Ce inseamna ET la jante?

Ce inseamna ET la jante?

In cazul in care sunteti un sofer care nu este foarte pasionat de domeniul auto sau vede masina doar ca un simplu mijloc de deplasare este foarte probabil sa nu fi auzit vreodata de sintagma ET atunci cand vine vorba despre jantele unui autoturism. Aceasta prescurtare inseamna de fapt o expresie din limba germana, “Einpress Tiefe” si se poate traduce ca “ adancimea de presare“, ceea ce se refera la distanta dintre suprafata de montare si centrul geometric al rotii, fiind o valoare care este exprimata in general in milimetri. In termeni simplu putem auzi referiri la acest ET ca “decalajul rotii”.

Ce inseamna ET pentru roti si la ce ne ajuta cunoasterea valorii acestui decalaj?

Atunci cand ne referim la acest ET sau la decalajul rotilor, practic aceasta valoare reprezinta distanta dintre suprafata de montare a butucului rotii si linia centrala a rotii. Aceasta valoare ne ajuta sa stim cat de mult va iesi roata din suprafata de montare a jantei, iar aceasta valoare poate sa fie pozitiva, neutra sau chiar si negativa in unele cazuri.

Atunci cand decalajul este pozitiv acest lucru indica faptul ca suprafata de montare este mai aproape de partea din fata a rotii, iar atunci cand acesta este negativ inseamna ca suprafata de montare este spre partea din spate a rotii. In cazul in care decalajul este zero, inseamna ca suprafata de montare este perfect aliniata cu linia centrala a rotii.

In cazul in care va intrebati totusi de ce conteaza decalajul rotii sau de ce ar trebui sa il cunoasteti, trebuie sa stiti ca este esential ca fiecare roata sa aiba un decalaj corect, deoarece o valoare prea mare sau prea mica poate sa provoace daune semnificative vehiculului atunci cand acesta se deplaseaza la viteze mari si poate duce chiar si la explozii de anvelope.

Decalajul rotilor poate sa devina o problema serioasa atunci cand acestia doresc sa monteze roti mai mari sau mai late decat cele prevazute in mod standard in cartea masinii. In aceasta situatie cel mai probabil va fi nevoie sa reduceti decalajul, deoarece veti aduce roata mai in interior, iar reducerea decalajului va poate asigura ca aceasta nu se extinde prea mult si nu are un impact asupra manevrarii automobilului.

Cum aflu ET la masina?

In situatia in care nu stiti care este ET-ul vehiculelor dumneavoastra, in general acesta este stampilat pe roata ca o valoare ET, dar in situatiile in care nu reusiti sa identificati acel numar, puteti sa calculati si singur valoarea. Pentru a obtine rezultatul corect va fi necesar sa masurati lungimea totala a rotii si sa gasiti punctul central al acesteia, apoi sa masurati de la fata de montaj pana la marginea din spate a rotii, ceea ce va oferi distanta intre roti.

Dupa aceea, scadeti numarul distantei dintre axul rotii si punctul central si veti obtine valoarea decalajului rotii pentru acea masina. Atunci cand obtineti o cifra pozitiva aceasta va fi echivalentul unui decalaj negativ, iar cand cifra este negativa aceasta ne va indica un decalaj pozitiv. Atunci cand cele doua valori se potrivesc veti obtine valoarea zero.

Jante din aliaj sau jante de tabla. Se schimba cumva ET-ul?

Atunci cand vine vorba despre materialul din care este facuta janta sau tipul acesteia, acest factor nu va influenta in nici un fel ET-ul, deoarece roata trebuie amplasata in acelasi loc, iar materialul din componenta ei nu este relevant. Cu toate acestea, atunci cand va schimbati jantele masinii trebuie sa stiti ca cele din otel sunt mult mai inguste decat cele din aliaj, asa incat va fi necesar sa faceti ajustari in ceea ce priveste latimea jantei.

Atunci cand vine vorba despre jantele noi acestea sunt din ce in ce mai mari in ceea ce priveste toate tipurile de masini. Autoturismele moderne sunt in asa fel proiectate incat sa suporte toate tensiunile si dinamica vehiculului, asa incat este cu totul altceva daca doriti sa schimbati anvelopele existente cu unele de un profil mai lat, iar modificarile vor fi evidente. Atunci cand va hotarati sa schimbati anvelopele sau jantele trebuie sa aveti in considerare recomandarile producatorului auto si specificatiile autoturismului pentru ca acestea sa se potriveasca corespunzator.

Avantaje

Dezavantaje

  • atunci cand conditiile meteo sunt nefavorabile, spre exemplu pe zapada, anvelopele late vor fi mult mai putin eficiente, iar controlul masinii va fi mai scazut
  • in cazul in care va fi necesar sa conduceti in conditii dificile meteorologic, spre exemplu atunci cand ploua puternic, veti putea acvaplana mult mai usor la viteze mai reduse, ceea ce va duce la pierderea controlului asupra autoturismului
  • unele persoane pot considera ca anvelopele late nu sunt la fel de silentioase, dar consideram ca este un aspect care tine de alegerea fiecarui sofer

In momentul in care schimbati anvelopele sau jantele unei masini aceasta modificare va avea un impact in mod direct asupra modului in care veti putea manevra masina si in care aceasta se va comporta. O ajustarea a anvelopelor va afecta in mod direct modul in care masina se comporta in cazul in care nu utilizam anvelopele care sa se incadreze intre marimile recomandate de catre producatorul auto.

ET-ul rotilor influenteaza semnificativ performantele oricarui autoturism, iar in cazul in care gresim decalajul rotilor se pot produce daune foarte grave asupra autoturismului. Greselile minore vor cauza doar uzura prematura a componentelor autoturismului, dar greselile majore pot conduce la producerea unui accident din cauza faptului ca sisteme precum suspensia sau directia nu vor mai putea sa functioneze corect.

In cazul in care anvelopa se freaca de peretele lateral acest lucru va deteriora rapid anvelopa si o va distruge. Pe de alta parte, in cazul in care inlocuiti un offset negativ in mod gresit, acesta nu va avea repercursiuni asupra bunei functionari a masinii, dar acest lucru va face ca rotile sa iasa mult in exterior si exista posibilitatea ca acestea sa frece arcada exterioara. Nu in ultimul rand, atunci cand faceti o astfel de modificare trebuie sa tineti cont de legislatia rutiera in vigoare.

sursa foto: https://www.performancealloys.com/

Citeste si...
Poti adauga lichid de racire atunci cand motorul este fierbinte?
Poti adauga lichid de racire atunci cand motorul este fierbinte?

Lichidul de racire este un element esential in angrenajul oricarui autoturism si de multe ori putem sustine ca este la fel de impo...

Metode prin care sa conduci in siguranta atunci cand traficul este foarte aglomerat
Metode prin care sa conduci in siguranta atunci cand traficul este foarte aglomerat

Se apropie sarbatorile importante din acest an, iar drumurile sunt mai pline ca niciodata, aglomerate si tensionate din cauza nenu...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...