Anvelope iarna vs. Anvelope all season: diferente constructive, baza legala, plus comunicat oficial RAR

Anvelope iarna vs. Anvelope all season: diferente constructive, baza legala, plus comunicat oficial RAR

Anvelope de iarna vs. anvelope all season

diferente, baza legala, comunicat oficial RAR privind clarificarea aspectelor legate de momentul si necesitatea montarii anvelopelor de iarna / all season

Exista, in continuare, conducatori auto care confunda anvelopele de iarna cu anvelopele all season, motiv pentru care am ales, in articolul de fata, sa vorbim despre fiecare in parte, in vederea informarii soferilor cu privire la acest subiect.

De asemenea, vom aduce clarificari legate de faptul ca, in Romania, nu exista o data anume stabilita pentru montarea anvelopelor de iarna, aceasta depinzand strict de conditiile atmosferice, respectiv de primele ninsori, spre deosebire de alte tari, precum Austria, unde aceasta obligatie legala intra in vigoare incepand cu data de 1 noiembrie.

Odata cu venirea anotimpului rece, soferii iau in considerare obligativitatea montarii cauciucurilor de iarna / all season pe autoturisme, in acest mod participand activ la siguranta rutiera si respectarea prevederilor legale in specific.

Astfel, in tara noastra, anvelopele de iarna / all season trebuie montate pe autovehicule atunci cand intervine prima zapada, neexistand un termen anume stipulat in lege pentru indeplinirea acestei obligatii.

Anvelopele de iarna

Potrivit romaniatv.net, cauciucurile de iarna sunt proiectate pentru conditii meteo deosebit de vitrege: „Elementele profilelor anvelopelor de iarna sunt optimizate pentru a dispersa cat mai bine mazga, zapada si apa. Au santuri speciale si caneluri tridimensionale adaptate carosabilelor umede din timpul iernii. Autoturismele echipate cu pneuri de iarna se conduc foarte usor pe zapada, datorita unei stabilitati bune si a unei tractiuni puternice atat in ​​conditii umede, cat si in conditii uscate“.

Referitor la anvelopele de iarna, supunem atentiei cititorilor nostri faptul ca, potrivit wikipedia.org, „anvelopa de iarna (sau anvelopa de zapada) este o anvelopa destinata pentru a fi utilizata in conditii de iarna, cum ar fi (…) zapada si gheata. Este o alternativa la utilizarea lanturilor de zapada, care totusi uneori sunt indispensabile pentru conditii grele de teren si climat.

In 1934, in Nokia, Finlanda, Nokian Tyres a inventat prima anvelopa de iarna din lume, Nokia Kelirengas. Aceasta era o anvelopa pentru camioane. In 1936 apare prima anvelopa de iarna din lume proiectata special pentru automobile, Hakkapeliitta.

Anvelopele de iarna sunt de obicei anvelope din cauciuc cu o compozitie diferita fata de anvelopele pentru toate sezoanele. Anvelopele de vreme rece contin un procent mai mare de cauciuc natural si dioxid de siliciu care evita intarirea cauciucului sintetic in conditii de frig, acest lucru le ofera o tractiune mai buna la temperaturi mai mici.

Anvelopele de iarna au mai multe zone cu mici-benzi pe profilul caii de rulare, ceea ce duce la cresterea tractiuni pe zapada si in conditii de umiditate permite apei sa iasa mai usor de sub anvelopa. Acest lucru reduce riscul de acvaplanare al automobilelor.

In mare parte din Scandinavia, anvelopele de zapada au crampoane de metal pentru a imbunatati aderenta pe zapada sau pe gheata, dar sunt interzise in majoritatea celorlalte tari, datorita pagubelor pe care le provoca suprafetei carosabile a drumurilor. Anvelopele de iarna nu elimina derapajul pe zapada si gheata, dar reduce foarte mult riscul lui“.

Anvelopele all season

Anvelopele all season reprezinta o alternativa comoda pentru conducatorii auto, acestea nemaitrebuind schimbate odata cu venirea noului sezon, ramanand montate pe masina indiferent de anotimp.

Din punct de vedere tehnic, anvelopele all season imbina caracteristicile anvelopelor de vara cu cele ale anvelopelor de iarna, materialul din care sunt confectionate acestea fiind mai apropiat materialului dedicat cauciucurilor de iarna.

De asemenea, trebuie stiut faptul ca anvelopele all season au fost fabricate pentru a fi folosite in regiunile Europei care beneficiaza de o clima moderata.

Trebuie retinut ca, potrivit specialistilor citati de romaniatv.net, „aceste anvelope nu exceleaza, in comparatie cu anvelopele de iarna. Cauciucurile all season se pot uza mult mai repede pe timp de vara, iar iarna ofera o aderenta mult mai mica, facand ca tractiuea sa fie una deficitara.

Pneurile all season au un profil de iarna, cu blocuri distantate pentru aderenta pe zapada in mijloc si blocuri apropiate, atat pentru o mai buna aderenta cand este cald, cat si pentru a pastra un nivel de zgomot redus. Sunt recomandate pentru vehiculele cu putere redusa si pentru soferii linistiti in trafic“.

Baza legala in vigoare privind montarea anvelopelor de iarna sau anvelopelor all season

Potrivit art. 102, alin. 1, punctul 28 din Codul Rutier, „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului, fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate“ constituie contraventie si este sanctionata prin lege.

