Ce ulei de servodirectie sa alegi?

Ce ulei de servodirectie sa alegi?

In acest articol vom vorbi despre uleiul de servodirectie. Un ulei destul de important dar foarte putin bagat in seama de catre soferi. In primul rand trebuie sa stim ca sistemul de servodirectie al unei masini este proiectat sa reziste tot atata timp cat rezsita si masina propiu-zisa. Cele mai comune cauze de defectare ale unui sistem de servodirectie sunt, schimbul de ulei necorespunzator (de obicei este efectuat foarte tarziu) si scurgerile de ulei din sistem. Daca doriti sa evitati greselile in alegerea si schimbarea uleiul de servodirectie, cititi in continuare acest articol.

De ce se uzeaza uleiul hidraulic din sistemul de servodirectie (sau cum mai este el numit “ulei de servodirectie”).

Uleiul se deterioreaza in special daca nu respecta cerintele tehnice ale masini (daca nu este uleiul corespunzator, ori este prea “gros” ori prea “subtire” acesta se va deteriora prematur deoarece nu functioneaza in parametri normali), de asemenea supraincalzirea sau folosirea prea intensa a servodirectiei (pentru soferii cu un stil mai agresiv de sofat) pot duce la deteriorarea prematura a uleiului. La autovehiculele moderne, sistemul de servodirectie este dotat cu foarte multi senzori care masoara in permanenta multe valori pentru a se asigura ca sistemul merge in parametri, lucru care va prelungi viata uleiului hidraulic.

Citeste si despre: importanta lichidului de servodirectie

Cand trebuie sa schimbam uleiul hidraulic din sistemul de servodirectie? 

Majoritatea marilor producatori auto recomanda schimbarea uleiului la fiecare 100.000 de km sau o data la 1-2 ani. Dar sunt si cazuri in care uleiul trebuie schimbat mai rapid. Cum ne dam seama cand trebuie sa schimbam uleiul mai repede decat am planuit? Trebuie sa fim atenti la cateva caracteristici ale uleiului, de exemplu daca culoarea uleiului este mai inchisa decat in mob obisnuit, atunci ar fi timpul sa facem schimbul.

De asemenea daca apare un miros de ars, creste rezistenta volanului sau se aud sunete anormale la rotirea volanului, atunci mai mult ca sigur prima data trebuie sa schimbam uleiul hidraulic din instalatia de servodirectie.

Trebuie sa efectuam schimbul de ulei si in cazul in care am realizat o reparatie a sistemului (am reparat o pompa sau am schimbat orice alta componenta a sistemului de servodirectie). Uleiul isi pierde in timp proprietatile de protectie si lubrifiere, lucru care poate duce la deteriorarea pompei de servodirectie sau a altor componente ale sistemului.

Citeste si despre: ce inseamna lumina de avertizare a sistemului de servodirectie

Acum am ajuns la cea mai grea parte, alegerea uleiului de servodirectie.

Va intrebati probabil cum alegem uleiul potrivit, cand exista atatea tipuri

Sa incepem cu cele mai populare. Uleiul mineral, este realizat in mare parte din petrol rafinat si aditivi care sa imbunatateasca perfomantele uleiului. Pe langa pretul redus, uleiurile minerale au avantajul ca nu sunt asa de agresive cu garniturile de cauciuc. Din pacate aceste tipuri de ulei au o perioada foarte scurta de viata si de multe ori ele formeaza o spuma, foarte daunatoare pentru sistemele hidraulice.

Uleiul semi-sintetic, dupa cum spune si numele este format atat din substante minerale cat si din substante sintetice. Acest ulei nu formeaza asa de usor spuma dar in schimb ataca destul de mult garniturile sistemului de servodirectie.

