Exista o data prestabilita care obliga conducatorii auto la montarea anvelopelor de iarna?

Exista o data prestabilita care obliga conducatorii auto la montarea anvelopelor de iarna?

Potrivit art. 102, alin. 1, punctul 28 din Codul Rutier, „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului, fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate“ constituie contraventie si este sanctionata prin lege.

Cauciucurile autovehiculului tau sunt deosebit de importante, in conditiile in care acestea iau contact direct cu carosabilul, respectiv cu efectul direct al conditiilor meteo asupra drumului public (ploaie, ninsoare, polei). Astfel, anvelopele trebuie adaptate in functie de sezon, in acest mod traficul realizandu-se in conditii de siguranta rutiera ridicata.

Tocmai din acest motiv exista cauciucuri dedicate sezonului cald si sezonului rece, in vederea obtinerii unei stabilitati crescute a masinii la conditiile de drum si nu numai.

Ca orice alte componente din dotarea autovehiculului, si cauciucurile trebuie ingrijite corespunzator, presiunea in parametri optimi realizand aderenta necesara si incadrarea in valorile de franare stabilite de catre producatori, tu, in calitate de conducator auto, neavand decat de castigat din toate punctele de vedere.

Astfel, in perioada sezonului rece si nu numai, cunoastem cu totii obligatia legala instituita de prevederile Codului Rutier, mai sus citate, privind montarea pe autoturisme a cauciucurilor de iarna sau all season.

Referitor la cauciucurile de iarna, supunem atentiei cititorilor nostri faptul ca, potrivit wikipedia.org, „anvelopa de iarna (sau anvelopa de zapada) este o anvelopa destinata pentru a fi utilizata in conditii de iarna, cum ar fi (…) zapada si gheata. Este o alternativa la utilizarea lanturilor de zapada, care totusi uneori sunt indispensabile pentru conditii grele de teren si climat.

In 1934, in Nokia, Finlanda, Nokian Tyres a inventat prima anvelopa de iarna din lume, Nokia Kelirengas. Aceasta era o anvelopa pentru camioane. In 1936 apare prima anvelopa de iarna din lume proiectata special pentru automobile, Hakkapeliitta.

Anvelopele de iarna sunt de obicei anvelope din cauciuc cu o compozitie diferita fata de anvelopele pentru toate sezoanele. Anvelopele de vreme rece contin un procent mai mare de cauciuc natural si dioxid de siliciu care evita intarirea cauciucului sintetic in conditii de frig, acest lucru le ofera o tractiune mai buna la temperaturi mai mici.

Anvelopele de iarna au mai multe zone cu mici-benzi pe profilul caii de rulare, ceea ce duce la cresterea tractiuni pe zapada si in conditii de umiditate permite apei sa iasa mai usor de sub anvelopa. Acest lucru reduce riscul de acvaplanare al automobilelor.

In mare parte din Scandinavia, anvelopele de zapada au crampoane de metal pentru a imbunatati aderenta pe zapada sau pe gheata, dar sunt interzise in majoritatea celorlalte tari, datorita pagubelor pe care le provoca suprafetei carosabile a drumurilor. Anvelopele de iarna nu elimina derapajul pe zapada si gheata, dar reduce foarte mult riscul lui.“

Legea ofera informatii clare privind acest aspect al problemei, amenzile fiind usturatoare, in conditiile in care organele abilitate surprind in trafic conducatori auto care nu s-au subordonat obligatiilor exprese.

Venirea sezonului rece aduce cu sine obligatia conducatorilor auto de a trece la anvelopele de iarna, aceasta conduita fiind reglementata expres de prevederile legale instituite de Codul Rutier.

Potrivit capital.ro, obligatia legala intervine de la momentul la care carosabilul este acoperit de zapada / gheata / polei, motiv pentru care soferii trebuie sa fie pregatiti din timp sa achizitioneze noile anvelope sau sa faca o rezervare la atelierele auto in vederea schimbarii cauciucurilor.

Folosirea cauciucurilor de iarna nu este o recomandare, aceasta actiune fiind obligatorie prin lege, astfel ca circulatia pe zapada, gheata sau polei nu se poate face decat cu respectarea acestei prevederi.