De asemenea, „obligativitatea utilizarii anvelopelor de iarna pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei a fost introdusa in Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2011“.

Astfel, in perioada sezonului rece si nu numai, cunoastem cu totii obligatia legala instituita de prevederile Codului Rutier, mai sus citate, privind montarea pe autoturisme a cauciucurilor de iarna sau „all season“.

Este foarte adevarat faptul ca, in atelierele auto, soferii sunt indrumati ca, in momentul in care termometrele scad sub zero grade Celsius, pe perioada noptii, sa monteze cauciucurile de iarna, in conditiile in care cele de vara devin rigide la aceste valori termice, pierzand din aderenta.

In concluzie, potrivit capital.ro si observatornews.ro, obligatia legala intervine de la momentul la care carosabilul este acoperit de zapada / gheata / polei, motiv pentru care soferii trebuie sa fie pregatiti din timp sa achizitioneze noile anvelope sau sa faca o rezervare la atelierele auto in vederea schimbarii cauciucurilor.

Comunicatul integral al Registrului Auto Roman, de pe platforma publica de socializare Facebook, citat de digi24.ro, avand drept scop clarificarea aspectelor legate de necesitatea montarii anvelopelor de iarna, dar si regimul anvelopelor „all season“, pe drumurile publice din Romania

„Ati citit articolele despre amenzile pe care le risca romanii daca nu au montate anvelopele de iarna la 1 noiembrie si sunteti nedumeriti sau panicati? Nu aveti de ce! Registrul Auto Roman va explica tot ce trebuie sa stii despre anvelopele care sunt obligatorii pe timpul iernii.

Chiar daca vremea inca este insorita in cea mai mare parte a tarii, au inceput sa circule deja informatii menite sa panicheze posesorii de autovehicule, asadar precizam CLAR ca NU exista o data limita pentru montarea acestor cauciucuri si ca TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comerciala, care sunt marcate cu literele M si S (insemnand noroi si zapada – engl. mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, indeplinesc cerintele de utilizare in conditiile specifice de iarna prevazute in legislatia nationala rutiera.

Acum, va explicam situatia in detaliu.

Obligativitatea utilizarii anvelopelor de iarna pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei a fost introdusa in Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2011 pentru modificarea si completarea OUG nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in 2006.

Este important de retinut ca legea NU prevede o data limita de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarna sau o temperatura minima care sa declanseze procesul. Asadar, anvelopele specifice sunt necesare daca masina circula pe un drum public acoperit cu gheata, polei sau zapada, indiferent de anotimp, iar de la momentul elaborarii legii aceste prevederi nu au suferit modificari.

Registrul Auto Roman precizeaza ca denumirea “all seasons” este una comerciala, folosita de producatorii de anvelope, dar care nu are un corespondent in legislatia nationala a Romaniei. Indiferent care este denumirea comerciala a unui pneu, daca acesta este inscriptionat cu literele M si S (insemnand mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, el indeplineste cerintele de utilizare in conditiile specifice de iarna prevazute in legislatia rutiera nationala.

Va recomandam ca, inainte de a monta anvelopele, sa verificati anul fabricatiei (DOT) si adancimea profilului (vezi foto). Daca anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitati parerea unui specialist, care sa observe daca exista urme accentuate de uzura.

Sanctiunea pentru lipsa anvelopelor adecvate, in conditiile specificate in lege, se pedepseste cu amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (intre 9 si 20 de puncte-amenda), adica intre 1.305 si 2.900 de lei, dar se poate retine si certificat de inmatriculare al vehiculului.

Prin urmare, daca posesorii de autovehicule respecta legislatia in vigoare si folosesc pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, indiferent de data calendaristica la care se face deplasarea, anvelope marcate cu literele M si S, nu risca sa fie sanctionati contraventional“.

Citeste si...
De la ce dată trebuie montate anvelopele de iarnă? Ghid pentru siguranța pe drumurile de iarnă
De la ce dată trebuie montate anvelopele de iarnă? Ghid pentru siguranța pe drumurile de iarnă

Introducere Cu sezonul rece apropiindu-se cu pași rapizi, este important să ne pregătim vehiculele pentru condițiile de iarnă. Una...

Conducatorii romani din Austria trebuie sa monteze anvelopele de iarna pe autovehicule, incepand cu 1 noiembrie 2022
Conducatorii romani din Austria trebuie sa monteze anvelopele de iarna pe autovehicule, incepand cu 1 noiembrie 2022

Regulile obligatorii de respectat in trafic, in Austria, pe perioada sezonului rece, cu aplicare din data de 1 noiembrie 2022 Vom...

Registrul Auto Roman clarifica aspectele legate de obligativitatea montarii anvelopelor de iarna, pe drumurile publice din Romania
Registrul Auto Roman clarifica aspectele legate de obligativitatea montarii anvelopelor de iarna, pe drumurile publice din Romania

Registrul Auto Roman clarifica aspectele legate de obligativitatea montarii anvelopelor de iarna, pe drumurile publice din Romania...

Exista o data prestabilita care obliga conducatorii auto la montarea anvelopelor de iarna?
Exista o data prestabilita care obliga conducatorii auto la montarea anvelopelor de iarna?

Potrivit art. 102, alin. 1, punctul 28 din Codul Rutier, „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, ghe...