Pentru a functiona, masina ta are nevoie de mai mult decat un motor functional si o transmisie. Accesoriile atasate de motor nu sunt optionale.
De exemplu, ai nevoie de un alternator care sa furnizeze electricitate pentru a opera motorul, radio-ul, sistemul de incalzire si de aer conditionat si multe altele. Servodirectia te ajuta sa-ti manevrezi masina mai usor. Puterea pentru toate aceste lucruri provin de la motor prin intermediul curelei de accesorii.
Cele mai multe masini au astazi o singura curea, numita curea de accesorii sau de transmisie. In trecut, doua sau chiar trei curele erau folosite.
Cureaua de accesorii conecteaza toate accesoriile la motor prin roata conducatoare care este invartita de motor. Cand roata se invarte, cureaua se misca. Aceasta invarte rotile de pe accesoriile atasate oferindu-le puterea de a functiona.
Cureaua de accesorii este de o importanta deosebita si trebuie verificata la fiecare interval de mentenanta (la fiecare schimb de ulei). Cureaua este folosita de fiecare data de cand pornim motorul si pana il oprim.
Dupa cum iti dai seama, acest lucru uzeaza cureaua. Cu toate acestea, curelele de transmisie pot rezista mult timp inainte de a fi schimbate.
Viata unei curele de accesorii depinde in cea mai mare parte de materialul din care e facuta. Vechile curele rezistau in jur de 90.000 km, in timp ce curelele facute din EPDM pot rezista pana la 160.000 km. Cel mai bine este sa te asiguri ca masina ta are parte de mentenanta regulata si cureaua este verificata de fiecare data.
Daca se rupe, vei vedea ca experienta de condus este mult modificata. Fara aceasta curea, servodirectia nu va functiona, aerul conditionat nu va merge, nici macar alternatorul nu va porni. Asta inseamna ca vei merge pe baterie pana cand motorul o consuma integral si vei ramane blocat la marginea drumului.
Desi cureaua te va tine foarte mult timp, exista cateva semne de imbatranire si uzura asupra carora trebuie sa fii foarte atent, daca nu vrei sa ramai in pana.
Semne ca ai o curea de accesorii defecta:
- Scartaituri sub capota (poate indica o curea intinsa);
- Zgomot;
- Crapaturi in curea;
- Crestaturi, taieturi sau rupturi in curea;
- Caneluri lipsa pe suprafata interioara a curelei;
- Servodirectia nu functioneaza (indica o problema la curea sau la servodirectie);
- Beculetul bateriei aprins cand masina ruleaza.
Sursa foto: allstate.com, gatestechzone.com, youtube.com