Care este diferenta intre discurile de frana striate si cele perforate?

Care este diferenta intre discurile de frana striate si cele perforate?

Discurile de frana sunt o componenta vitala a sistemului de franare. Cu cat masina este mai puternica cu atat discul de frana trebuie sa fie mai mare si mai performant.

Nu toate discurile de frana sunt la fel. Vom vorbi in continuare despre doua tipuri de discuri sport, cele cu striatii si cele perforate.

Diferentele dintre ele sunt vizibile, unele au santuri pe suprafata discului de frana si altele sunt perforate. Atat santurile cat si gaurile sunt acolo pentru a disipa cat mai eficient caldura.

Sunt intalnite pe masini sport tocmai pentru ca acolo fortele de franare sunt mult mai mari. Cum discurile de frana transforma energia cinetica in caldura in urma franarii, acestea trebuie sa suporte temperaturi foarte mari.

La ce temperaturi ajung discurile de frana?

In conditii normale de trafic, un disc de frana poate ajunge pana la 200 de grade Celsius, ceea ce pare destul de mult, insa orice disc din ziua de astazi poate suporta o astfel de caldura si in acelasi timp ofera si siguranta.

In conditii de circuit, franele ajung pana la 500-550 de grade Celsius, ceea ce inseamna ca un disc normal nu va mai face fata si nu va mai frana eficient.

Discurile de performanta disipa mult mai bine caldura, dar suporta si temperaturi mai mari datorita materialelor din care sunt construite.

Daca conduci atat de sportiv, incat in timpul franarii ai impresia ca placutele tale de frana apasa pe doua bucati de unt si nu de metal si atunci cand te dai jos din masina, franele scot fum, atunci e cazul sa faci un upgrade.

Pentru a creste durata de viata a discurilor tale, in conditii normale de drum, atunci cand vii de la drum lung sau ai franat de repetate ori, nu sta cu piciorul pe frana cand masina este pe loc.

Discurile vor fi incinse si stand cu piciorul pe frana le vei presa cu placutele. Orice metal isi schimba forma cand este incins si asupra lui se aplica o forta din exterior. Nu vei face decat sa ovalizezi discurile si sa trebuiasca sa le schimbi curand.

Sursa foto: shop.advanceautoparts.com, bmw.ee

Citeste si...
Frana de mana actioneaza toate cele 4 roti?
Frana de mana actioneaza toate cele 4 roti?

In acest articol va vom explica cum se utilizeaza in mod corespunzator frana de mana la un autoturism, un subiect pe care nu l-am...

Frana de motor explicata: ce este si cum se face?
Frana de motor explicata: ce este si cum se face?

Frana de motor este o tehnica foarte buna de folosit atunci cand avem nevoie de un nivel mare de putere de franare si este gresit...

„Frana de motor” sau modalitatea la indemana oricui de economisire a carburantului
„Frana de motor” sau modalitatea la indemana oricui de economisire a carburantului

In conditiile in care economia de carburant reprezinta unul dintre subiectele preferate ale conducatorilor auto, consideram de int...

Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?

Ce este un ferodou de frana? Ferodoul de frana este practic o garnitura de frana si la fel ca orice alta componenta din interiorul...