Distributia masinii: Ce este si cand trebuie schimbata?

Distributia masinii: Ce este si cand trebuie schimbata?

Distributia, cu siguranta toti soferii au auzit de ea. Majoritatea stiu si ce este distributia, ce rol are ea si multe altele, dar va asiguram ca nu stiti totul despre distributie.

In articolul de astazi vom vorbi mai pe larg despre distributie asa ca cititi pana la final acest articol daca vreti sa invatati mai multe despre distributie.

In articolul acesta vom raspunde la urmatoarele intrebari: Ce este distributia? Ce rol are? Cate tipuri de distributie exista? Cand ar trebui sa schimbam distributia? Care marca de distributie este mai buna?

Astea sunt unele dintre marile intrebari la care vom raspunde, dar in acelasi timp vom detalia fiecare subiect in parte pentru a intelege totul mai bine.

Sa incepem cu prima intrebare, care este destul de simpla si pe care toti soferii ar trebuie sa o stie, dar vom explica din nou sa inteleaga toata lumea mai bine.

Distributia este acel subasamblu al motorului care are ca si rol sincronizarea componentelor responsabile de admisie, evacuare si pozitia cilindrilor, astfel incat sa respecte timpii de ardere ai motorului.

La multe autovehicule, distribuita cuprinde si pompa de apa care este antrenata de aceeasi curea.

Distributia este alcatuita in general din: curea dintata de antrenare, rola de ghidare, intinzator si pompa de apa, asta in cazul in care distributia masinii dumneavoastra este pe curea. Daca distributia este pe lant atunci lucrurile se schimba si intra in componenta mai multe piese.

Exista mai multe tipuri de distributie de care poate nici nu ati auzit. Pentru inceput trebuie sa stim ca inca din anii 1890 motoarele cu ardere interna erau echipate cu lanturi de distributie si nu aveau curele de distributie. Abia in anii 1960 cei de Pontiac scot pe piata primul motor cu 6 cilindri si curea de distributie din cauciuc si nu lantul clasic. Dupa a urmat o explozie de motoare avand curea de distributie.

Ce avantaje ar avea cureaua de distributie? Pai in primul rand este mult mai ieftina, adica este o bucata de cauciuc nu un lant complex, deci si pretul unui motor era mai mic. De asemenea multumita faptului ca nu exista un contact fier pe fier, ci unul cauciuc cu fier, vibratiile si zgomotul la ralanti erau cu mult mai mici.

Dar dupa anii ’90 lantul de distributie a inceput sa fie din nou apreciat. Asa ca marii producatori au echipat pana si motoarele de capacitati reduse cu lanturi de distributie in loc de curele. Insa au inceput sa apara probleme destul de mari cu lanturile de distributie asa ca ultimele modele aparute pe piata sunt echipate tot cu curea de distributie si nu cu lant.

Ce avantaje ar avea un lant de distribuite fata de cureaua de distributie? Lantul de distributie in primul rand nu necesita inlocuire la 60.000- 100.000 km ca si cureaua. Pentru ca este realizat din metal, fiind asemanator cu lantul de bicicleta, dar mai rezistent, unii producatori spun ca nu trebuie schimbat niciodata, dar unii recomanda ca si lantul sa fie schimbat la un moment dat, cam pe la 250.000 - 300.000 de kilometri.

Un alt avantaj ar fi acela ca pompa de apa este independenta fata de distribuitie asa ca daca trebuie sa o schimbi nu va trebui sa umbli si la distributie. Atat cureau cat si lantul de distributie functioneaza cu ajutorul unui intinzator.

Cureaua are intinzatoare mecanice, tensionate prin intermediul unui arc sau a unui amortizor. Insa intinzatorul de lant functioneaza pe baza presiunii hidraulice, ceea ce poate inseamna o problema.

Motoarele TSI si cele diesel de la Bmw sunt recunoscute pentru probleme cu intinzatorul lantului de distributie, deoarece intinzatorul nu primea presiune imediat, lantul era larg, vibra si in timp distanta dintre zale se mareste creandu-se asftel joc, motorul fiind foarte zgomotos (in unele cazuri in care masina nu a fost dusa la service la timp, lantul a si cedat).

Mai exista motoare care au distributia pe pinioane (roti dintate). Aceste modele sunt destul de rare, de exemplu Ferrari foloseste la motoarele sale distributia pe pinioane. Aceasta distributie este rezistenta in timp dar este foarte complicata. Si VW a folosit aceasta tehnologie pe cateva modele de motoare (pe motorul de 2.5 TD care echipa VW LT 46, dar si motorul de 2.5 TDI care echipa Transporter-ul din generatia a 5 a).

Exista de asemenea si doua tipuri de motoare, cele cu interferenta si cele fara interferenta.

Ce inseamna asta mai exact? Pai daca din pacate se rupe lantul de distributie sau cureaua sunt doua posibilitati.