In caz contrar, conducatorii auto sunt pasibili de amenzi, 9-20 puncte de penalizare, precum si retinerea certificatului de inmatriculare / inregistrare al masinii, cu eliberarea unei dovezi inlocuitoare fara drept de circulatie. Aceasta inseamna ca talonul va reintra in posesia conducatorului auto la momentul la care respectivul conducator auto va face dovada dotarii cu cauciucuri de iarna a autovehiculului.

Luand in calcul valoarea punctului de amenda pentru anul 2022, respectiv 145 ron, aflam ca amenda in acest caz se situeaza intre 1305 si 2900 ron: „Nerespectarea ordonantei de urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice din Codul Rutier reprezinta o contraventie, ce se incadreaza in clasa a IV-a de amenzi. Soferii risca sa ramana fara certificat de inmatriculare si amenzi intre 1305 si 2.900 de lei“.

Potrivit capital.ro si observatornews.ro, amintim cititorilor nostri faptul ca anvelopele de iarna sunt obligatorii din momentul in care carosabilul este acoperit de zapada / gheata / polei, neexistand un termen / data anume stabilit / a pentru indeplinirea acestei obligatii.

Punctul de amenda in anul 2022

Oficialitatile au anuntat faptul ca valoarea punctului de amenda se va situa la 145 ron pe parcursul intregului an 2022, aceasta in conditiile in care nu s-a mai procedat la initiativa de crestere valorica la 255 ron. Potrivit Codului Rutier 2022, punctul de amenda este 10% din valoarea salariului brut pe economie al conducatorului auto.

Valoarea de 145 ron este neschimbata inca din anul 2017, atunci cand a fost stabilita in baza salariului brut pe economie de la acel moment, respectiv 1450 ron.

In aceste conditii, conducatorii auto se pot confrunta in trafic cu un numar de cinci clase de amenda. 4 dintre acestea sunt aplicabile persoanelor fizice, respectiv a cincea face obiectul persoanelor juridice.

Mentionam faptul ca sanctiunea maxima in cazul persoanelor fizice se ridica la suma de 2900 ron, pe cand in cazul persoanelor juridice vorbim de un cuantum maxim de 14500 ron.

Enumeram, in cele ce urmeaza, cele cinci clase de amenda:

  • Clasa 1 – intre 2 si 3 puncte de amenda;
  • Clasa a doua – intre 4 si 5 puncte de amenda;
  • Clasa a treia – intre 6 si 8 puncte de amenda;
  • Clasa a patra – intre 9 si 20 de puncte de amenda;
  • Clasa a cincea (pretabila persoanelor juridice) – intre 21 si 100 puncte de amenda.

sursa foto: https://www.replicaonline.ro/

Citeste si...
Anul acesta platim mai mult pentru anvelopele de iarna
Anul acesta platim mai mult pentru anvelopele de iarna

Sezonul de iarna se apropie cu pasi repezi, asa incat tot mai multe persoane se programeaza deja sa isi schimbe anvelopele de vara...

Conducatorii romani din Austria trebuie sa monteze anvelopele de iarna pe autovehicule, incepand cu 1 noiembrie 2022
Conducatorii romani din Austria trebuie sa monteze anvelopele de iarna pe autovehicule, incepand cu 1 noiembrie 2022

Regulile obligatorii de respectat in trafic, in Austria, pe perioada sezonului rece, cu aplicare din data de 1 noiembrie 2022 Vom...

De la ce dată trebuie montate anvelopele de iarnă? Ghid pentru siguranța pe drumurile de iarnă
De la ce dată trebuie montate anvelopele de iarnă? Ghid pentru siguranța pe drumurile de iarnă

Introducere Cu sezonul rece apropiindu-se cu pași rapizi, este important să ne pregătim vehiculele pentru condițiile de iarnă. Una...

Ai primit amenda, desi ai montate pe masina anvelopele de iarna?!
Ai primit amenda, desi ai montate pe masina anvelopele de iarna?!

Pneurile autoturismului tau reprezinta, plastic vorbind, adaptarea componentei tehnice la calea de rulare, respectiv la partea car...