Ce inseamna vascozitatea uleiului de motor?

Uleiul de motor este fluidul ce ofera motorului capacitatea de functionare optime, il mentine intr-o stare perfecta si din aceste motive este esential pentru masina. Vascozitatea sa se refera la cat de gros sau subtire este ca si lichid. 

Exista mai multe tipuri de ulei de motor: sintetic, amestec de sintetic si conventional dar fiecare dintre acestea, impreuna cu filtrul de ulei trebuie schimbat regulat pentru a pastra caracteristicile de vascozitate si lubrifiere, mentinand motorul in stare buna pentru o perioada de timp mare.

Deoarece exista o multitudine de producatori ce au creat diferite tipuri de motor, este necesar sa stim care tip de ulei este cel mai potrivit pentru masina pe care o detinem.

 

 

 

Citeste si despre: top greseli care se fac cand schimbi uleiul de motor

 

La ce foloseste uleiul de motor?

 

Putem asimila uleiul de motor cu sangele unui organism deoarece acesta strabate sistemele motorului si componentele pentru a le lubrifia si a strange contaminantii daunatori automobilului.

Aici se termina insa comparatia noastra pentru ca spre deosebire de sange, acesta nu are capacitatea de a se regenera ba dimpotriva devine in timp ce este folosit din ce in ce mai murdar, pierzand proprietatile de lubrifiere si pierzand si din vascozitate.

Odata cu aceste transformari si filtrul de ulei devine tot mai murdar deci ambele trebuiesc inlocuite cu unele noi la o perioada ce nu difera foarte mult indiferent de masina. De obicei, intervalul de 5.000-10.000 de kilometri parcursi este cel optim si recomandat pentru schimbul de ulei si filtre.

Un alt exemplu care poate fi inteles usor este pentru vascozitate, diferenta dintre miere si otet si felul in care curg aceste doua lichide.

Fiind groasa, mierea curge incet iar otetul fiind subtire curge cu repeziciune. Asa putem sa ne imaginam vascozitatea uleiului. Acesta, intr-un motor de masina in stare de functionare, trebuie sa strabata tot sistemul.

Exista aceste tipuri de vascozitati pentru ca unele masini au nevoie de ulei gros in timp ce altele functioneaza mai bine cu ulei mai subtire.

O alta caracteristica necesara unui ulei bun este felul in care functioneaza in functie de caldura sau frig. Indiferent de anotimp, uleiul nu trebuie sa se schimbe si trebuie sa isi pastreze proprietatile de lubrifiere pentru o functionare optima a motorului.

 

 

Determinarea vascozitatii uleiului

 

In timp a fost dezvoltat un sistem de clasificare a vascozitatii uleiului. Uleiul a primit niste numere in functie de caracteristicile sale, intre 0 si 60. 

Fiecare cifra va ofera date cu privire la cat de gros este uleiul si pentru ce temperatura este produs. Litera W plasata dupa numere reprezinta vascozitatea uleiului pe timp friguros. 

Schimburile de ulei se faceau in trecut in functie de anotimp. Existau uleiuri pentru anotimpurile calduroase si la inceputul iernii erau schimbate cu unele produse pentru anotimpul friguros.

Se intampla acest lucru deoarece, producatoii nu reuseau sa produca un tip de ulei care sa isi pastreze proprietatile indiferent de anotimp. Epoca moderna, a dus la dezvoltarea unor tipuri de ulei multi-grade ce pot fi folosite indiferent de perioada anului.

 

 

Chiar daca nu este vorba doar de temperatura exterioara ci si de variatiile de temperatura ale motorului care se incalzeste cand functioneaza si se raceste cand stationeaza, uleiul ramane cu aceleasi calitati iar necesitatea de a schimba frecvent uleiul in functie de temperatura a disparut. Uleiul protejeaza mult mai bine motorul si face fata temperaturilor indiferent de variatii.

La uleiurile de calitate superioara, indicatiile vor fi formate din doua numere. Se va arata vascozitatea la temperatura scazuta cu acel W iar cealalta cifra ne indica vascozitatea la temperaturi inalte. Un bun exemplu, foarte usor de regasit in piata este 5W-30.

 

 

Citeste si despre: cand se schimba filtrul de ulei

 

 

Cum masuram vascozitatea uleiului?

 

 

Vascozitatea unui ulei se masoara cu ajutorul unui aparat numit vascozimetru. Practic se masoara felul in care curge lichidul ( cat de rapid/ cat de lent ) la o temperatura medie a unui motor in functionare. In functie de vascozitatea uleiului si rezultatele sunt diferite.

Uleiul de calitate superioara este produs sa functioneze atat la temperaturi scazute cat si la temperaturi inalte si atunci cand il masuram vedem faptul ca el curge constant indiferent de temperatura motorul neavand de suferit si functionand normal.

Numarul mic din scara de masurare a uleiului vine de la curgerea rapida a uleiului. Cu cat uleiul este mai gros, cu atat el curge mai lent si va primi un numar mai mare.

Diferenta pe care nu o inteleg multi intre 5W-30 si 10W-30 nu este felul in care functioneaza cand este o temperatura ridicata ci tine de felul in care functioneaza uleiul atunci cand motorul este rece si il pornim. 

 

 

Utilizarea aditivilor

 

 

O solutie utilizata de producatori pentru a mentine si imbunatati indicele de vascozitate sunt aditivi adaugati la uleiuri. Acesti aditivi, mentin uleiul subtire cand se incalzeste si il subtiaza suficient cat acesta sa protejeze motorul la pornire, adica atunci cand este rece. 

Dezavantajul aditivilor vine de la efectul lor in timp. Pentru ca in timp, datorita functionarii motorului, aditivii se epuizeaza lasand motorul cu un ulei subtire ce nu va proteja motorul. Din acest motiv schimbul de ulei este un lucru extrem de important pentru masina.

 

Chiar daca uleiurile sintetice sunt concepute pentru a mentine vascozitatea perfecta la orice temperatura si nu contin aditivi, ele nu sunt totusi potrivite pentru toate tipurile de motor. Este necesar sa consultati manualul automobilului pentru a verifica exact ce tip de ulei de motor este recomandat sa folositi.

 

O folosire a unui tip de ulei ce nu este agreat de producator, poate duce in unele cazuri la pierderea garantiei oferita de magazine sau in cazuri mai grave la defectiuni ale motorului.

Va recomandam uleiul sintetic Castrol EDGE care este perfect pentru o protectie optima a motorului si pentru reducerea depunerilor ce se vor forma in motor.

Un ulei prea gros atunci cand porniti motorul si acesta este rece, nu curge si nu protejeaza componentele masinii iar un ulei ce se subtiaza prea mult atunci cand temperatura creste nu o sa aiba o lubrificatie buna pentru motor.

Este necesar sa va asigurati de vascozitatea corecta a uleiului folosit si cereti sfatul unui mecanic atunci cand inlocuiti si filtrul si uleiul.

 

 

Citeste si despre: care este diferenta dintre uleiul 10w30 si 10w40

 

 

Sursa foto: depaula.com, pitcrew.co.in, youtube.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate