Ce este un turbo compresor si cum functioneaza?

Ce este un turbo compresor si cum functioneaza?

Ce este o turbina?

Un turbocompresor este un dispozitiv montat pe motorul unui autovehicul care este proiectat pentru a imbunatati eficienta generala si a creste performanta. Din acest motiv, multi producatori de automobile aleg sa isi turboalimenteze vehiculele. In trecut intalneam destul de rar aceasta componenta pe masini, dar in momentul de fata este folosita pe un numar crescut de autovehicule.

Un turbocompresor, denumit anterior turbo-supracompresor si cunoscut colocvial ca turbo, este un dispozitiv de inductie fortata actionat de o turbina care mareste puterea unui motor cu ardere interna prin fortarea aerului comprimat suplimentar in camera de ardere. Aceasta imbunatatire fata de puterea unui motor cu aspiratie naturala se datoreaza faptului ca compresorul poate forta mai mult aer si proportional mai mult combustibil in camera de combustie decat presiunea atmosferica singura.

Computerul de bord al unei masini este in asa fel conceput incat sa calculeze in permanenta si cu exactitate necesarul de amestec aer-combustibil care trebuie sa ajunga in camera de ardere pentru a obtine performantele dorite. Cu toate acestea, fiecare masina este limitata de sistemul de admisie si de cantitatea de aer care ajunge la motor. Turbocompresorul ne ajuta sa utilizam mai mult aer, ceea ce duce la un nivel de performanta si eficienta mai ridicat.

O diferenta esentiala intre un motor diesel turboalimentat si un motor pe benzina traditional cu aspiratie naturala este ca aerul care intra intr-un motor diesel este comprimat inainte de a fi injectat combustibilul. In acest caz, turbocompresorul este esential pentru performanta si eficienta motorului diesel. Avand in vedere ca aerul este comprimat, vom putea introduce o cantitate semnificativ mai mare in motor.

Sarcina turbocompresorului este de a comprima mai mult aer care intra in cilindrul motorului. Atunci cand aerul este comprimat, moleculele de oxigen se leaga mai strans intre ele. Aceasta crestere a debitului de aer inseamna ca se poate adauga mai mult combustibil la un motor aspirat natural de aceeasi dimensiune.

Acest lucru produce apoi o putere mecanica mai mare si o imbunatatire a eficientei generale a procesului de combustie. Prin urmare, dimensiunea motorului poate fi redusa pentru un motor turboalimentat, dar in acelasi timp performantele pot fi crescute, si se ajunge la beneficii in ceea ce priveste reducerea greutatii automobilului si la o economie generala de combustibil imbunatatita.

Cata putere suplimentara se poate obtine?

Aceasta este intrebarea pe care probabil ar pune-o oricine, chiar si cei care lucreaza la dezvoltarea acestor componente auto si, din pacate, nu exista un raspuns usor. Un turbocompresor normal poate sa ofere cu in jur de 20 pana la 40 la suta mai multa putere decat produsele standard. Daca stam sa ne gandim, aceasta este o crestere semnificativa, chiar si atunci cand ne aflam in partea de jos a intervalului.

Totusi, in mod clar nu putem sa afirmam dinainte cu cat va creste nivelul de putere al autoturismului in cauza. Exista o multitudine de variabile care ar trebui luate in considerare in acest sens pentru a putea oferi un raspuns exact. In general, cresterea de putere va putea fi determinata doar dupa constructia autovehiculului si echiparea acestuia cu un turbocompresor, in comparatie cu acelasi tip de autoturism care nu are aceasta piesa.

Cum functioneaza un turbocompresor?

Un turbocompresor este alcatuit din doua jumatati unite intre ele de un arbore. Pe o parte, gazele de esapament fierbinti invart turbina, care este conectata la o alta turbina care aspira aerul si il comprima in motor. Aceasta compresie ofera motorului acel plus de putere si eficienta, deoarece cu cat mai mult aer poate intra in camera de combustie, cu atat mai mult combustibil poate fi adaugat pentru mai multa putere.

Energia din gazele de esapament roteste roata turbinei, iar gazul iese apoi din carcasa turbinei printr-o zona de evacuare. Roata compresorului este atasata de turbina printr-un arbore din otel forjat, iar atunci cand turbina roteste roata compresorului, rotatia de mare viteza aspira aerul si il comprima.

Carcasa compresorului transforma apoi fluxul de aer de mare viteza si presiune scazuta intr-un flux de aer de presiune ridicata si viteza scazuta printr-un proces numit difuzie. Aerul comprimat este fortat in motor, permitand motorului sa arda mai mult combustibil pentru a produce mai multa putere.

sursa foto: autoexpert.ro

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...