Sistem de aer conditionat auto: principiu functionare

Aerul conditionat este foarte important atunci cand vine vorba de alegerea unei masini noi sau second hand. In prezent, toate masinile noi sunt echipate cu sisteme de aer conditionat ce sunt de mare ajutor in zilele toride de vara. Sistemul de aer conditionat auto raceste aerul si reduce nivelul ridicat de umiditate din masina. 

Cum vremea este foarte schimbatoare in ultimii ani, este ideal ca masina sa fie echipata cu un sistem de aer conditionat eficient.

In special pe timpul verii, atunci cand temperaturile sunt ridicate, se creaza un disconfort termic care se poate intinde pe perioada mai multor luni, chiar si in timpul toamnei, atunci cand in mod normal, vremea ar trebui sa fie mai rece.

Deci, in concluzie, odata cu venirea anotimpului cald, vine si caldura insuportabila de cele mai multe ori. Zilele toride de vara iti poate face condusul o misiune imposibila daca nu esti echipat cu aer conditionat.

Sistemul de aer conditionat pentru masini a fost inventat in anul 1939, de catre Packard. In primii ani, doar masinile de lux beneficiau de aer conditionat pe timpul verii.

 

Citeste si despre: aerul conditionat nu mai functioneaza

 

Care este rolul aerului conditionat?

In primul rand, cel mai important rol al sistemului de aer conditionat auto este de racire in interiorul vehiculului. De asemenea, aerul conditionat elimina umiditatea in exces din interiorul vehiculului si creeaza o stare de bine atat soferului, cat si celorlalti pasageri. 

De regula, la modelele mai noi, aerul conditionat este automat atunci cand se seteaza starea pentru dezghetare. Acesta ajuta la absorbirea umiditatii de pe parbriz si reda vizibilitatea.

Nu in toate cazurile este necesar sa pornesti aerul conditionat atunci cand setarile pentru dezghetarea parbrizului sunt activate. Aerul conditionat este pus in functiune si atunci cand sistemul de incalzire este pornit.

 

Din ce componente este compus un sistem de aer conditionat?

Sistemele de aer conditionat pentru masini sunt compuse aproape din aceleasi componente, indiferent de producator.

Componentele comune pe care le regasim in aceste sisteme sunt: compresorul, condensatorul, vaporizatorul, recipient, uscator/colector, supapa de expansiune sau un tub de orificiu.

 

Cum functioneaza aerul conditionat?

Un gaz refrigerent (freon) presurizeaza sistemul de aer conditionat. Pentru fiecare masina se specifica cantitatea necesara de freon pentru a functiona sistemul de aer conditionat fara intrerupere. De regula, sunt indicati 1-2 litri de freon care se schimba la o anumita perioada de timp.

Compresorul transforma freonul in stare lichida din stare gazoasa. In condensator, freonul curge intr-un gratar, acolo unde aerul trece prin condensator si elimina caldura din freon.

Drumul freonului continua prin valva de expansiune sau la tub. Supapa reduce presiunea, iar freonul revine la starea sa gazoasa. Cu ajutorul unei substante care absoarbe umiditatea (desicant), in recipientul de uscare/colector, freonul trece mai departe eliminandu-se umiditatea. 

Aflat in stare gazoasa in vaporizator, freonul ajuta la racirea aerului care ajunge in masina.

Vaporizatorul este amplasat in compartimentul pasagerilor, iar aerul suflat prin acesta devine rece cu ajutorul freonului, care se roteste in compresor, din nou, iar intreg procesul se reia de fiecare data atunci cand este nevoie.

 

Citeste si despre: aerul conditionat scade puterea motorului

 

 

Sursa foto: holidayservicecenter.net, carlease.ae

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate