Compresia unui motor cu combustie interna reprezinta raportul dintre volumul camerei de ardere, raportul dintre cel mai mare volum (atunci cand pistonul este jos) si cel mai mic volum (atunci cand pistonul este in cea mai inalta pozitie).
Un motor fara compresie sau cu o valoare mica a compresiei nu poate aprinde combustibilul. Este de dorit un raport ridicat de compresie, deoarece permite unui motor sa creeze mai multa energie mecanica dintr-o anumita masa de amestec de aer-combustibil datorita eficierntei termice ridicate. Un motor cu o compresie mai mare consuma si mai putin.
Ce compresie trebuie sa aiba un motor pe benzina?
Motoarele pe benzina au o valoare a compresiei mai mica ca la diesel, datorita faptului ca amestecul de combustibil este aprins cu ajutorul unei scantei si nu este necesar ca aerul sa fie incalzit prea tare prin comprimare.
Valorile normale sunt intre 6:1 si 10:1, in unele cazuri ajung si la 14:1 (Ferrari 458 Italia).
Ce compresie trebuie sa aiba un motor diesel?
Motoarele diesel nu au nevoie de scanteie pentru a detona amestecul de combustibil. Amestecul la diesel se autoaprinde prin comprimarea aerului din amestec, acesta ajungand la temperaturi mai mari fata de motoarele pe benzina. Automat motoarele diesel au o valoare mai mare a compresiei din piston. Valorile trebuie sa se incadreze intre 14:1 si 23:1.
Daca motorul masinii tale are valori ale compresiei mai mici decat cele normale, inseamna ca are probleme tehnice si de obicei sunt probleme costisitoare.
Pe unde poate pierde un piston compresia din camera de ardere?
- prin supape, fie ele de evacuare sau de admisie;
- prin garnitura de chiulasa;
- pe langa segmentii pistonului.
Sursa foto: youtube.com, dannysengineportal.com