cand iei curbele?

Trebuie sa franezi cand iei curbele?

O situatie care pune in incurcatura de cele mai multe ori soferii incepatori este modul in care ar trebui sa procedeze cand iau o curba periculoasa. De cele mai multe ori, mai ales atunci cand intram in curba cu viteza prea mare, vom avea tendinta sa franam pentru a nu pierde controlul masinii. Cu toate acestea, franarea va determina foarte usor pierderea de stabilitate a masinii si pericolul va fi si mai mare. In cele ce urmeaza va vom explica cum trebuie procedat in aceasta situatie.


Principiul de functionare este unul foarte simplu, iar daca il respectam nu ar trebui sa avem parte de nicio problema. Intotdeauna trebuie sa franam inainte de a intra in curba sau cel mult pana la jumatatea curbei, dupa care nu mai avem voie sa utilizam frana deloc. Mai ales la inceput acest lucru poate fi dificil si necesita putina experienta pentru a il putea controla, dar aceasta este singura manevra prin care putem ramane in controlul masinii. Dupa ce vom stapani acest stil de a conduce ne va fi mult mai usor sa apreciem viteza cu care trebuie sa luam curbele si nu vom mai avea aceasta problema.

Ideal este sa franam suficient inainte dea lua virajul, dar asa cum am mentionat initial, pana la jumatea virajului putem continua sa franam lent fara probleme, dupa aceea vom controla masina doar din acceleratie. Chiar daca pare ciudat, din momentul in care forta centrifuga si centripeta se inverseaza, prin accelerare vom putea pune iar masina pe drum si o vom putea controla.

Ca sa intelegem principiul in care functioneaza franarea in curba, trebuie sa stim ca atunci cand conducem cu o viteza constanta in linie dreapta, centrul de greutate al autoturismului este undeva la mijloc. In momentul in care viram, o mare parte din greutatea masinii merge catre fata, iar aderenta din spate se reduce considerabil. In acest moment, fundul masinii este mult mai predispus sa fie impins in mafara benzii de circulatie de catre fortele care actioneaza asupra lui. Pe de alta parte, in cazul in care vom accelera, centrul de echilibru se va reaseza si partea din spate a masinii va recapata aderenta necesara.

In momentul in care incepem un viraj, masina este inca setata sa continue drumul inainte pe baza inertiei acesteia. Atunci cannd viram la dreapta, corpul nostru va fi impins catre stanga si invers. Daca franarea are loc intr-un moment in care forta centripeta si centrifuga actioneaza la maxim, partea din spate a masinii va pierde tractiunea si va fi impinsa in afara. Pe langa faptul ca masina este de la sine mai putin stabila in timpul virajului, daca adaugam si franarea prin care modificam centrul de greutate, rezultatele nu vor fi bune cu siguranta.

Nu putem zice cu exactitate cat de mult puteti sa franati atunci cand sunteti intr-un viraj, dar cu siguranta acest lucru trebuie sa aiba loc foarte lin. In cele ce urmeaza va prezentam variabilele pe care trebuie sa le luati in considerare cand efetuati un viraj si doriti sa franati: cat de bine este echilibrat autotursimul si cum e distribuita greutatea pe masina, cat de eficienta este tehnologia de control al stabilitatii la autoturismul dumneavoastra, tipul de anvelope cu care este echipata masina, suprafata drumului in functie de conditiile meteo si calitatea acestuia, conditiile meteorologice care pot ingreuna condusul(ploaie/gheata).

Acestea fiind spuse, pana la urma este o situatie in care experienta isi spune cuvantul si ne ajuta sa controlam masina mai usor. Mai bine sa franam inainte de curba mai mult decat este necesar, decat sa ne trezim ca nu mai putem controla masina corespunzator. De asemenea, intotdeauna trebuie sa aveti in vedere ca nu vedeti ce este dupa colt, ar putea fi un accident, o coloana de masini sau un copac rasturnat, asa incat viteza trebuie sa va permita sa opriti in timp util.

Citeste si...
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?

Ce este un ferodou de frana? Ferodoul de frana este practic o garnitura de frana si la fel ca orice alta componenta din interiorul...

Ce este filtrul de combustibil si cand trebuie schimbat?
Ce este filtrul de combustibil si cand trebuie schimbat?

Filtrul de combustibil este o parte vitala a sistemului de alimentare cu combustibil. El filtreaza combustibilul care ajunge la el...

Ce este filtrul de aer si cand trebuie schimbat?
Ce este filtrul de aer si cand trebuie schimbat?

Filtrul de aer este extrem de important pentru orice motor. El asigura motorului un aer perfect curat, fara impuritati care ar put...

Ce este filtrul de ulei si cand trebuie schimbat?
Ce este filtrul de ulei si cand trebuie schimbat?

Uleiul tine motorul curat si filtrul tine uleiul curat. Un ulei nefiltrat va dezvolta in timp mici particule care duc la uzarea po...