Ce este un test de compresie pentru motor?

Ce este un test de compresie pentru motor?

Chiar daca autoturismele de pe piata auto sunt construite pe baza unor tehnologii tot mai avansate si mai performante care prelungesc semnificativ durata de viata a componentelor din angrenajul motorului, piesele acestora sunt in continuare consumabile si necesita verificare si inlocuire periodica. Un motor produce putere prin comprimarea combustibilului care ajunge in cilindri acestuia si prin arderea amestecului de aer-combustibil.

In momentul in care acest proces are loc, in cilindrii motorului se creeaza un nivel de presiune ridicata, care va ajuta apoi la arderea eficienta a combustibilului. In momentul in care anumite piese vitale cum ar fi pistoanele sau cilindrul se uzeaza sau este defect, compresia necesara pentru a realiza eficient procesul de ardere nu se va mai putea realiza.

In aceasta situatie este necesar sa efectuam un test de compresie, acesta fiind primul pas catre identificarea si remedierea defectiunilor aparute.

Practic un test de compresie are rolul de a ne indica starea sistemului de supape si modul in care functioneaza segmentele pistoanelor atunci cand utilizam motorul autoturismului. In mod specific, componente precum supapele de admisie si evacuare, garnitura de chiulasa sau segmentii pistoanelor se pot uza in timp ceea ce va scadea semnificativ nivelul de compresie. In functie de tipul de autoturism si motor pe care il detinem, nivelul de compresie necesar poate fi diferit, dar in general acesta este in jur de 10-20 de bari, plus minus 10%. ( la diesel compresia va fi mai mare mereu, fata de benzina )

Pentru a efectua un test de compresie vom avea nevoie de un manometru special, care se instaleaza in interiorul bujiei de aprindere a fiecarui cilindru in parte. Atunci cand pornim si turam motorul autoturismului, manometrul va afisa nivelul de compresie generat de catre fiecare cilindru, iar in acest mod va fi mai usor sa identificam defectiunea.

In momentul in care observati aparitia unuia dintre urmatoarele semne va recomandam sa efectuati un test de compresie inainte ca problemele sa se extinda si sa devina mai grave: in cazul in care iese fum pe accelerare atunci cand accelerati, atunci cand autoturismul pierde putere pe acceleratie si nu poate depasi un anumit nivel de turatii, daca masina incepe sa consume mult mai mult combustibil decat de obicei, daca motorul se supraincalzeste usor si consuma foarte mult ulei sau atunci cand simtiti o vibratie evidenta care vine de la motor.

In cazul in care va ganditi sa efectuati un test de compresie pentru a verifica buna functionalitate a motorului dumneavoastra, ar trebui sa urmati 5 pasi foarte importanti pentru a o realiza corect. De asemenea, in functie de testerul de compresie pe care il veti folosi, va fi necesar sa consultati manualul de utilizare al acestuia, deoarece functionalitatea poate fi diferita.

Inainte de a incepe testarea trebuie sa incalziti motorul la temperatura normala de functionare. Majoritatea componentelor din angrenajul motorului sunt proiectate sa functioneaze in mod optim atunci cand motorul este cald, iar doar in acest fel putem sa obtinem raportul de compresie corect. In cazul in care realizam citirea pe un motor rece, aceasta va fi incorecta si nu vom putea remedia problema corespunzator.

Pentru a finaliza testul de compresie va fi necesar sa oprim complet motorul autoturismului. De asemenea, este necesar sa scoatem intrerupatorul de la releul pompei de combustibil si conexiunea electrica de la pachetul de bobine, pentru a dezactiva sistemul de aprindere si de alimentare cu combustibil, pentru ca motorul sa nu se aprinda in timp ce realizam testul de compresie si pentru ca citirea sa fie una corecta.

Pentru a realiza citirea este necesar sa deconectam sursa de curent de la toate bujiile, dupa care sa le indepartam. Instalarea manometrului se va efectua in fiecare bujie pentru a realiza citirea pentru fiecare cilindru. Exista manometre speciale care pot masura compresia pe mai multe bujii, dar cele mai ieftine ne vor permite masurarea singulara a nivelului de compresie. Pentru a masura compresia pe fiecare cilindru va fi nevoie sa pornim motorul pentru perioade scurte, motiv pentru care aceasta operatiune se realizeaza cel mai usor in doi oameni. Motorul nu ar trebui sa stea pornit pentru mai mult de 5 secunde, perioada in care acesta ar trebui sa poata realiza citirea corecta.

Dupa ce ati efectuat masuratorile pentru fiecare cilindru si ati notat datele obtinute, va recomandam sa consultati un manual de service sau manualul de utilizare al autovehiculului pentru a determina parametrii in care ar trebui sa se incadreze motorul dumneavoastra. Asa cum am mentionat anterior, in mod normal presiunea generala este de aproximativ 100 psi, dar este foarte important sa luam in considerare diferentele intre cilindrii daca acestea sunt semnificative. Nu ar trebui sa existe o diferenta mai mare de 10% in ceea ce priveste presiunea fiecarui cilindru, in caz contrar, ne confruntam cu siguranta cu o problema de compresie.

Un test de compresie este intotdeauna o idee buna in cazul in care va confruntati cu anumite defectiuni la nivelul motorului sau nu sunteti sigur daca acesta functioneaza corespunzator pentru ca ne poate ajuta sa ne dam seama foarte rapid ce piese cauzeaza defectiunea. Cu toate acestea, atunci cand nivelul de compresie este scazut, reparatiile necesare pot fi destul de semnificative si in general vor fi scumpe. In aceasta situatie va recomandam sa apelati de urgenta la un profesionist, inainte de problemele sa se agraveze.