Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Exista doua tipuri de sisteme de franare, sistemul de franare cu disc si sistemul de franare cu tamburi. Vehiculele mai noi sunt echipate cu sisteme de franare cu disc deoarece sunt mai rezistente la caldura si au o performanta mai buna.

Tamburii si sabotii reprezinta sistemul clasic de franare. Cu toate acestea, exista inca unele vehicule care utilizeaza sistemul de franare cu tambur, este un sistem de franare mai ieftin, care poate gazdui mai bine vehiculele mai mari, cum ar fi camioanele sau autoutilitarele.

Tamburul de frana este echivalentul unui disc de frana, iar sabotii sunt echivalentul placutelor de frana. Tamburul de frana arata mai mult ca o sfera (vas) decat ca un disc plat.

Exista un tambur de frana amplasat la fiecare roata a vehiculului, iar sabotul este impins pe suprafata de rotire a tamburului de frana. Impreuna ele creeaza frictiunea necesara pentru a opri vehiculul. Suna destul de simplu, nu?

6 componente principale ale sistemului de franare cu tambur si principiul de functionare

Sistemul de franare cu tambur are mai multe componente decat sistemul de franare cu disc. De fapt, exista un total de 6 componente care alcatuiesc sistemul de frana cu tambur. In continuare va vom prezenta o descriere a fiecarei componente.

Sabotii de frana

Sabotii de frana sunt la fel ca si placutele de frana in sistemul de franare. Acestia contin un cilindru de frana care se impinge in tambur, astfel se creaza o frecare si automobilul va fi incetinit. Cand sabotii sunt instalati, acestia nu trebuie sa atinga tamburul dar trebuie sa fie foarte aproape de acesta.

Pistoane de frana

Pistoanele de frana sunt responsabile pentru impingerea sabotilor de frana pe suprafata tamburului. Acest lucru are loc dupa ce lichidul de frana adauga presiune la pistoane.

Daca sabotii de frana sunt pozitionati prea departe de tambur, atunci pistoanele vor fi mai solicitate deoarece vor trebui sa impinga mai mult sabotii pentru a ajunge la tambur.

Cilindrul de frana

Fiecare roata a unui vehicul echipat cu sistem de frana cu tambur, va avea un cilindru de frana. Cilindrul contine lichid de frana pe care il trimite la cele 2 pistoane din interiorul acestuia. Astfel, pistoanele sunt capabile sa impinga sabotii in tambur si sa incetineasca vehiculul.

Frana de urgenta

Sistemul de franare cu tambur contine o frana de urgenta care este alcatuita dintr-o parghie si un cablu. Cand trageti parghia in sus, aceasta actiune determina ca sabotii sa se deplaseze si sa mentina vehiculul cumplet imobilizat.

Cablul

Cablul este cel care conecteaza parghia franei de urgenta la sabotii franei. Trebuie sa va asigurati ca acest cablu ramane functional deoarece este componenta principala a mecanismului franarii de urgenta.

Daca este deteriorat, atunci nu va puteti baza pe el pentru a tine masina nemiscata. Deteriorarea cablului poate duce la o uzura a sabotilor si a tamburului franei.

Ajustor automat

Cand sabotii de frana devin foarte uzati, se vor indeparta de tambur. Acest lucru va face ca pedala de frana sa se afunde in podea de fiecare data cand o apasati. Functia ajustorului automat este de a impiedica acest lucru.

Exista un dispozitiv conectat la tamburii de frana, care va aduce cele doua componente mai apropiate daca detecteaza ca acestea sunt indepartate unul de celalalt.

sursa foto: autobytel.com, youtube.com

Citeste si...
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?

Ce este un ferodou de frana? Ferodoul de frana este practic o garnitura de frana si la fel ca orice alta componenta din interiorul...

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?
Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

Comutatorul este practic un intrerupator montat in spatele pedalei ( nu la toate masinile este montat in spate ) de frana. Atunci...

Lichid de frana: cand trebuie schimbat?
Lichid de frana: cand trebuie schimbat?

Lichidul de frana este cel care pune tot sistemul de frana in miscare. El este un lichid hidraulic bazat pe un ameste de glicol-et...

Ce este praful de frana?
Ce este praful de frana?

Ca utilizator si proprietar de masina, ai observant cu siguranta ca gasesti deseori pe jantele masinii un praf gri. Poate nu stiai...