Uleiurile sintetice sunt formate din alcooli polivalenti, si o mica cantitate de petrol special rafinat. Aceste tipuri de uleiuri sunt amestecate cu aditivi speciali, pentru a nu afecta garniturile de cauciuc ale sistemelor hidraulice si nu numai. Desi pretul uleiurilor sintetice este simtitor mai mare decat pretul celorlalte tipuri de uleiuri, acestea sunt imbunatatite astfel incat sa fie mult mai performante. De exemplu uleiul sintetic nu face spuma, are o vascozitate mult mai redusa, si o capacitate destul de mare de a functiona la temperaturi extreme o perioada indelungata de timp.

De asemenea uleiurile hidraulice variaza si dupa culoare nu numai dupa compozitie. De exemplu uleiul hidraulic de culoare rosie, sunt produse la standardele GM (general motors) si sunt comercializate sub numele de Dexron. Uleiul de culoare galbena, este destinat vehiculelor brandului Mercedes-Benz, el este produs de Daimler dar si de alti mici producatori sub licenta.

Si ultimul, uleiul de culoare verde, este produs de firma Pentosn si este foarte folosit la automobilele VW, Bentley, Ford, Bmw si Volvo. 

Dar niciodata sa nu va luati numai dupa culoare, deoarece ea nu indica de fiecare data si compozitia uleiului. De exemplu uleiul hidraulic Dexron poate fi mineral sau sintetic. Niciodata dar niciodata, sub nici o forma sa nu faceti marea greseala de a combina ulei mineral, sinteti si semisintetic.

Schimbul de ulei hidraulic din sistemul de servodirectie poate sa se realizeze si acasa, nu e neaparat sa mergeti la un service specializat, desi asa este recomandat, dar daca va incumetati si aveti cateva cunostinte de mecanica atunci nu ar trebui sa aveti nici cea mai mica problema.

Dupa ce ati ridicat partea din fata a masinii si ati asigurat-o va puteti apuca de treaba. Prima data va pregatiti un recipient in care sa colectati vechiul lichid hidraulic, dupa care deconectati furtunul de retur (cel care intra in rezervorul de ulei). Scurgeti foarte bine uleiul din instalatie, dupa care turnati uleiul nou in sistem.

Invartiti de cateva ori volanul la maxim, pana cand uleiul incepe sa curga pe furtunul de retur (in tot acest timp completati cu ulei in vas) dupa care reconectati furtunul de retur la vasul pentru ulei. Porniti motoruui si rotiti de cateva ori volanul in ambele directii pana la maxim.

Dupa care completati cu ulei pana la nivelul inscriptionat pe vas. Nu a fost asa de greu, nu? Ai scutit ceva bani de pe manopera. Dar daca cumva nu esti prea indemanatic, mai bine apelezi la un service specializat care se ocupa cu asa ceva.

Ca si o incheiere, sfatul nostru este sa cumparati mereu ulei de inalta calitate pentru a va proteja sistemul hidraulic (in cazul nostru sistemul de servodirectie), fiti atenti la cerintele tehnice si nu neglijati intervalul de service. De asemenea nu adoptati un stil de condus agresiv, nu de alta, dar va solicitati in permanenta sistemul de servodirectie si o data va ceda, asa ca mai bine conduceti mai calm. Condusul sportiv costa si costa foarte mult uneori.

Citeste si despre: cat de des trebuie servisat sistemul de servodirectie

Sursa foto: autosneed.com, carid.com, wrxforums.com

Articole similare
Cod eroare OBD2 P0671

Cod eroare OBD2 P0671

Acest cod se refera la eroarea circuitului sistemului bujiilor incandescente - cilindrul 1.

De ce se uzeaza anvelopele neuniform ?

De ce se uzeaza anvelopele neuniform ?

Asta e problema legata de uzura neuniforma a cauciucurilor. Poate nu observati cand se intampla, dar anvelopele se uzeaza constant.

Cod eroare OBD2 P0441

Cod eroare OBD2 P0441

Acest cod se refera la eroarea sistemului EVAP - probleme la fluxul sistemului.

Presiune scazuta de ulei in motor

Presiune scazuta de ulei in motor

Presiunea scazuta a uleiului poate reprezenta una dintre cele mai mari probleme cu care este posibil sa se confrunte soferii.