Indiferent daca sunteti pasionat de automobile sau nu, cel mai probabil stiti ca una dintre caracteristicile oricarui motor din domeniul auto sunt turatiile acestuia, iar fiecare autoturism are un cadran special pe bord care ne indica in permanenta nivelul de turatii al motorului, care este in general cuprins intre 0 si 7000 si este masurat in RPM, adica rotatii pe minut.
Practic, RPM masoara de cate ori ajunge arborele cotit al motorului sa faca o rotatie completa in fiecare minut, iar in acelasi timp de cate ori urca si coboara fiecare piston in cilindru, pistoanele fiind actionate de catre miscarea arborelui.
In momentul in care apasam acceleratia autoturismului viteza, puterea si nivelul de turatie al motorului cresc. Nu este obligatoriu ca un motor sa produca puterea maxima la cea mai mare turatie a motorului, de obicei aceasta fiind obtinute la aproximativ 80-85% din nivelul maxim de turatii. Spre deosebire de putere, cuplul, care este o masura a fortei instantanee de rasucire a motorului, apare la turatie mica si este cu atat mai mare cu cat treapta de viteza in care ne aflam este mai mica.
Asa cum am mentionat initial, fiecare autoturism este echipat cu un cadran care ne indica nivelul de turatii al motorului, denumit tahometru. Turatia motorului incepe de la 0 si creste pe masura ce acceleram, maximul fiind intre 5000-8000 rpm, in functie de tipul de autoturism si de motor. Fiecare tahometru include o zona rosie, in care nu este foarte indicat sa ajungem, deoarece condusul pentru mult timp la un nivel atat de ridicat de turatii poate provoca daune semnificative asupra motorului.
In timpul condusului, in cazul transmisiilor manuale, soferul trebuie sa se asigure ca nu permite trecerea turometrului de linia rosie mentionata, in timp ce la autoturismele cu transmisie automata schimbarea treptelor este realizata de catre computerul de bord asa incat sa se obtina cea mai buna combinatie de eficienta, performanta si consum de combustibil, ceea ce face ca tahometrul sa nu mai fie o componenta importanta de urmarit.
sursa foto: https://grimmermotors.co.nz/