Sistemul de franare este cel mai important din intreg angrenajul unui autoturism atunci cand vine vorba despre siguranta in trafic. In momentul in care exista probleme la acest sistem sau componentele incep sa se uzeze, autovehiculul ne va trimite anumite semnale. Daca stim sa le identificam in timp util, le vom putea remedia inainte de a aparea probleme mai grave.
In acest articol vom prezenta motivele pentru care autoturismul trage intr-o partea atunci cand franam.
Atunci cand franele sau anumite piese din sistemul de franare incep sa nu mai functioneze corect, un prim semn va fi ca masina trage intr-o parte atunci cand franam. In cele ce urmeaza vom prezenta cele mai comune defectiuni pe care trebuie sa le verifici intr-o astfel de situatie.
Blocarea etrierului de frana
In cele mai multe cazuri, atunci cand un autovehicul trage intr-o parte in momentul in care franam, ne confruntam cu o problema la nivelul etrierelor. Fiind o piesa consumabila, etrierul se poate defecta in timp, iar in unele situatii ajunge sa se blocheze. Singura solutie pe care o avem la indemana este sa inlocuim etrierul.
Furtun de frana crapat sau colapsat
Sistemul de franare este alimentat cu lichid specific prin intermediul unui furtun. Este posibil ca la exterior acest furtun sa arate bine, timp in care garnitura din interior sa fie uzata si sa blocheze furtunul. O alta situatie este atunci cand furtunul prezinta scurgeri si pierde lichid. Atunci cand suntem in aceasta situatie, masina va trage intr-o parte pentru cateva secunde dupa franare, iar apoi ar trebui sa continue drept.
Placute de frana uzate
Un alt motiv foarte comun este uzarea placutelor de frana. Acestea sunt unele dintre componentele autoturismului care se uzeaza cel mai des. Este obligatoriu sa le verificam periodic si sa le inlocuim atunci cand este cazul, pentru a putea continua sa conducem in siguranta. Este posibil ca atunci cand se uzeaza, placutele sa nu mai aiba aceleasi dimensiuni, asa incat masina vireaza in directia in care placuta e mai subtire.
Suspensii uzate
Suspensia are un rol semnificativ in momentul in care actionam sistemul de franare al masinii. Cand incetinim sau ne oprim, centrul de echilibru al masinii se modifica si greutatea se muta catre fata. Spre exemplu, daca o bucsa de brat este defecta, bratul se va deplasa si va trage masina in aceeasi directie.
Presiunea inegala a anvelopelor
Asa cum probabil stiti deja, este obligatoriu sa verific in permanenta nivelul de presiune din cauciucurile noastre. Rotile sunt singurul punct de legatura intre autoturism si sosea, asa incat presiunea din acestea trebuie sa fie intotdeauna la acelasi nivel. Daca una dintre roti este desumflata sau presiunea nu este aceeasi in fiecare roata, masina se va deplasa in mod natural catre partea in care pneul are presiune mai mica, deoarece opune mai putina rezistenta.
Rulment de roata defect
In cazul in care unul dintre rulmentii de la roata are prea mult joc sau este slabit, acest lucru va face ca discul de frana sa nu mai fie aliniat cu etrierul si in consecinta cu placutele. Astfel, placutele de frana nu vor mai intra in contact cu discul la fel pe fiecare parte a masinii. In locul in care contactul este cel mai redus, vom avea mai putina frecare si masina va trage in acea directie.
Este foarte usor sa verificati toate situatiile expuse anterior, fara a fi necesar sa treceti pe la un service auto. Mai mult, multe dintre acestea pot fi remediate de catre orice sofer, fara a fi necesare cunostinte de specialitate sau echipamente profesionale. Incepeti cu componentele simple, pe care le cunoasteti, si daca nu descoperiti nici o defectiune adresati-va unui mecanic auto.
sursa foto: