Lubrifierea motorului de catre ulei

Uleiul este un lichid esential in motorul masinii dumneavoastra. Uleiul de motor lubrifiaza piesele motorului si impiedica supraincalzirea. Schimbarea uleiului prelungeste viata motorului. 

Cu siguranta stiti ca uleiul este important pentru motorul dumneavoastra, dar probabil ca nu stiti de ce. Dupa combustibil, uleiul de motor este cel mai important lichid din vehiculul dumneavoastra.

Fara el, n-ati ajunge prea departe. Principala responsabilitate a uleiului este de a lubrifia si de a raci piesele motorului. Intre combustie si frictiune, motoarele genereaza multa caldura, iar uleiul mentine piesele in miscare si previne supraincalzirea.

Tinand cont de rolul covarsitor al uleiului, este important sa intelegem cum actioneaza si de ce nu trebuie niciodata sa ignorati semnalul de pe bord, care va avertizeaza ca a aparut o scurgere de ulei sau ca trebuie sa verificati uleiul.

 

Citeste si despre: semne care indica faptul ca e timpul sa schimbi uleiul de motor

 

Pornirea

In general, motoarele retin intre 3,8 si 7,5 litri de ulei, in functie de dimensiune si tipul motorului. Cand masina este oprita, uleiul se strange in baia de ulei (denumita si pompa), situata, de obicei, in partea de jos a motorului.

Imediat ce motorul prinde viata, pompa de ulei incepe sa functioneze, mai intai ducand uleiul prin filtrul de ulei, care forteaza uleiul sa indeparteze impuritatile si particulele care pot strica piesele motorului. 

Dupa filtrul de ulei, uleiul curge prin galeriile care strabat motorul. Galeriile sunt tuburile, canalele si santurile care asigura raspandirea uleiului in toate piesele in care trebuie sa ajunga.

Arborele cotit si cuzinetii sunt imbibati cu ulei si sunt strabatuti de galerii, pentru a fi raciti, in intervalul in care se invart rapid. Injectoarele imprastie ulei in interiorul pistoanelor si ajuta la controlul temperaturilor de combustie si reduc frictiunea, prin miscarile sus-jos din cilindrii. De asemenea, uleiul lubrifiaza arborele cu came, supapele si arcurile supapelor, pentru ca acestea sa nu se intepeneasca. 

Gravitatia si fluxul continuu de ulei generat de pompa de ulei asigura circulatia uleiului prin tot motorul. Dupa ce uleiul a strabatut motorul, este absorbit prin alte galerii si dus inapoi in baia de ulei, unde, din nou, trece prin filtru, si incepe un nou ciclu. 

 

Pompa de ulei cu carter umed vs pompa de ulei cu carter uscat

Majoritatea masinilor au pompa de ulei cu carter umed, dar unele au pompa de ulei cu carter uscat. In cazul pompei de ulei umede, baia de ulei este in partea de jos a motorului si actioneaza o singura pompa de ulei pentru a transfera ulei in galerii.

Pompa de ulei cu carter uscat are un rezervor de ulei situat in alta parte (in mod sigur nu in partea de jos a motorului) si actioneaza cu cel putin doua pompe de ulei pentru a mentine uleiul in circulatie. Cand e situata in alta parte, designul e mai flexibil.

Totusi, acest sistem este mai complex si mai scump. Sistemele de pompa de ulei cu carter uscat se gasesc adesea pe masinile de performanta, pentru ca ofera anumite avantaje motoarelor care ruleaza frecvent la limita de sus ori in viraje extreme.

Daca motorul are scurgeri de ulei sau daca arde uleiul, exista pericolul unei avarii. Nivelul scazut al uleiului inseamna ca nu e ulei suficient pentru a lubrifia toate piesele si astfel componentele se uzeaza mai rapid sau se supraincalzesc din cauza frictiunii.

De asemenea, uleiul vechi, murdar nu strabate galeriile in mod adecvat si poate lasa reziduuri pe piese. De aceea, e important sa schimbati uleiul la fiecare 5.000-11.000 de kilometri. 

 

Citeste si despre: baie de ulei sau carter inferior

 

 

Sursa foto: xurol.in, mundodelmotor.net, carfromjapan.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate