De cate ori nu ti-a murit motorul la plecarea de pe loc? Mai ales la plecarile din rampa si mai ales atunci cand erai sofer incepator. In acest articol o sa iti spunem exact ce se intampla atunci cand moare motorul masinii.
In engleza termenul folosit este stall si se refera la oprirea unui proces, in cazul nostru stall sau atunci cand iti moare motorul, facem referire la o oprire brusca a motorului masinii, de obicei care s-a intamplat brusc, neasteptat.
Motorul se opreste brusc si inceteaza din a se mai invarti. Motivele pot fi multiple: prea putin aer in admisie, masina ramane fara carburant, probleme la aprindere, o problema grava mecanica, sau celebrul caz pe care l-am exeprimentat cu totii, o crestere puternica a incarcarii mecanice care se pune ( in ghilimele ) pe motor. Aceasta crestere la masinile cu cutie manuala se refera strict la momentul cand ambreiajul este cuplat brusc pe volant, mai exact cand iei prea tare piciorul de pe pedala de ambreiaj si motorul sau arborele cotit nu are suficiente rotatii si cuplarea ambreiajului cu volantul duce la oprirea brusca a motorului.
La masinile cu cutie manuala in 99% din cazuri, soferul este cel care opreste fara voia sa motorul. Piciorul trebuie ridicat treptat de pe pedala de ambreiaj si in paralel masina trebuie accelerata. Facand asta scazi sansele ca motorul sa moara. Multi soferi incepatori ajung la stop/semafor cu pedala de ambreiaj calcata si uita masina in treapta 4 de exemplu si ajunsi la stop/semafor uita ca-s in treapta si ridica piciorul brusc de pe ambreiaj cand masina este in treapta.
In unele situatii poate fi periculos sa iti moara motorul insa in majoritatea cazurilor va fi doar jenant, mai ales daca ai pasageri si esti sofer cu experienta.
La masinile cu cutie automata acest fenomen este rar intalnit. Poate aparea doar in situatii grave, probleme care efectiv opresc motorul din functionare sau atunci cand selectezi drive cand masina se misca in spate. Sanse mari ca in acest caz sa afectezi cutia de viteze.