Prima este cea in care stricam motorul si cea de-a doua in care motorul nu pateste absolut nimic. Pai un motor cu interferenta este motorul in care, pozitia maxima a pistonului trece de nivelul maxim de deschidere al supapei.

Supapele fiind sincronizate cu pozitia pistonului prin curea, nu ajung sa loveasca in piston, dar daca cureaua se rupe, pistonul si supapele se invart independent si se vor lovi cu siguranta.

De asta nu trebuie sa ne jucam prea mult cu avansul motorului deoarece riscam sa facem pagube, sau daca distributia nu este montata corect tot asa riscam sa producem avarii majore, fiindca sincronizarea este esentiala si reglajele sunt facute la limita. Un motor fara interferenta nu va pati nimic chiar daca avem ghinionul sa ni se rupa cureaua de distributie. In acest caz, supapa chiar si in cea mai joasa pozitie, nu va ajunge niciodata intr-o pozitie in care pistonul urca ( niciodata nu se vor atinge indiferent de pozitia pe care o au). Asa ca daca cureau de distributie cedeaza nu veti avea probleme, deoarece pistonul si supapa nu se vor atinge intre ele.

Ce se intampla daca cedeaza o curea sau un lant de distributie?

Din ce in ce mai multi samsari si nu numai s-au invatat ca atunci cand vand o masina sa spuna ca distributia a fost schimbata recent si nu mai sunteti nevoie sa investiti alti bani in servisare.

Pai cea mai mare greseala pe care o puteti face este sa-i credeti ca a servisat masina inaite de vanzare. Daca ii credeti va asumati un risc, deoarece nu stiti vechimea curelei de pe masina si riscati ca aceasta sa cedeze cand va asteptati mai putin.

Daca cureau de distributie cedeaza prima data vom auzi o bubuitura din partea din fata a masinii (de sub capota, din comportimentul motor) dupa care motorul se va opri.

Daca avem un motor fara interferenta, punem un alt kit de distributie si scapam fara probleme prea mari. Dar daca motorul este unul cu interferenta, va trebui sa inlocuim si pistoanele, supapaele si alte piese care sunt afectate. Asta insemana multi bani dati pe piese, manopera si timp pierdut.

Daca avem motorul pe lant si acesta se rupe, deoarece se poate rupe daca e supus la un stres mecanic continuu.

De exemplu daca rulam cu prea putin ulei in motor, pagubele vor fi mult mai mari. Lantul este o piesa metalica grea, care, odata ce se rupe la o turatie inalta, poate sparge si blocul motor, chiulasa si chiar poate sa indoaie vibrochenul. De obicei, daca ni se rupe lantul in mers, vom avea nevoie de un motor complet nou.

Per total care este mai buna, cureaua sau lantul?

Pai un lant de distribuitie e mai rezistent, tine mai multi kilometri decat o curea, dar este mult mai scump, mai zgomotos si daca cedeaza va produce pagube insemnate.

O curea va fi intodeauna mai silentioasa si in caz ca cedeaza nu va produce pagube asa de mari ca un lant. In plus de asta cureaua de distribuitie costa si mai putin.

Dar din pacate odata cu cureaua de distributie trebuie sa schimbam si rolele intinzatoare si pompa de apa. Cureaua de distribuite trebuie inlocuita in intervalul 60.000- 100.000 km.

Acum putem trage o concluzie mai clara, daca parcurgi sute de mii de kilometri pe an, se renteaza mai bine un lant de distributie insa daca conduci maxim 10.000-15.000 de kilometri pe an, cu siguranta se renteaza mai mult un motor avand curea de distributie.

Care branduri de distributii sunt mai bune? Daca ar fi sa alegem, cel mai bine este sa schimbati la timp cureaua de distributie, mai bine o schimbam cu una mai ieftina, dar mai des ( maxim 60.000 km) decat sa asteptam pana facem bani de una mai calitativa.

Dar cele mai bune branduri pentru curele de distributie sunt cele de la Continental Contitech si cele de la Bosch. Pentru rolele intinzatoare cea mai buna firma ese INA iar pentru pompa de apa cel mai bun brand este HEPU.

Sfatul nostru pentru toti soferii de autovehicule, cel mai bine este sa faceti revizia la timp si sa nu va asumati nici un risc in ceea ce priveste rezistenta curelei de distributie.

Daca tocmai ati achizitionat o masina, primul lucru pe care ar trebuie sa-l faceti este sa schimbati cureaua de distributie si sa nu va incredeti in cuvantul samsarului sau fostului propietar. De asemena pentru schimbarea curelei de distribuite cel mai bine ar fi sa apelati la un service autorizat, deoarece aceasta operatiune este destul de complexa si nu poate fi facuta de orcine.

Sursa foto: knowhow.napaonline.com, majormotors.co.uk, carthrottle.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...