Ce este un test de compresie?

Ce este un test de compresie?

Un test de compresie va dezvalui starea pieselor motorului masinii, astfel vom sti ce piese trebuie schimbate si care inca sunt in stare buna.

In timp ce motoarele cu combustie interna de astazi sunt construite mai puternica ca oricand, dupa un timp, piesele din interior se pot uza. Un motor produce putere prin comprimarea combustibilului aflat in camera de ardere.

Atunci cand piesele vitale, cum ar fi inelel pistonului sau componentele chiulasei se uzeaza in timp, compresia necesara pentru arderea eficienta a amestecului de aer si combustibil este redusa. Daca se intampla acest lucru este important sa intelegeti cum sa efectuati un test de compresie, deoarece este primul pas pentru diagnosticarea si repararea motorului.

In cele ce urmeaza va vom prezenta ce este un test de compresie si cum procedeaza un mecanic pentru a realiza acest test.

Ce este testul de compresie

Un test de compresie este conceput pentru a dezvalui starea supapelor si a pistoanelor. Mai exact piese precum supapele de admisie si evacuare, garnitura de chiulasa, inelele pistonului sunt parti comune care se pot uza si pot duce la o compresie slaba.

Desi fiecare producator si-a facut motorul sau unic, majoritatea motoarelor au un nivel standard de compresie ce se masoara in psi. O compresie acceptabila este considerata la peste 100 psi cu o variatie de 10% plus sau minus.

Un test de compresie implica utilizarea unui manometru care este instalat la fiecare cilindru in parte.

Cand motorul este pornit, idicatorul va afisa cantitatea de compresie generata in fiecare cilindru in parte.

Cand este nevoie sa faceti un test de compresie?

In circumstante normale se recomanda un test de compresie atunci cand masina dumneavoastra are urmatoarele simptome:

  • masina scoate fum excesiv pe evacuare atunci cand accelerati sau decelerati;
  • masina nu se accelereaza normal;
  • aparitia de vibratii la nivelul motorului in timpul conducerii;
  • masina consuma combustibil mai mult ca oricand;
  • adaugati mai mult ulei ca de obicei, asadar motorul “papa” ulei;
  • motorul masinii se supraincalzeste.

Cum se finalizeaza un test de compresie

Ca sa finalizati un test de compresie trebuie parcuri 5 pasi importanti. In continuare va vom prezenta acesti pasi generali:

Citeste si despre: cauzele aparitiei fumului la sistemul de evacuare

  1. Porniti motorul si lasati-l sa se incalzeasca. Inelele pistoanelor si alte componente importante sunt proiectate sa se dilate atunci cand se incalzesc, ceea ce creaza raportul de compresie dorit. Daca efectuati un test de compresie pe un motor rece, citirea va fi inexacta.
  2. Opriti motorul. Pentru a finaliza testul de compresie, motorul trebuie oprit. De asemenea trebuie sa opriti si alimentarea, astfel se dezactiveaza sistemul de aprindere pentru ca motorul sa nu porneasca in timpul testului.
  3. Deconectati fisele bujiilor. Asigurati-va ca le-ati scos pe toate dupa care scoateti toate bujiile.
  4. Instalati manometrul la locul unde ar trebui sa fie bujia. Veti dori sa testati compresia la fiecare cilindru individual. Cel mai bine ar fi sa incepeti cu cilindrul cel mai aproape de dumneavoastra si dupa sa va deplasati catre spate pana cand ati finalizat fiecare test de compresie.
  5. Porniti si reporniti motorul de mai multe ori. Rugati pe cineva sa va ajute sa porneasca si sa opreasca motorul de mai multe ori, intre timp dumneavoastra cititi ce apare pe manometru. Retineti acest numar pentru fiecare cilindru in parte.

Dupa ce ati notat fiecare rezultat in parte, consulati manualul vehiculului pentru a vedea unde va incadrati cu testul de compresie. Dupa cum am spus anterior, numarul general acceptat este peste 100 psi. Elementul important de luat in considerare este diferenta dintre fiecare cilindru. Daca exista o diferenta de peste 10% atunci inseamna ca exista o problema de compresie.

Un test de compresie este intotdeauna un mod bun de a determina daca simptomele pe care le intampinati sunt legate de deteriorarea interna a motorului.

Daca se constata o compresie mult scazuta in interiorul motorului, vor fi necesarea reparatii semnificativa sau in unele cazuri chiar schimbarea motorului. Un mecanic licentiat ar fi cel mai indicat sa faca testul de compresie si sa spuna daca trebuie sau nu inlocuit motorul.

Sursa foto: themotorhood.com, dannysengineportal.com, worldclassautoservice.com