Cat de mult/jos trebuie sa apesi ambreiajul?

Cat de mult/jos trebuie sa apesi ambreiajul?

Condusul unei masini cu transmisie manuala poate fi destul de dificila pentru unele persoane, mai ales daca se afla la inceput sau daca au condus doar masini automate pana in acel moment. Chiar si majoritatea instructorilor auto prefera sa te inveti sa apesi ambreiajul mai tare decat ar fi nevoie, pentru a prinde incredere atunci cand inveti sa schimbi vitezele. Acest stil ajuta atunci cand dorim sa invatam sa conducem, dar uzeaza ambreiajul autoturismului mult mai rapid. In cele ce urmaza va vom explica cum este corect sa folositi ambreiajul pentru a prelungi durata de viata a acestuia si cum sa invatati mai usor acest proces.

Ce se intampla daca apasam ambreiajul doar partial?

Motivul pentru care unii soferi au obiceiul de a apasa ambreiajul partial este ca acest stil face ca masina sa functioneze si schimbe vitezele mai lin. Acest lucru se intampla de obicei cand masina este intr-o treapta de viteza mai inalta decat turatia la care functioneza motorul, iar acesta incepe sa tremure si sa se blocheze. Deoarece soferul doreste sa evite blocarea motorului, va apasa ambreiajul, transmisia va decupla si motorul nu va mai tremura.

Sistemul de ambreiaj este construit din doua discuri, unul atasat la motor si unul la transmisie, iar pedala controleaza distanta dintre acestea. Trebuie sa stim ca atunci cand ambreiajul este doar partial apasat, presiunea dintre cele doua discuri ( volant si disc de ambreiaj ) care intra in componenta kitului de ambreiaj este slabita si transmisia se decupleaza de la motor.

Cand ambreiajul este decuplat, acesta se va uza mult mai tare, rotile se vor invarti in gol, franarea va fi mult mai slaba, iar intreg sistemul va functiona deficitar. Acest proces va duce la arderea rapida a ambreiajului, care ne va costa destul de mult, iar in momentul in care ramanem pe drum cu ambreiajul ars nu vom mai putea utiliza masina.

Pe de alta parte, nici apasarea totala a ambreiajului nu este indicata, deoarece vor exista timpi morti de functionare a motorului. Schimbul de viteze trebuie sa fie un proces cursiv, iar atunci cand se schimba viteza trebuie sa exista o corelatie intre apasarea ambreiajului si a franei. Apasara nu ar trebui sa dureze mai mult decat strictul necesar pentru a schimba treapta de viteza.

Citeste si...
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde

In fiecare oras intalnim semafoare intermitente catre dreapta. Din pacate, rolul acestora si modul corect in care soferul trebuie...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...